اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر ظرفیت ویژه‌ توسعه گردشگری | + تصاویر و فیلم

موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر یکی از موزهای برتر کشور است که با وجود ۸۵۰  قطعه تاریخی شناسنامه دار و حدود ۵۰۰  عدد شی تاریخی در حال ثبت ، بازدید از آن برای هر گردشگر و تاریخ شناسی که به استان اصفهان سفر کرده واجب و موجب شگفتی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری ، موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر که از جاذبه‌های ویژه گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه در استان اصفهان محسوب می‌شود ، در سال ۱۳۹۱ توسط «نادعلی آزادی فر» جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس و با سرمایه گذاری وی در شهر شاهین شهر تاسیس گردیده است.

موزه شاهین شهر جاذبه گردشگری استان اصفهان و شهرستان شاهین شهر

این موزه در ابتدا در قالب موزه مردم‌شناسی شاهین‌شهر تاسیس و سپس موزه به صورت تخصصی با دو زیر مجموعه مجزای مردم شناسی و تاریخی توسعه یافت.

موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر ، ۵ مرتبه به عنوان موزه برتر کشور ایران برگزیده شده است.

آزادی فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شاهین شهری ، با تشریح تقدیرنامه های اخذ شده ، به ویژه لوح و تندیس موزه برتر که توسط «پروفسور هانس مارتین هاینز» رییس کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به همراه «دکتر محیط طباطبایی» رئیس ایکوم در ایران در سال ۹۵ به این موزه تعلق گرفته ، بیان می دارد که موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر، ۵ سال به عنوان موزه برتر کشور انتخاب گردیده است.

موسس موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر ادامه داد : که این موزه در دوران همه گیری کرونا نیز در راستای تحقق شعار «موزه ها زنده اند» به عنوان موزه برتر کشور در فضای مجازی برگزیده شده است.

بخش مردم شناسی موزه شاهین شهر

موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر در حال حاضر در ساختمانی دو طبقه دایر است.

طبقه اول این موزه به تاریخچه زندگی و مردم شناسی شهرستان اختصاص یافته و در آن تاریخ و آداب و رسوم گذشتگان توسط اشیا جمع آوری شده شامل ، ابزار کار و اقلام و وسایل زندگی با قدمت حدود ۳۰۰ سال توسط موزه دار ، نمایشی ویژه از شیوه زندگی گذشتگان این منطقه را به مخاطب عرضه می‌کند.

ادوات کشاورزی و تجهیزات کشت و کار ، ابزار ریسندگی و بافندگی ، ابزار آهنگری و آسیاب و وسایل و ابزارآلات زندگی روزمره مردم زیسته در تاریخ شهرستان شامل انواع ، تن پوش، ابزار روشنایی، ادوات رختشویی ، وسایل استحمام ، اجاق‌های پخت و پز و ظروف خوراک پزی و سرو غذا ، آبخوری و شربت خوری شامل ظروف سفالی ، سنگی ، پوستی ، مسی و برنجی و … از جمله قطعات تاریخی به نمایش گذاشته شده در بخش موزه مردم شناسی شاهین شهر است.

مجسمه‌های طراحی شده و ساخته شده از بانوی در حال عبادت ، بانوی در حال ریسندگی و بافندگی ، مرد کاتب و خان در حال محاسبه نویسی ، مرد آسیابان ، مرد توزین گر با قپان و … که در کنار ابزار جمع آوری شده قرار گرفته‌اند ، وضوح توصیفی زندگی مردم در تاریخ این شهرستان را چند برابر نموده است.

موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر یکی از موزهای برتر کشور است که با وجود 850  قطعه تاریخی شناسنامه دار و حدود 500  عدد شی تاریخی در حال ثبت ، بازدید از آن برای هر گردشگر و تاریخ شناسی که به استان اصفهان سفر کرده واجب و موجب شگفتی خواهد بود.

موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر یکی از موزهای برتر کشور است که با وجود 850  قطعه تاریخی شناسنامه دار و حدود 500  عدد شی تاریخی در حال ثبت ، بازدید از آن برای هر گردشگر و تاریخ شناسی که به استان اصفهان سفر کرده واجب و موجب شگفتی خواهد بود.موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر یکی از موزهای برتر کشور است که با وجود 850  قطعه تاریخی شناسنامه دار و حدود 500  عدد شی تاریخی در حال ثبت ، بازدید از آن برای هر گردشگر و تاریخ شناسی که به استان اصفهان سفر کرده واجب و موجب شگفتی خواهد بود.

بخش تاریخی و فرهنگی موزه شاهین شهر

طبقه دوم موزه دارای انواع اشیا تاریخی و فرهنگی شناسنامه دار از کل ایران ، شامل ظروف مفرغی ، سلاح های گرم تاریخی ( شامل اسلحه، طپانچه و ادوات آن و سلاح‌های سرد (شامل طبر زین ، شمشیر، سر نیزه ، و پیکان های شکاری و تیرهای جنگی) ، نسخ خطی، سکه‌های تاریخی، اسکناس، تمبر ، گنجینه آثار هنری شامل قلم زنی ، نقاشی روی کاغذ و پارچه ، تابلو فرش ، معرق کاری ، منبت کاری ، خاتم ، کلکسیون از کبریت‌ها و چپق‌ها و فندک‌های ایران می‌باشد که در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

علاوه بر کتب تاریخی و چاپ شده تاریخ ایران ، سند و قولنامه های تاریخی زمین ، قباله‌های تاریخی ازدواج ، اسکناس‌هایی از دوران پهلوی و قاجار در بخش تاریخی موزه شاهین شهر وجود دارند.

سکه های دوران هخامنشی جلوه گر موزه تاریخی شاهین شهر

آزادی فر با اشاره به وجود سکه‌های دوران هخامنشی با قدمت ۳۰۰۰ سال در موزه شاهین شهر ، ادامه می‌دهد : که از دوران صفویه و قاجار و پهلوی اول و دوم از کل پهنه خاک ایران و از ضرابخانه‌هایی که در تاریخ در استان‌های مختلف کشور نظیر کردستان ، تبریز ، کرمان، یزد ، خراسان و . .. ضرب سکه داشتند ، سکه‌هایی در این موزه وجود دارد.

سند ازدواج مربوط به دوره مظفرالدین شاه قاجار ، اسناد مالکیت و نقل و انتقال‌های ملکی تاریخی و حلقه قدرت که توسط حاکم زمان در عرصه‌های تاریخی به استانداران و والیان استان ها اعطا می شده است، در بخش تاریخی این موزه جلوه گری ویژه ای دارد.

موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر یکی از موزهای برتر کشور است که با وجود 850  قطعه تاریخی شناسنامه دار و حدود 500  عدد شی تاریخی در حال ثبت ، بازدید از آن برای هر گردشگر و تاریخ شناسی که به استان اصفهان سفر کرده واجب و موجب شگفتی خواهد بود.

ویدیوی معرفی موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر :

 

اختصاص بخشی از موزه به تصاویر شهدا و یادبود های زندگی اسرای ۸ ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

بخشی از موزه در راستای تقدیر از ایثارگری‌های شهدای ۸ ساله دفاع مقدس به نمایش تصاویر ایشان اختصاص یافته و همچنین آثار صنایع دستی دوره اسارت آقای آزادی فر که با امکانات محدود در اسارتگاه ساخته شده‌اند را به نمایش می‌گذارد.

آزادی فر ، مؤسس موزه تاریخی شاهین شهر همچنین فعالیت هایی در زمینه صنایع دستی انجام داده است و در حاشیه موزه ، تصاویری از مسئولین صدر استانی و کشوری که از وی در روز جهانی صنایع دستی به عنوان تولید کننده برتر صنایع دستی تقدیر کرده‌اند، مشاهده می‌شود.

توسعه فضای موزه ، موجب گسترش و اعتلای گردشگری شاهین شهر خواهد شد.

نادعلی آزادی فر در پایان ضمن ضمن تقدیر از همکاری مسئولین ، خصوصا شهردار و شورای اسلامی شاهین شهر در خصوص کمبود فضا در مکان فعلی موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر که بواسطه آن نمی‌توان کل اشیا موجود در موزه را به خوبی به نمایش عموم رساند اشاره نمود و از مسؤلان شهرستان خواستار شد که در راستای توسعه ظرفیت های گردشگری شاهین شهر با توجه به مذاکرات مسبوق در جهت تامین فضای بزرگتر و توسعه فضای موزه ، نیز اهتمام و  پیگیری ویژه ای را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به هزینه‌های زیاد موزه داری ، از مسئولین اداره میراث فرهنگی و گردشگری وصنایع دستی و شهرداری شاهین شهر تقاضا کرد جهت حمایت از موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر که یکی از مناطق ویژه گردشگری این شهر محسوب می شود، تمهیداتی را در نظر بگیرند.

شایان ذکر است موزه تاریخی و مردم شناسی شاهین شهر در بلوار طالقانی ، خیابان امامت ، نبش فرعی دو خیابان خضر نبی و در مرکز پارک مشرف به آن واقع شده و همه روزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۲ صبح جهت بازدید عمومی دایر است.

مدارس ، دانشگاه ها و گروه های علمی و آموزشی که قصد بازدید گروهی از موزه را دارند، می‌توانند جهت هماهنگی با شماره ۰۳۱۵۲۵۵۵۷۳  تماس حاصل نمایند.

علاقه‌مندان جهت بازدید مجازی می‌توانند به صفحه موزه در شبکه اجتماعی اینستاگرام به نشانی museum_azadifar مراجعه و علاوه بر بازدید ، از اخبار به روز موزه نیز مطلع گردند.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *