اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

افزایش شیوع کرونا در اصفهان به دلیل قطع نشدن زنجیره انتقال | مردم باید هشدارها را جدی بگیرند

به گزارش رسانه خبری شاهین شهری به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درباره نیاز شهر به قرنطینه عمومی، اظهارکرد: قرنطینه عمومی به این معناست که زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم؛ یعنی باید ویروس را بدون میزبان رها کنیم تا بیماری کنترل شود و این رها شدن و قطع زنجیره انتقال ممکن نیست مگر این که ارتباط انسان ها محدود شود تا ویروس بدون میزبان بماند، متاسفانه اکنون فقط زبانی می گوییم مردم از خانه بیرون نیایند و در جاهای شلوغ تجمع یا رفت و آمد نکنند، اما در عمل در جامعه می بینید که بخش زیادی، این توصیه ها را رعایت نمی کنند.

دکتر مهدی فارسی که جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در اصفهان را نیازمند رعایت نکات و توصیه های بهداشتی از سوی صد در صد افراد جامعه دانست، گفت: وقتی مردم قرنطینه خانگی رعایت نمی کنند به ناچار باید اجباری پشت قرنطینه باشد، همانگونه که مدارس، مساجد، نماز جمعه و… تعطیل شد، قطعا باید اجبار شود هیچ مراسم مذهبی، عروسی و عزا برگزار نشود و نیز مغازه ها در بخشی از ساعات روز تعطیل شوند تا این اجتماعات قطع شود.
کارشناس مراقبت بهداشت مرزی مرکز بهداشت استان، قطع زنجیره انتقال ویروس از طریق شکستن اجتماعات را قرنطینه عمومی تعریف کرد و ادامه داد: قرنطینه عمومی تعریف دارد و می توان برایش برنامه ریزی کرد، نه آنقدر مثل ووهان چین که کل شهر تعطیل شود و همه در خانه بمانند و نه آنطور که مردم آزاد باشند هر کجا بخواهند، بروند و بیایند و ما مدام بیماریابی کنیم و بیمار پیدا و بستری کنیم.
وی اعمال قرنطینه عمومی در هفته پیش رو را ضروری خواند و گفت: در غیر این صورت، همچنان پیک بیماری بالا می رود و در نتیجه موارد بیماری، بستری هم بیشتر می شود و مشکلاتمان بیشتر می شود، بنابراین قرنطینه عمومی حتما باید اتفاق بیفتد.
دکتر فارسی درباره شیب تند شیوع کرونا در اصفهان، تصریح نمود: وقتی در نقشه نگاه می کنیم، استان اصفهان نسبت به جمعیتش جزو استان هایی است که میزان شیوع کرونا در آن بالاست، چون ما با وجود همه تلاش هایمان در زمینه جلوگیری از انتقال نتوانسته ایم موفق شویم.
وی دلیل افزایش شیوع کرونا در اصفهان را قطع نشدن زنجیره انتقال معرفی کرد و گفت: متاسفانه مردم هنوز با یکدیگر مراوده دارند، با اینکه بعضی بیمارند، هنوز بدون ماسک از خانه بیرون می آیند و رعایت نمی کنند، هنوز با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند، بنابراین حتی اگر لازم شود باید ادارات مدت کوتاهی تعطیل شود، مغازه ها نیز در ساعت های خاص یا مثلا به مدت یک هفته تعطیل شود، تا جمعیت از هم دور شوند و ویروس مهار شود وگرنه ما تاعید و بعد از عید هم گرفتار این مساله خواهیم بود.

اگر مردم همراهی نکنند، موفق نخواهیم بود

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان نیز، در واکنش به درخواست مدیران شهری و برخی کارشناسان بهداشت و درمان برای قرنطینه عمومی، اظهار کرد: اگر مردم باور کنند که رعایت توصیه های بهداشتی بهتر از  ۱۴ روز بیماری و یک گوشه افتادن و همچنین تب و تنگی نفس داشتن است، به راحتی و بدون هیچ تنش و مشکلی مدیریت می کنند و حلقه انتقال را می شکنند. 
دکتر کمال حیدری افزود: نباید بی جهت خودمان را مریض می کنیم که نتیجه اش افزایش نیازهای درمانی، دارویی و بیمارستانی می باشد که تأمین آن نیز بسیار مشکل است.

وی درباره ادامه فعالیت بعضی شرکت های خصوصی و کسب و کارها نیز، افزود: در روزهای اول شیوع کرونا در اصفهان به همه باشگاه ها و مراکز آموزشی اعلام کردیم که تعطیل کنند، اما وقتی مرکزی، کلاس زبان، موسیقی، کلاس فوق العاده کنکور و… برگزار می کند، به این معناست که قرنطینه خانگی را جدی نگرفته است، این دغدغه ما است و اگر مردم همراهی نکنند، کنترل این ویروس نه تنها در کشورما، بلکه در هیچ جای دنیا موفقیت آمیز نخواهد بود.

دکتر حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا خواسته تعطیلی عمومی قابل اجراست، گفت: در جلسات مکرری که در استانداری و ستادهای دانشگاه و استان برگزار می شود، بر همین بحث تأکید می شود، براین اساس با نمایندگان صنوف، مسئولان صنعت، معدن و تجارت، قسمت های مختلف اداری نیز رایزنی و برای آنها بخشنامه صادر شده تا برای جلوگیری از مبتلا شدن تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه به ویروس باید برای تعطیلی واحدهای زیر مجموعه خود برنامه ریزی کنند.

محدودیت امکانات بیمارستان ها را فراموش نکنیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتقاد از کسانی که خود را مصون از بیماری می دانند و برای گشت و گذار از خانه بیرون می آیند نیز تاکید کرد: برخی می گویند آخرش خواهی نخواهی ما به این ویروس مبتلا می شویم، پس بجای یک ماه دیگر، بهتر است که اکنون دچار شویم، درحالی که نمی دانند که هرچه تعداد بالا برود خطر این که نتوانیم به مبتلایان، خدمات بهداشتی و درمانی درستی ارائه دهیم نیز بالاتر می رود.

وی از صدور بخشنامه دورکاری کارمندانی که بیماری زمینه ای دارند خبر داد و افزود: یکی دیگر از اقدامات این بود که به صنوف اعلام کرده ایم صرف نظر از این که می گویند بدهکاریم و امکان تعطیلی مغازه برایمان وجود ندارد، به این پرسش پاسخ دهند که وقتی روزی دست کم ۴۰ نفر به مغازه شان مراجعه می کنند، آیا یک نفر از آنها به کرونا مبتلا نیست و با دست زدن به پیشخوان، سطوح، محصولات یا دستگاه پوز، سلامت دیگران را به خطر نمی اندازد؟ به همین دلیل از صنوفی که بسته بودنشان به جامعه ضرری نمی زند خواسته ایم که برای کاهش روزهای فعالیت یا تعطیلی تدبیری بیندیشند، یا کارشان را دوره ای کنند مثلا کفش فروشی ها به نوبت باز شوند یا حالت نیمه تعطیل شوند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه بی توجهی به هشدارها باعث می شود وقتی افراد پایشان به بیمارستان باز شد، متوجه اهمیت رعایت قرنطینه خانگی شوند، ادامه داد: ممکن است اکنون برای خودشان تجزیه تحلیل و تصمیم گیری کنند و از خانه بیرون بیایند، اما وقتی مبتلا می شوند و در بیمارستان ظرفیتی برای پذیرش آنها نبود، متوجه می شوند مسئولین جدی گفته اند.

این مقام بهداشتی با بیان اینکه خطر ابتلا شدن به کرونا برای همه یکسان می باشد تاکیدکرد: اما افراد مسن یا کسانی که بیماری زمینه ای دارند، جزو گروه‌های پرخطر محسوب می شوند ولی کودکان زیر ۱۰ سال و ۱۷ ساله هم جزو مبتلایان بوده اند؛ پس کرونا فقط برای یک قشر نیست، اما گروه های پرخطر بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند؛ چون بدنشان ضعیف تر است و خدای نکرده دچار آسیب می شوند.

ظرفیت بیمارستان ها رو به تکمیل است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در همه جای دنیا وقتی می بینند بیمارستان ها یکی یکی پر می شود، سراغ قرنطینه می روند، گفت: متاسفانه وقتی در حال آماده کردن ورزشگاه ها برای قرنطینه هستیم، با برخوردهای هیجان زده و اغراق آمیزی در فضای مجازی روبرو می شویم که به نظر می رسد برخی در این شرایط تلاش می کنند اقدامات را طوری برای افکار عمومی جلوه دهند که مردم وحشت کنند. برخی حتی به ایجاد این قرنطینه ها در دل محلات اعتراض کردند، در حالی که بیمارستان ها هم در دل محلات هستند اما دور و بر همه بیمارستان ها، اهالی کرونا نگرفته اند!

وی ماندن در خانه را بهترین راهکار برای در امان ماندن از کرونا اعلام کرد و یادآور شد: قرنطینه خانگی بهترین راهکار برای افراد سالم و حتی بیماران  است، چون فرد در جمع خانواده مورد رسیدگی قرار می گیرد و کسانی باید به بیمارستان مراجعه کنند که مشکل تنفسی داشته و به مراقبت یا دستگاه خاصی نیاز داشته باشند وگرنه دلیلی ندارد به بیمارستان بروند.

دکتر حیدری در پایان تاکید کرد: اگر مردم هشدارها را جدی نگیرند تعداد مبتلایان به سرعت بالا رفته و بیمارستان ها در ارائه خدمات با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

ارسال مطلب به دیگران :
حراج %10+%25 جشنواره پاییزی نوین‌چرم در فروشگاه‌ها و فروشگاه اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *