اخبار ویژه
سامانه وثیقه گذاری ( توثیق ) الکترونیکی بانک صادرات ایران

برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس در شاهین شهر | فراخوان

نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی و با رویکرد توجه به افسانه‌های کهن، ادبیات شفاهی، اشعار و ادبیات داستانی معاصر، ادبیات فاخر ایران، و ارزش‌های دینی مذهبی و شبیه‌نامه‌های اصیل ایران، در شاهین‌شهر برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری از سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر ؛ سیدرسول هاشمیان ریاست این سازمان با اعلام این خبر اظهار داشت : این سازمان در نظر دارد تا با همکاری مرکز هنرهای نمایشی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس را به میزبانی شاهین‌شهر برگزار کند.

برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس در شاهین شهر + فراخواندبیر اولین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین‌شهر ادامه داد: این جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی و با موضوع « اقتباس از ادبیات حماسی و غنایی ایران زمین »، « اقتباس برگرفته از افسانه‌های کهن و ادبیات شفاهی ایران »، « نمایشنامه‌های اقتباسی برگرفته از مضامین، اشعار و ادبیات داستانی معاصر »، « اقتباس خلاقانه برگرفته از ادبیات فاخر ایران »، و نیز « آثار اقتباسی بر گرفته از مضامین و ارزش‌های دینی  مذهبی، شبیه‌نامه‌های اصیل ایران زمین » برگزار خواهد شد.

حمید نیلی – مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: با برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس قصد داریم به ادبیات نمایشی کهن بازگشته و از حضور ادبیات خارجی در کشور کم کنیم.

وی ادامه داد: ما از نظر پشتیبانی در حوزه تئاتر، برطرف کردن نیاز هنرمندان عرصه نمایش و استفاده مناسب از دانش‌آموختگان این عرصه نتوانستیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم اما با برگزاری این جشنواره قصد داریم به ادبیات نمایشی کهن بازگشته و از حضور ادبیات خارجی در کشور کم کنیم.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: موضوع جشنواره شاهین شهر بسیار مهم است و نگاه ما به این رویداد به جای صرف هزینه، تولید محتواست.

نیلی در ادامه گفت: اگر بنای یک جشنواره از ابتدا به درستی نهاده شود می‌تواند تداوم داشته باشد و این جشنواره هم با توجه به زیرساخت صحیح متناسب با آداب و رسوم و ادبیات کهن این مرز و بوم بادوام به نظر می‌رسد.

برگزاری اولین جشنواره ملی اقتباس + فراخوان و پوستر رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر همچنین ترغیب و تشویق هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی به تبارشناسی ادبیات فاخر و کهن ایران زمین، بازشناسی و عینیت بخشیدن به مفاهیم عمیق اخلاقی و اجتماعی، بازیابی و بازخوانی قصه‌ها و افسانه‌ های کهن ایران زمین بر زایش و زیست تئاتر در ایران، و همچنین کشف و معرفی استعدادهای خلاق و جوان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی را ازجمله اهداف برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین‌شهر برشمرد.

او همچنین اضافه کرد: صیانت از ادبیات فاخر و کهن ایران زمین و انطباق قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی با ادبیات کلاسیک جهان، تلاش در نهادینه‌سازی تفکر علمی و تبارشناسی اصالت و خاستگاه پیوند عمیق ادبیات با هنر، فرهنگ و تاریخ، بهره‌گیری از زبان رسای هنر تئاتر در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، حمایت از آثار اقتباسی بر گرفته از مضامین و ارزش‌های دینی و مذهبی، ادبیات شفاهی و شبیه نامه‌های اصیل ایرانی، و همچنین حمایت از آثار اقتباسی برگرفته از شعر و ادبیات داستانی با محوریت تاریخ نگاری مقاومت، پایداری و ایثارگری اجتماعی، از دیگر اهدافی است که در این جشنواره دنبال می‌شوند.

دبیر اولین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین‌شهر توضیح داد: روز پنجم شهریورماه ؛ آخرین مهلت برای ثبت تقاضا و ارسال متون نمایشی به نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین‌شهر ، تعیین‌شده و بعد از اعلام نتایج و بازبینی آثار ؛ در روزهای ۲۶ آذر تا دوم دی‌ماه ، جشنواره برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است که تاکنون  ۵۹ جشنواره در کشور برگزار می‌شود که جشنواره اقتباس نیز بعنوان شصتمین جشنواره کشوری به جشنواره‌ها افزوده شد.

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در جشنواره و دریافت اطلاعات بیشتر، به امور هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌شاهین‌شهر، واقع در میدان فاطمیه، ساختمان نگارستان، طبقه ۴ مراجعه کرده و یا با شماره‌های ۰۳۱۴۵۲۳۰۲۵۷ و ۰۹۹۰۹۸۵۴۳۱۵ تماس بگیرند.

برای دریافت فراخوان نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین شهر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

فراخوان نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین شهر

 

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *