اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

حمله سایبری به پمپ بنزین های ایران | « گنجشک درنده » مسئولیت هک را به عهده گرفت

ساعاتی پیش اختلال و قطعی سیستم هوشمند سوخت در جایگاه‌های کشور ایجاد شد | گروه هکری اسرائیلی «گنجشک درنده» مسئولیت این خرابکاری را به عهده گرفته است | حدود ۶۰ درصد از جایگاه های سوخت دچار اختلال شده‌اند | وزیر نفت حمله سایبری را تایید کرد |کارگروه مدیریت بحران در همه مناطق تشکیل شده است و تمهیداتی در نظر گرفته شده است که تا پایان امروز جایگاه های سوخت به حالت عادی باز گردند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری | SHINNA از صبح امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ برخی منابع از رخ دادن برخی اختلالات در سامانه سوخت رسانی و جایگاه های پمپ بنزین در سراسر ایران خبر داده بودند.

ساعاتی پس از حمله سایبری به سامانه سوخت رسانی، گروه هکری «گنجشک درنده» که وابستگی آن را برخی به  به رژیم صهیونیستی می دانند، با انتشار بیانیه ای مسئولیت این خرابکاری را به عهده گرفته است.

پیرو اعلام بیانه از طرف این گروه هکر ، برخی خبرگزاری‌ها نیز مدعی شده‌اند که این گروه هکری در اسرائیل مستقر و یا وابسته به آن می‌باشد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی صبح امروز مدعی شد که یک گروه هکری اسرائیلی، سامانه سوخت رسانی در ایران را مورد حمله سایبری قرار داده است.

در همین راستا الجزیره به نقل از رادیو ارتش اسرائیل و برخی خبرگزاری های دیگر نظیر ژروزالیم اعلام کرد که یک گروه هکر اسرائیلی از حمله سایبری به سیستم سوخت رسانی در ایران خبر داده است.

حمله سایبری به پمپ بنزین های ایران | هک سیستم سوخت رسانی در ایراندر این خبر ادعا شده در نتیجه این حمله سایبری اکثر جایگاه‌های سوخت رسانی در ایران دچار اختلال شده و از کار افتاده است.

گروه هکری اسرائیلی “گنجشک درنده” نیز در شبکه اجتماعی X مدعی شد: حمله سایبری علیه سیستم ملی تامین سوخت ایران انجام دادیم و اکثر پمپ های سوخت آن را از کار انداختیم.

این گروه هکری مدعی شد: حمله سایبری علیه سیستم ملی تامین سوخت ایران انجام دادیم و اکثر پمپ‌های سوخت آن را از کار انداختیم.

تایمز آو اسرائیل به نقل از بیانیه این گروه هکری که به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است، نوشت که «این حمله سایبری پاسخی به اقدامات ایران در منطقه بوده است»!

گروه هکری اسرائیلی “گنجشک درنده” همچنین مدعی شد: این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد تا آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام نشود.

با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند.

حمله سایبری به پمپ بنزین های ایران | هک سیستم سوخت رسانی در ایران

«یوسف فرامرزی» ،نایب رئیس انجمن سراسری جایگاه‌داران کل کشور، درباره خبر حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کشور توضیح داد: سامانه‌های سوخت در سراسر کشور دچار اختلال شده است. وزیر نفت نیز با تایید این هک سایبری سامانه‌ها توضیح داد که تا ساعت ۱۵ همه جایگاه های سوخت در همه استانها بصورت دستی وارد مدار می‌شوند.

فرامرزی توضیح داد: از آن‌جایی که این اتفاق مسبوق به سابقه است استفاده دستی از جایگاه‌ها فعال شده است و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد جایگاه‌ها از این امکانات استفاده می‌کنند و تا آخر امروز این امکان برای دیگر جایگاه‌ها فراهم خواهد شد.

در همین زمینه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به جواد اوجی، وزیر نفت، دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند.

جواد اوجی، وزیر نفت، ضمن تایید حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کشور توضیح داد که پیش بینی می‌شود تا ساعت ۱۵ همه جایگاه های سوخت در همه استانها بصورت دستی وارد مدار شوند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۶۵۰ جایگاه سوخت رسانی در سراسر کشور فعال است و به صورت دستی، سوخت رسانی را انجام می‌دهد. برای سهمیه سوخت مردم هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و مردم نگران افزایش قیمت نباشند.

تشکیل مدیریت بحران در کشور

با توجه به مشکل پیش آمده در سامانه سوخت‌رسانی کشور سالاری، معاون وزارت نفت، اظهار داشت :  ۶۰ درصد جایگاه‌ها با چالش کارت‌خوان‌های سوخت مواجه شدند که تدریجا به صورت آفلاین در حال سوخت‌رسانی هستیم.

وی افزود : با تجربه ۲ سال گذشته از این اتفاق در حال رفع موضوع هستیم. سیستم فعلا به صورت آفلاین و با نرخ سوخت دوم جلو می‌رود.

تیم های تخصصی به جایگاه ها دارند مراجعه می کنند تا بصورت دستی بتوانیم خدمت رسانی کنیم. در این راستا ابتدا جایگاه هایی فعال خواهد شد که بیشترین مراجعه را دارند. و کارگروه مدیریت بحران در همه مناطق تشکیل شده است.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت درباره حمله سایبری به سامانه‌ سوخت‌رسانی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور اظهار داشت: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰ درصد‌ جایگاه‌های کشور در موضوع کارت سوخت دچار مشکل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ‌تیم‌های تخصصی در کل کشور برای فعال کردن جایگاه‌ها آغاز به کار کرده‌اند، تأکید کرد: سهمیه سوخت هموطنان به جای خود باقی است.

معاون وزیر نفت افزود: در ۵ الی ۶ ساعت آینده همه جایگاه‌های سوخت به حالت عادی خود بر می‌گردد، همکاران ما در ۳۷ منطقه کشوری توزیع سوخت در کشور فعال هستند‌ و ابتدا در جایگاه‌هایی که بیشترین تراکنش و مراجعه را داشته‌اند، مشکل رفع می‌شود و در مرحله بعد جایگاه‌های بین‌راهی و سپس جایگاه‌های با مراجعه کمتر را فعال خواهند کرد.

سالاری گفت: در یکی دو ساعت آینده  برای فعالسازی جایگاه‌هایی است که مراجعه مردم بیشتر تمرکز زیادتری خواهیم داشت و تا پایان امروز به تدریج همه چایگاه‌های سوخت به حالت عادی بر می‌گردد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه به تدریج به صورت آفلاین سوخت‌رسانی جایگاه‌ها فعال می‌شود، گفت: ‌با تجربه ۲ سال گذشته از این اتفاق، در حال رفع موضوع هستیم، سیستم فعلا به صورت آفلاین و با نرخ سوخت دوم جلو می‌رود.

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران | تا پایان امروز جایگاه های سوخت رسانی به وضع عادی بازخواهند گشت.

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای ضمن تایید حمله سایبری نوشت : به اطلاع که هموطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

البته پدافند غیرعامل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.

کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد. سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود.

متولیان امر از مردم خواستند افرادی که نیاز ضروری به بنزین ندارند، طی چند ساعت آینده از مراجعه به جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.

معاون وزیر نفت گفت: با توجه به حمله سایبری به سامانه عرضه سوخت، تا پایان وقت امروز به تدریج همه چایگاه‌های سوخت به حالت عادی بر‌می‌گردد.

البته لازم به ذکر است گروه هکری گنجشک درنده خرابکاری‌های  زیرساختی دیگری نیز در گذشته داشته است. به عنوان مثال گنجشک درنده پیش‌تر مدعی شده بود که به کارخانه‌های بزرگ فولاد ایران حمله سایبری کرده است. و در آن برهه، خبرنگاران ارتش رژیم صهیونیستی که مقامات ارشد این رژیم دائما با آنها جلسات غیر رسمی برگزار می‌کردند، مدعی شدند که تل‌آویو پشت آن حمله بوده است.

 

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *