اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

قنات جهانی وزوان آسیب ندیده است | تکذیب یک شایعه

در پی انتشار شایعاتی در خصوص تخریب قنات وزوان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه، ایجاد هرگونه آسیبی به قنات جهانی وزوان را کذب دانست.

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری شین نا، جواد چهرراضی اظهار داشت: متأسفانه طی روزهای گذشته شاهد انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر تخریب قنات جهانی وزوان بودیم که این خبر کاملاً کذب است.

قنات وزوان واقع در شهرستان شاهین شهر و میمه استان اصفهان

وی ادامه داد: خوشبختانه در سطح منطقه مردم و مسئولان حساسیت فراوانی به داشته‌های فرهنگی و تاریخی خود ازجمله قنات تاریخی وزوان داشته و این خبر کذب باعث تشویش خاطر دوستداران میراث‌فرهنگی در منطقه شد.

چهرراضی افزود: در حال حاضر عملیات برق‌رسانی قنات جهانی وزوان در حال اجرا است و همچنین پایگاه جهانی قنات وزوان همه‌روزه و به‌صورت مستمر توسط یگان حفاظت میراث‌فرهنگی پایش و کنترل می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه تصریح کرد: با توجه به تفاهم‌نامه مشترک به‌منظور برق‌رسانی به این قنات تاریخی که توسط فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شهرداری وزوان و اداره برق استان منعقد شد، با تخصیص اعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد ریال توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و همکاری و مساعدت فرمانداری، شهرداری و اداره برق منطقه، عملیات برق‌رسانی از طریق جاده ترانزیت تهران به اصفهان به طول حدود ۲ کیلومتر در حال اجرا است، که با اتمام این عملیات، روشنایی محوطه و مسیرهای این قنات تاریخی تأمین خواهد شد.

چهرراضی تاکید کرد: خوشبختانه باهمت و همراهی مسئولان استان، شهرستان و دوستداران میراث‌فرهنگی منطقه در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری همچون برق‌رسانی به این مجموعه جهانی، تلاش می‌شود تا با توسعه زیرساخت‌های گردشگری، حفظ امنیت و کمک به حفاظت، مرمت و نگهداری از این مجموعه‌های باارزش، گامی مهمی برداشته شود.‌

قنات بزرگ و تاریخی وَزوان در شهری به همین نام در بخش میمه استان اصفهان قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این قنات همچنین یکی از قنات‌های ایرانی ثبت‌شده به‌عنوان میراث جهانی یونسکو است.

قنات بزرگ و تاریخی وَزوان در یک لایهٔ رسوبی- سنگی قرار دارد که در طی سالیان متمادی با پایین رفتن سطح آب منطقه در دو طبقه یکی لایهٔ رسوبی که از مظهر قنات دارای ۳۵ کیلومتر طول و ۴۰/۱۸ متر عمق بوده که عمق آن در مادر چاه فعلی مشهود است. طبقهٔ زیرین قنات که آب در آن جریان دارد از کف آب رو تا ارتفاع ۲ متر و ۱۰ سانتیمتر در لایهٔ سنگی کوهستانی حفر شده‌است.
بنا به گفته اهالی، این سیستم در حدود سه هزار سال پیش ساخته شده و این قنات تنها قنات در تمام منطقه اصفهان است که به این طریق آب زیرزمینی را ذخیره می‌کند.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *