اخبار ویژه
سامانه وثیقه گذاری ( توثیق ) الکترونیکی بانک صادرات ایران

سر در گمی دانش آموزان و والدین در ثبت نام سرویس مدارس شاهین شهر

علی رغم سردرگمی والدین و دانش آموزان و عدم قطعیت ثبت نام و تخصیص سرویس در برخی موارد و ایجاد نابسامانی برای متقاضیان سرویس مدارس شاهین شهر ، متاسفانه شهرداری شاهین شهر به عنوان نهاد متولی و ناظر در این خصوص پاسخگو نیست.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری SHINNA ، فعالیت سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی یا به اصطلاح «سپند»، برای تسهیل ثبت‌نام و اطمینان خاطر والدین دانش‌آموزان از وضعیت سرویس مدارس فرزندان‌شان آغاز شد تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگرانی برای رفت و آمد به مدرسه نداشته باشند.
سامانه ای که بایست در هماهنگی دستگاه های اجرایی آموزش و پرورش و شهرداری باری از روی دوش مردم بر می داشت ، برای بسیاری از شهروندان به معضلی تبدیل شده است.

سر در گمی دانش آموزان و والدین در ثبت نام سرویس مدارس شاهین شهر

متاسفانه شهرداری شاهین شهر در خصوص نابسامانی ثبت نام و تخصیص سرویس مدارس این شهر پاسخگو نیست!

از قبل از شروع  و همچنین در ابتدای سال تحصیلی ۴۰۳-۴۰۴ درخواست های زیادی از جانب شهروندان برای پیگیری معضلات ثبت‌نام  و عدم هماهنگی مدارس و شرکت های اعلام شده در شاهین شهر با سامانه سپند و نابسامانی در پروسه ثبت نام سرویس مدارس توسط والدین دانش آموزان با پایگاه خبری شاهین شهری مطرح شد که علی رغم ارجاع به شهرداری بالاخص شخص شهردار و روابط عمومی شهرداری به عنوان نهاد متولی و ناظر بر سرویس مدارس جهت ارجاع به سازمان های ذیربط مربوطه،  پاسخی از این نهاد و مراجع نامبرده صورت نپذیرفت.
لذا باتوجه به تعدد این درخواست ها اط سمت شهروندان در خصوص مطالبه و پیگیری سرویس مدارس ، از فرماندار محترم شهرستان درخواست می‌شود که جهت رفع معضلات ثبت نام سرویس مدارس و نابسامانی در اختصاص سرویس به برخی از متقاضیان موارد را مطالبه و پیگیری نماید.

پیام شهروند :

در ذیل یکی از این مطالبات شهروندان خدمت شما مخاطبین محترم ارائه می شود :

” سلام عرض ادب و احترام ، یه درخواستی داشتم اگه محبت بکنید  ، درمورد سرویس مدارس یه پست بزارید ، امسال خیلی وضعیت سرویس مدارس توی شاهین شهر بد شده ، من شخصا برای ثبت نام رفتم مبلغ ۳ میلیون تومان هم پیش پرداخت از ما گرفتن ولی هنوز هیچ سرویس برای رفت وآمد دانش آموز مشخص نشده ، برای فرزند بزرگتر هم به یه دفتر حمل نقل دیگه به اسم سپاهان توی شریفی مراجعه کردیم که در صورتی که مدرسه برای دانش آموزانش با این دفتر حمل نقل قرارداد بسته ، وکلی دانش آموز دیگه هستند که سرویس ندارند به بهانه‌ های مختلف از سرویس دادن سرباز می‌زنند ویا میگن آدرس شما یا مسیر شما کسی هنوز ثبت نام نکرده  و کلان این راهنمایی را به شما می‌کنند که برای دانش آموز خودتون بیاین سرویس خصوصی بگیرید . وقتی مدرسه با شرکت حمل ونقل قرارداد داره چرا باید سرویس خصوصی بگیریم ”

به چندتا دیگه از والدین هم همینو گفتن ، اگه یه پیگیری بکنید ممنون میشیم ، با تشکر از شما و همکاران محترمتون
با سپاس”

برخی قوانین ناظر بر سامانه‌های سرویس مدارس :

 در جهت تصریح قوانین ناظر بر سرویس مدارس در در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ آیین‌نامه جدید سرویس مدارس مصوب هیئت وزیران ابلاغ شد که براساس آیین‌نامه جدید، متولی اصلی سرویس مدارس وزارت کشور است و این موضوع به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها سپرده و راهبری می‌شود، از همان زمان سامانه‌ای توسط وزارت کشور تدوین و طراحی و در اختیار والدین گذاشته شد و اطلاع‌رسانی هم به والدین از طرق مختلف انجام شد که بتوانند درخواست خود را برای سرویس مدرسه در سامانه سپند وزارت کشور ثبت کنند تا از خدمات سرویس دانش‌آموزی بهره‌مند شوند.
طبق ماده ۲ این آیین‌نامه، یک سری شرایط خاص برای راننده‌ها مشخص شده که باید شرایط لازم را داشته باشند تا توسط مسئولین وزارت کشور تایید صلاحیت و بعد بتوانند خدمات ارائه دهند.
براساس آیین‌نامه اجرائی سرویس مدارس دانش‌آموزی مصوب هیئت محترم وزیران ، شهرداری به عنوان مرجع تایید صلاحیت و صدور مجوز برای شرکت‌های متقاضی خدمت در این حوزه و همچنین رانندگان متقاضی می باشد و شرکت های خدمت رسان و رانندگان متقاضی به کارگیری در طرح سرویس مدارس بایست توسط این نهاد تایید شوند.
حال این مشکل که در حوزه سرویس مدارس شامل دو بازار رسمی و غیر رسمی هستیم که در حوزه رسمی می‌توان به سامانه سپند و پیمانکارانی که ثبت‌نام رسمی کردند و مورد بررسی قرار گرفتند اشاره کرد که اسامی پیمانکاران پس از تایید به آموزش و پرورش اعلام شد و در اختیار مدیران مدارس قرار می گیرد.
و در صورتی که متقاضیان این طرح (دانش آموزان) به تعداد کافی در سامانه سپند ثبت نام نکنند ، خارج از این طرح و در روندی غیر رسمی نسبت به تامین سرویس مدارس خود اقدام نمایند.
نکته حائز اهمیت این است که مدیران محترم مدارس و شرکت‌های پیمانکاری که تاکنون در سامانه سپند ثبت نشده‌اند و قراردادهایی را با مدارس منعقد می‌کنند، حتماً باید اطلاعات شرکت و ناوگان و رانندگانشان در یک زمان مشخص در سامانه سپند ثبت نمایند و همچنین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در اسرع وقت نسبت به بررسی و احراز صلاحیت اقدامات لازم را انجام دهد.
در سامانه سپند رانندگانی که ثبت‌نام می‌کنند آموزش‌هایی به دو صورت حضوری و مجازی خواهند دید که قطعا به سلامت و ایمنی تردد دانش‌آموزان کمک خواهد کرد.
ناوگان خودرویی مورد تایید شده در سامانه سپند مجهز به نشان سرویس مدارس هستند و اگر خودرویی نسبت به سرویس مدرسه اقدام کند و مجهز به نشان سرویس مدارس نباشد، بر اساس هماهنگی با پلیس راهور توسط گشت‌هایی که به صورت مشترک میان پلیس و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی انجام خواهد شد، اعمال جریمه خواهند شد.
 در سامانه سپند مواردی را داریم که تعدادشان برای ارائه خدمات سرویس به حد نصاب نرسیده است؛ لذا بایست هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و از طرق مختلف اطلاع رسانی که این گروه از دانش‌آموزان با مراجعه به انجمن اولیای مدرسه از خدمات پیمانکاران مورد تایید سامانه سپند استفاده کند و در زمان دیگری اطلاعات خود را در سامانه سپند تکمیل کنند.
والدین محترم حتماً نسبت به برچسب یا نشان سرویس مدارس حساسیت ویژه‌ای داشته باشند؛ همچنین پیمانکاران موظف هستند طبق نرخ مصوب شورای اسلامی شهر خدمات را ارائه دهند و پیمانکارانی که با مدارس همکاری می‌کنند و مقرر است در زمان دیگری در سامانه سپند ثبت‌نام کنند ، حتماً باید طبق نرخ مصوب مبالغ را دریافت کنند.

چه کسی پاسخگوی روند غیر قطعی ثبت‌نام در سامانه«سپند» است؟

 اگر هدف از راه‌اندازی سامانه «سپند» تسهیل امور ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سرویس مدارس بوده است، چرا در ماه‌های اخیر نظم بیشتر و بهتری برای ثبت‌نام قطعی دانش‌آموزان و تعیین تکلیف کار آن‌ها انجام نشده است و اکنون که در آستانه و آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان باقیمانده، کارهای ثبت‌نام آن‌ها همچنان در سپند پیگیری می‌شود؟
طبق تماس یکی از مخاطبان پایگاه خبری شاهین شهری ، مدارس بر اساس بخشنامه آموزش و پرورش و اعلام قبلی مسئولان سامانه سپند، روند ثبت‌نام سرویس مدرسه را به سامانه سپند ارجاع و اعلام کرده بودند مسئولیت و دخالتی در این زمینه ندارند؛ حال با انجام نشدن روند بررسی و نهائی شدن ثبت درخواست و دریافت خدمات در سپند مسئولان این سامانه دوباره والدین را به مدارس ارجاع کرده‌اند که آنها نیز از ورود به این مسئله پرهیز می‌کنند.
همین موضوع باعث می شود تا متقاضیان سرویس مدارس به جای تعیین تکلیف ثبت‌نام در سپند، با یک پیمانکار خارج از این چارچوب قرارداد بسته و به جای مبالغ مصوب بر اساس مبالغ غیررسمی اقدام به عقد قرارداد نماید.
به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی اعم از آموزش و پرورش، وزارت کشور، خصوصاً شهرداری‌ و سازمان تاکسیرانی باید پاسخگوی شرایط کُند و ناقص ثبت‌نام سرویس مدارس باشند و ضمن تبیین و حل فوری این مشکلات برای سال تحصیلی پیش رو، راه چاره‌ای برای سال آینده تحصیلی دانش‌آموزان بیاندیشند تا والدین دانش‌آموزان دوباره دچار سردرگمی و نگرانی از رفت و آمد فرزندشان نباشند.
ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *