اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

آغاز اکتشاف چاه عمیق در شهرستان شاهین شهر و میمه

مطالعات اکتشاف آب‌های ژرف در شهرستان شاهین شهر و میمه با حضور نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان و نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری آغاز گردید.

به گزارش شاهین شهری | پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه مطالعات اکتشافی آب های ژرف ( موجود در عمق زیاد) در شهرستان شاهین شهر و میمه با حضور حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا کاظمی طبا فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه و نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری در منطقه آغاز شد.

اکتشاف چاه عمیق در شهرستان شاهین شهر و میمه

این مطالعات توسط شرکت های دانش بنیان داخلی در راستای اکتشاف چاه‌های عمیق آب در منطقه می باشد و پس از شناسایی و تکمیل زنجیره فناوری‌های مطالعاتی، عملیات حفاری و استحصال، برای تامین آب انجام و در اختیار دستگاه متولی قرار خواهد گرفت.

اکتشاف چاه عمیق در شهرستان شاهین شهر و میمه

شایان یادآوری است که طرح اکتشاف آب های ژرف در منطقه از گذشته توسط نماینده مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری بوده است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در مورخ ۲۲ مرداد ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر با اشاره به جلسه اخیر خود با وزیر نیرو اظهار کرده بود: حفاری چاه‌های عمیق برای بهره‌برداری از آب‌های ژرف یا همان آب‌های فسیلی در فلات مرکزی و در محدوده شهرستان شاهین‌شهر و میمه می‌تواند سرآغازی برای پایان بخشیدن به مشکلات ناشی از خشک‌سالی و بی‌آبی در شمال استان اصفهان باشد و رسیدن به نتایج مطلوب در زمینه بهره‌گیری از آب‌های ژرف برای مردم این منطقه که با مشکلات متعددی در پی خشک‌سالی دست و پنجه نرم می‌کنند امیدبخش خواهد بود.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: برخی از کارشناسان بر این باورند در اعماق ژرف زمین و از جمله در بخشی از فلات مرکزی میلیاردها مترمکعب آب ذخیره‌ شده است که در صورت حفاری آب بدون استفاده از پمپاژ شدن به سطح زمین فوران خواهد کرد.

وی در ادامه این مصاحبه بیان کرده است: فناوری بومی‌شده استحصال آب ژرف که جزو پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیاست، در اکتشاف آب‌های زیرزمینی در اعماق بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متری زمین و بهره‌برداری از این آب‌های زیرزمینی به‌ کار برده می‌شود و قابل بهره‌برداری در زمینه مقابله با خشک‌سالی و بحران کم‌آبی است.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در این راستا از بازدید خویش از طرح استحصال آب با استفاده از چاه‌های ژرف در منطقه سیستان و برداشت آب از عمق ۲ هزارمتری زمین احساس رضایت کرده بود و ادامه داده بود که امیدواریم وزارت نیرو با حفاری دومین دهنه از این نوع چاه‌ها در محدوده شهرستان شاهین‌شهر و میمه موافقت کند و این ظرفیت در این منطقه کم آب بررسی شود.

در این مصاحبه عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داده : وزارت نیرو هنوز به این جمع‌بندی نرسیده است که به درخواست یکی از سرمایه‌گذاران داخلی در حفاری دومین چاه ژرف در فلات مرکزی کشور پاسخ مثبت دهد.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این‌که برخی دانشمندان این منابع آبی را راه نجات بشریت در بحران‌های آبی آینده می‌دانند، اضافه کرد: آب‌های ژرف یا آب‌های فسیلی، در طول میلیون‌ها سال در اعماق زمین محبوس شدند و به‌ دلیل عدم تجدید پذیری مجدد بسیار ارزشمند بوده و به‌عنوان منابع آبی استراتژیک نیز یاد می‌شود.

لازم به توضیح است که آب ژرف در اعماق بیش از ۱۰۰۰ متری از سطح زمین وجود دارد و یکی از مناطقی که آب ژرف در حال جریان آنجا می تواند مصرف آشامیدنی داشته باشد محدوده های گسل های زلزله است.

در مورد آب های ژرف ایران در چند مقطع زمانی بحث شده و اخیرا باز این موضوع مطرح شده. دو گروه متفاوت نسبت به این موضوع اظهار نظر می کنند. برخی کارشناسان به طور کامل مخالف استفاده از آب ژرف هستند و یک گروه هم موافق استفاده از آب های ژرف هستند.

کسانی که مخالفند می گویند ما به درستی آب های سطحی و زیرزمینی را مدیریت نمی کنیم و اگر به آب های ژرف دسترسی پیدا کنیم آنها را هم از بین می بریم.

آب های ژرف به ۵ دسته تقسیم می شوند.در یک دسته بندی کلی، ما دو نوع آب ژرف تجدیدپذیر و تجدید ناپذیر را داریم.

آب های فسیلی، آب های ژئوترمال ( زمین گرمایی ) و آب های نفتی، تجدید ناپذیرند. تمام آب گرم هایی که در مناطق مختلف کشور مثل سرعین، فردوس و نایبند طبس وجود دارد آب ژرف هستند که از درون زمین به بالا می آید. این آب ها، تجدید ناپذیر هستند. ما به دنبال استخراج این آب ها نیز نیستیم.

آب های تجدید پذیر نیز دو نوع هستند. یک نوع آب هایی است که در رسوبات کواترنری یا آبرفت ها وجود دارد. باز ما به دنبال این آب ها نیستیم. اگر ما از این آب ها، بیش از حد بهره برداری کنیم، زمین ممکن است نشست کند.

اما آب های پهنه های گسلش، آب های برون حوزه ای هستند. آب هایی هستند که از یک حوزه دیگر، وارد ایران می شوند یعنی از خارج از مرزهای ایران، وارد ایران می شوند.

این آب ها، در اعماق زمین هستند یعنی در عمق بیش از ۷۰۰ متری زمین قرار دارند. استفاده از این آب ها، باعث زمین نشست و تهدیدات زیست محیطی نمی شود. به دلیل این که این آب ها در زیر زمین جریان دارند، کیفیت بهتری هم دارند.

اگر آب های گسلی برداشت نشود از کشور خارج می شوند. همچنین امروزه ثابت شده است که چشمه های آب شیرین در دریای عمان و خلیج فارس وجود دارد. و اگر از این منابع استفاده نشود، این آب ها از زیر زمین به بیرون از ایران می روند.

دیدگاه خودتان را در خصوص این مطلب در بخش پایین این صفحه ( قسمت دیدگاه ) با سایر بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارید …

۱۴۰۱/۰۱/۲۹
شاهین شهری
پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه
کار گروه اجتماعی و مدیریت شهری

جدیدترین و کامل ترین اخبار شهرستان شاهین شهر و میمه را در رسانه خبری، فرهنگی و اجتماعی شاهین شهری بخوانید

وب سایت خبری شاهین شهر
www.shahinshahri.ir

کانال خبری شاهین شهر (اینستاگرام شاهین شهر)
به اجتماع بزرگ مجازی شاهین شهری ها در اینستاگرام بپیوندید:

@shahinshahri.ir

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *