اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

آغاز گام سوم هوشمندسازی یارانه نان با مردمی سازی نظارت

وزیر اقتصاد در آیین ارائه دستاوردهای طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان خبر داد

وزیر اقتصاد : با اجرای طرح ملی هوشمند سازی یارانه نان تا پایان سال ۱۴۰۲، حدود یک و نیم میلیون تن برابر با ۲۷ هزار میلیارد تومان در مصرف آرد یارانه ای صرفه جویی می‌شود. | از امروز با افتتاح سامانه نظر گام سوم این طرح بر پایه مردمی سازی نظارت بر اجرای آن اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری از مرکز اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی ، «سید احسان خاندوزی» ، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه «نظر» ؛ بزرگترین سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید گفت: تلاش بی وقفه و بدون هیاهوی همه دست اندرکاران طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان، مدیران منطقه‌ای و افراد دخیل در زنجیره گندم ، آرد و نان قابل تقدیر است و باید تاکید کنم این طرح بدون همکاری صمیمانه و مجدانه وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی محقق نمی‌شد.

آغاز گام سوم هوشمندسازی یارانه نان با مردمی سازی نظارت

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در وهله اول تمام تلاش ما این بود در عمل نشان دهیم اصلاحات اقتصادی با ملاحظه همه محدودیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امکان پذیر است اظهار داشت: در زمان آغاز این طرح، جامعه ایران ۵ سال تورمی را تجربه کرده بود و باید انجام این طرح که معیشت اصلی مردم بود با تدبیر ویژه ای انجام می گرفت ، لذا با دستور رییس جمهور جایگاه پیگیری این موضوع تغییر یافت و وزارت اقتصاد در شهریور ۱۴۰۱ آماده پیاده سازی این طرح شد.

خاندوزی با اشاره به اینکه طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان در سه گام اجرا شده است؛ گفت: گام اول این طرح ، شفاف سازی داده های تبدیل آرد به نان بود که حاکمیت جدا از آمارهای موجود، از ریزداده‌ها ، نیازها و اطلاعات زنجیره گندم، آرد و نان مطلع شود.

وی افزود: گام دوم این طرح ، هوشمند سازی تخصیص آرد یارانه ای به نانوایان و متناسب سازی اختصاص آرد بر اساس عملکرد نانوایی بود که بر اساس داده ها انجام گرفت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه گام سوم این طرح از امروز آغاز می‌شود، گفت: مردمی سازی نظارت بر اجرای این طرح سومین گام است که مردم می‌توانند نظرات، نکات مثبت و منفی و تجربیات خود را از طریق سامانه نظر بیان کنند و این یارگیری اجتماعی میلیونی پشتوانه محکمی برای ادامه این طرح خواهد بود.

وی تاکید کرد: با کمک مردم گام های دیگر این طرح ملی نیز در آینده انجام شده و اصلاحات لازم این زنجیره تکمیل خواهد شد.

وزیر اقتصاد به دستاورد های دیگر این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: تا پایان امسال حدود یک و نیم میلیون تن در مصرف آرد صرفه جویی رقم خواهد شد که معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش هزینه آرد و نان کشور است.

وی افزود: بر اساس آمارها مصرف آرد کشور در سال ۹۸ برابر با ۸.۱ میلیون تن بوده و اگر این طرح اجرا نمی‌شد تا پایان سال ۱۴۰۲مصرف آرد کشور باید حدود ۹ میلیون تن می‌شد اما با اجرای این روش ، مصرف آرد به سال ۹۸ بازگشت.

خاندوزی در ادامه گفت: با اجرای این طرح همچنین قیمت معاملات آرد در خارج از زنجیره دو برابر شده و قیمت جواز نانوایی ها نیز ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است که بیانگر آن است که این طرح رفتار اقتصادی سودجویان را اصلاح خواهد کرد و افراد متعهد در این زنجیره نیز منفعت اصلی را خواهند برد.

گفتنی است در پایان این مراسم وزیر اقتصاد از «سامانه نظر» ، بزرگترین سامانه اشتراک گذاری تحربه خرید رونمایی کرد و با اهدای لوحی از عوامل اجرایی این طرح تقدیر کرد.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *