اخبار ویژه
سامانه وثیقه گذاری ( توثیق ) الکترونیکی بانک صادرات ایران

مدیریت بهینه مصرف آب توسط شهروندان، مکمل مدیریت آبفا در تنش های آبی شاهین شهر است

مدیریت آبفا منطقه شاهین شهر فرهنگسازی و اجرای مدیریت بهینه مصرف آب توسط شهروندان را به عنوان شاخصی ویژه در تکمیل مدیریت توزیع آب توسط آبفا منطقه شاهین شهر در گذر از روزهای پرتنش و کم آبی ها عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری SHINNA  روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ ؛ نشست خبری مدیریت شرکت آبفا منطقه شاهین شهر و کارشناسان روابط عمومی شرکت آبفا استان اصفهان و شاهین شهر با اصحاب رسانه شهرستان شاهین شهر و محوریت موضوعی هفته صرفه جویی در مصرف آب در سالن جلسات تالار شیخ بهایی برگزار گردید.

مهندس شاهرخ شریفی – مدیریت آبفا منطقه شاهین شهر با اشاره به فرهنگ غنی و اصالت و فهیم بودن شهروندان شاهین شهری، افزود : نسبت به گذشته ، توسعه فرهنگ صحیح مصرف کردن آب توسط شهروندان بسیار مشهود شده است و به لحاظ با فرهنگ بودن شهروندان طور ویژه‌ای این فرهنگ صحیح مصرف در حال شیوع و پذیرش همگانی می‌باشد ، لذا آگاهی و صحیح تر و بیشتر شهروندان از بحران منابع آبی در دهه های اخیر و افزایش سطح مصرف به واسطه توسعه شدید شهری در شاهین شهر ، اهمیت این موضوع را برای ایشان آشکارتر خواهد ساخت.

منابع آبی دریافتی توسط شرکت آبفا منطقه شاهین شهر کمتر از سرانه مصرف شاهین شهر است

مدیریت آبفا منطقه شاهین شهر افزود :با وجود اینکه خوشبختانه امسال بارندگی‌های استان اصفهان خوب بوده است و بخشی از ناترازی میان منابع موجود و میزان مصرف را کاهش داده است، سد زاینده رود که منبع مهمی در تامین آب مصرفی استان اصفهان است کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود آبگیری و ذخیره داشته است.

وی ادامه داد: لیکن با توجه به رشد جمعیت و افزایش تقاضا و میزان مصرف حتی با تکمیل ظرفیت سد زاینده رود نیز در فصول پر مصرف با کم آبی مواجه خواهیم شد.

مهندس شاهرخ شریفی ضمن توضیح اینکه در تامین منابع آب دو شاخصه : ۱- تامین آب مورد نیاز (دسترسی به منابع آبی) و ۲- انتقال آب مورد نیاز بسیار مهم و تاثیرگذار هستند، تاکید کرد که  نقش شرکت آبفا ، توزیع منابع آب به مصرف کنندگان است.

وی با اشاره به اینکه آب مصرفی شاهین شهر از تصفیهخانه بابا شیخ علی تامین میشود، افزود : سازند زمین شناسی و کیفیت پایین آب محلی اجازه تامین و استفاده از آب منابع محلی شهرستان را میسر نمی‌سازد.

مدیریت آبفا منطقه شاهین شهر با اشاره به اینکه میزان آب مصرفی شاهین شهر ۱۵ تا ۱۶ مترمکعب (معادل ۱۵ تا ۱۶ هزار لیتر ) در ثانیه است، ادامه داد: در حال حاضر، حدود ۱۲ مترمکعب به شبکه انتقال در شاهین شهر تحویل می‌شود و در بهترین حالت با ۲ تا ۳ هزار لیتر کمبود منابع آبی در شاهین شهر همراه خواهیم بود.

سامانه جدیدی جهت افزایش ظرفیت و تامین آب تصفیه شده به شاهین شهر در حال احداث است

مهندس شریفی ضمن اشاره به طرح های توسعه شاهین شهر و افزایش اراضی گلبافت ، فدک ، خانه کارگر، برم، اراضی همجوار آلاچیق ها و اراضی پشت مسکن مهر افزود: نیاز به آبرسانی در این مناطق ، تامین آب مصرفی مطلوب از جهت تامین فشار و کیفیت را برای شرکت آبفا بسیار سخت می‌نماید فلذا نیاز به توسعه طرح های تامین و انتقال آب الزامی است.

مدیریت آبفا منطقه شاهین شهر با توضیح اینکه در حدود ۹۰۰ لیتر در ثانیه ظرفیت انتقال آب نیاز داریم تا تنش آبی در طبقات اول و دوم را نداشته باشیم، افزود : لذا به لحاظ افزایش ظرفیت جهت تامین منابع آبی ، سامانه دوم تصفیه خانه آب در حال احداث است و این سامانه بعد از تکمیل و راه اندازی ظرفیتی حدود ۸ تا ۹ مترمکعب در ثانیه را به منابع تامین آب منطقه شاهین شهر خواهد افزود.

کمبود منابع آب بصورت ویژه توسط شرکت آبفا مدیریت می شود

مدیریت آبفا منطقه شاهین شهر ، ضمن اشاره به اهتمام شرکت آبفا جهت تامین بهینه آب شهروندان توضیح داد : از حدود ساعت ۲ شب که مصرف آبی شهروندان بسیار کم می شود، ورودی آب شهر نیز کم شده و ظرفیت آب تحویلی به شهرستان جهت تامین آب مخازن اختصاص می یابد، لذا با ابگیری شبانه مخازن در یک پروسه کاملاً مدیریت شده، افت فشار آب در طول شب محسوس نشده و نارضایتی ویژه ای در شهروندان ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود : در طول روز نیز با استفاده از ظرفیت مخازن آبگیری شده در طول شب، افت فشار ناشی از ظرفیت کم آب تحویلی به شهرستان جبران و فلذا کم آبی ناشی از آن کاهش یافته و با شدت واقعی آن برای شهروندان محسوس نمی‌گردد.

فلذا با توزیع فشار و جبران کسری تقاضای مصرف از مخزن ، کم آبی در طول روز مدیریت و کنترل می‌شود.

مدیریت بهینه مصرف آب توسط شهروندان ، نصب پمپ آب بطور صحیح و بکارگیری منبع با ظرفیت متناسب ، تنش آبی را بطور کلی برای شهروندان مرتفع خواهد ساخت.

مهندس شریفی تمهیداتی چون استفاده از سایه بان برای کولرهای آبی ، کنترل میزان مصرف آب در شستشوی خودروی شخصی، حیاط و … در روزهای گرم سال ، استفاده از سر شیرها و سردوش های بهینه ساز مصرف  و … را بعنوان نمونه راهکارهای قابل انجام توسط شهروندان در مدیریت مصرف آب معرفی کرد و افزود : بکارگیری این تمهیدات و موارد مشابه خصوصاً در مقابله با تنش آبی در فصول و ماههای پر مصرف سال ، در همیاری با شبکه توزیع آب جهت تامین و توزیع متناسب آب در کل مناطق شهر بسیار موثر و تاثیر گذار خواهد بود.

مدیریت آبفا منطقه شاهین شهر با توضیح اینکه ظرفیت مخزن اصلی شهر ۲۰۰ هزار مترمکعب است، افزود: با توجه به میزان مصرف شهر ، در خوشبینانه ترین حالت این مخزن توانایی تامین آب شهروندان به مدت ۵ تا ۶ ساعت را دارد، فلذا انجام تمهیدات مناسب جهت تعبیه مخازن ذخیره مناسب در ساختمان ها یک امر ضروری است.

مهندس شریفی با اشاره نصب صحیح پمپ و مخازن و استفاده از ظرفیت متناسب پمپ و مخازن در آپارتمانها واحدهای مسکونی ویلایی تنش آبی را می تواند به طور کلی برای شهروندان حذف کند، افزود : در این خصوص برای هر واحد ساختمان منبعی با حداقل یک متر مکعب ظرفیت نیاز است و منبع نبایست روی پشت بام نصب شود.

 

 

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *