اخبار ویژه
سامانه وثیقه گذاری ( توثیق ) الکترونیکی بانک صادرات ایران

انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم رفت | زمان برگزاری مرحله دوم و کاندیداهای شرکت کننده

چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران به علت اینکه هیچ کدام از نامزدها حائز اکثریت مطلق آرا نشدند، به مرحله دوم رفت. | سعید جلیلی و مسعود پزشکیان با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه ( شاهین شهری SHINNA ) محسن اسلامی – سخنگوی وزارت کشور، ساعت ۱۱:۳۰ امروز صبح تازه‌ترین و آخرین گزارش از نتایج شمارش آرای ماخوذه از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اعلام کرد.

وی گفت: از مجموع آرای شمارش شده از کل ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در سراسر کشور از ۴۸۲ شهرستان تعداد کل برگ‌های رای ماخوذه شمارش شده (صحیح و باطله) ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای می‌باشد که وضعیت نامزدها و آرای آنان به ترتیب زیر است:

۱- آقای مسعود پزشکیان – فرزند حسین- ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای

۲- آقای سعید جلیلی – فرزند محمد حسن – – ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای

۳- آقای محمد باقر قالیباف – فرزند حسین – ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای

۴- آقای مصطفی پور محمدی – فرزند حسین – ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای

براین اساس، هیچکدام از نامزدهای این دوره حائز اکثریت آرا برای منصب ریاست جمهوری نشده و براساس قانون، نفر اول و دوم حائز بیشترین آرا پس از تایید شورای نگهبان به دور دوم انتخابات که در روز جمعه بعد از تاریخ مرحله اول رای گیری برگزار می‌شود راه می‌یابند.

از کسانی که در تأمین امنیت انتخابات ما را یاری کردند تشکر می‌کنم.

با اعلام وزارت کشور مجدد تبلیغات بر اساس جدول زمان بندی پیش بینی شده اطلاع رسانی خواهد شد.

تمامی تمهیدات در انتخابات مرحله دوم انجام شده و تعرفه‌های لازم چاپ شده و آماده ارسال است و از فردا صورت خواهد گرفت.

با کمک رسانه‌ها و مردم شریف انتخابات با شکوهی داشته باشیم.

سهم شهرستان شاهین شهر در آرای ماخوذه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

گفتنی است، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران صبح روز جمعه هشتم تیرماه در سراسر ایران و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های این کشور در خارج برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور برگزار شد و در مجموع ۲۴۷۳۵۱۸۵ (بیست و چهار میلیون و هفتصد و سی و پنج هزار و یکصد و هشتاد و پنج رای اخذ گردید ، که از این تعداد ۵۸۰۳۴ رای در شعب شهرستان شاهین شهر و میمه اخذ گردیده است.( حدود ۰.۲ درصد از کل آرای مأخوذه در کشور از شهرستان شاهین شهر و میمه بوده است)

زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

همچنین به موجب ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با کسب اکثریت مطلق آراء انتخاب می‌شود.اکثریت مطلق آرا یعنی فرد منتخب، بیش از ۵۰ درصد کل آرای مأخوذه را کسب کرده باشد، در اینجا ملاک صرفا آرای صحیح مأخوذه نیست بلکه کل آرای مأخوذه مدنظر است، اما در صورتی که هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اکثریت مطلق کل آرای مأخوذه را به دست نیاورند انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.

طبق ماده ۱۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: چنانچه در مرحله اول برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.

به موجب ماده ۱۴ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری : انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت؛ بنابراین اگر هیچکدام از نامزدها نتوانند در این دور حائز اکثریت مطلق آرا نشود انتخابات مرحله دوم در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

اما طبق ماده ۱۵ قانون مذکور چنانچه در هر مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری به هر دلیل، فقط یک نامزد در جدول انتخابات باقی بماند بلافاصله دستور شروع مجدد انتخابات صادر می‌شود.

بنابراین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پس از تأیید حضور خواهند داشت و با یکدیگر به رقابت انتخاباتی خواهند پرداخت.

تبلیغات انتخاباتی مرحله دوم ریاست جمهوری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

بر اساس ماده ۶۷ قانون مذکور، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

سابقه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران

این اتفاق اولین بار در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۴ رخ داد. انتخاباتی که در مرحله اول آن مرحوم هاشمی رفسنجانی با ۲۱ درصد آرا و محمود احمدی نژاد با ۱۹ و نیم درصد آرا به مرحله دوم راه یافته و نهایتا در سوم تیر آن سال، احمدی نژاد پیروز انتخابات شد.

محمدباقر قالیباف از کاندیداهای شرکت کننده در چهادهمین دوره  در آن انتخابات نیز حضور داشت و علاوه بر وی، علی لاریجانی، محسن مهرعلیزاده، مهدی کروبی، و مصطفی معین هم حضور داشتند.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *