اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

کرونا جان ۴۰ شهروند شاهین‌شهر را گرفت

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه از فوت ۴۰ شهروند شاهین‌شهر بر اثر ابتلا به کرونا، موج شدید کرونا و تداخل بیماری های تنفسی در پاییز با ادامه روند انتقال و گسترش ویروس کرونا و پلمب ۸۵ واحد متخلف، خبرداد.

دکتر علی پارسا در نشست خبری که امروز (پنجشنبه_۲ مرداد) در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان شهرستان برگزار شد، با اشاره به پیک دوم کرونا و همه گیری مجدد این بیماری، اظهار کرد: از آغاز شیوع ویروس کووید ۱۹ در شهرستان، تست کرونا بیش از هزار نفر مثبت شد، که از این تعداد، ۲۶۵ نفر بهبود یافته، ۳۳ نفر در بیمارستان بستری شده، ۷۲۰ نفر در قرنطینه خانگی دوران نقاهت و درمان را طی کردند و متاسفانه ۴۰ نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه در پیک اول، بیشترین موارد ابتلا و مرگ به بیماران زمینه‌ای متعلق بود افزود: در پیک دوم شیوع کرونا، علایم و ساختار بیماری، شاخص‌ها و پروتکل‌ها همه‌گیری بیماری دستخوش تغییرات شده، به نحوی که جامعه آماری بیانگر ۸۵ درصد از مبتلایان در رنج سنی ۳۰ تا ۶۰ سال، ۲۶درصد بالای ۶۰ سال، ۱۰ درصد زیر ۳۰ سال، ۴درصد بین ۵تا ۱۸ سال و ۲ درصد زیر ۵ سال است.

دکتر پارسا، بیشترین آمار فوت را متعلق به شهروندان شاهین‌شهر دانست و ادامه داد: برطبق آمار و شواهد ۶۵ درصد جامعه آماری متوفیان را اقایان و ۳۵ درصد را بانوان تشکیل داده‌اند، همچنین در پیک دوم شیوع کرونا شاهد فوت بیماران بدون بیماری پیش‌زمینه ای نیز بوده ایم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه با اشاره به اینکه شهروندان عناصر اصلی در ابتلا به بیماری یا کنترل و مهار چرخه انتقال ویروس کرونا هستند، افزود: در پیک اول شیوع کرونا فقدان یا حضور کمرنگ شهروندان در اماکن و معابر عمومی منجر به کاهش موارد ابتلا به بیماری شد. این روند با رفع محدودیت‌ها و حضور گروه‌های آسیب‌پذیر در ترددها و تجمعات مجددا سیر صعودی گرفت.

وی ادامه داد: همچنین ناشناخته بودن چرخه انتقال و ترس عمومی از ابتلا به بیماری در پیک اول، رعایت سختگیرانه‌تر عموم شهروندان را در برداشت، در حالی که در پیک دوم شاهد سهل‌انگاری و ساده انگاری بیماری و عواقب ابتلا با آن هستیم.

وی، با تاکید بر ضرورت کنترل و مهار همه‌گیری کووید ۱۹ تا پایان مردادماه، افزود: نگرانی وزارت بهداشت و درمان از تداخل همه‌گیری کرونا و تداوم روند ایجاد شده تا نیمه شهریورماه با شروع فصل پاییز و آغاز شیوع آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی است که می‌تواند شرایط حاد و بحرانی ایجاد کند.

دکتر پارسا، نقش رسانه در اطلاع رسانی، آموزش و کنترل شیوع همه‌گیری کرونا و نهادینه کردن همزیستی با این ویروس را موثر دانست و افزود: اصحاب رسانه می‌توانند با استفاده از اعتبار، جایگاه و توانمندی رسانه خود، اطلاعات و آموزش‌های مستند و مورد تایید وزارت بهداشت و درمان را در راستای آگاهی بخشی و آموزش شهروندان منتشر کرده و بر کنترل و کاهش چرخه انتقال بیماری تاثیر مثبت داشته باشند.

وی، با تاکید بر پرهیز از ایجاد رعب و وحشت در راستای آگاهی بخشی، تصریح کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران باید با تزریق امید در میان آحاد جامعه واقعیت‌ها را منعکس و در راستای فرهنگ‌سازی زندگی مسالمت آمیز با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون ایجاد رعب و وحشت عمومی گام بردارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه، با تاکید بر زدن ماسک هنگام خروج از خانه، خاطرنشان‌کرد: در برهه ای از زمان قرار داریم که سه نوع رفتار اجتماعی در همزیستی با کرونا باید اجرا شود، مهمترین آنها استفاده صحیح از ماسک (پوشاندن کامل تیغه‌بینی تا زیر چانه) هنگام خروج از منزل است، دومین رفتار حائز اهیمت عدم تجمع و حضور در اماکن و معابر شلوغ و پرتردد، مراسم‌های شادی و غم، رعایت فاصله اجتماعی ۱.۵ متر است و آخرین راهکار مقابله رفتاری شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی سطوح و دستها در راستای پیشگیری از بیماری است.

وی با اشاره به چهارهزار و ۲۰۲ بازدید شبکه بهداشت و درمان از اماکن عمومی بانک ها و ادارات از آغاز شیوع کرونا، افزود: در بازدیدهایی که از مراکز و اماکن عمومی شهرستان ۸۵ واحد متخلف شناسایی و پلمب شد، در این راستا شهروندان می‌توانند با خودارزیابی و بررسی دقیق رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن، فروشگاه‌ها، بانک‌ها، ادارات، نهادها و انعکاس آن از طریق سامانه ۴۵۲۳۲۵۴۹ واحد مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر از ۷ صبح تا ۱۸ بعد ازظهر و سامانه ۴۵۲۳۲۵۹۱ گروه مهندسی بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان از ۷ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر در راستای پیشگیری و قطع زنجیره انتقال کرونا موثر باشند.

ملیحه زیبنده‌پور،معاون شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه نیز، با بیان اینکه بر اساس گزارش سیب سلامت (پرونده الکترونیک سلامت) تعداد خدمات ارائه شده در سه ماهه اول امسال به شهروندان بیش از کل خدمات در سال ۹۸ بوده‌است، اظهارکرد: با توجه به محدودیت نیروی انسانی در شبکه از سایر ادارات، اصناف، سپاه بسیج و گروه‌های مردم نهاد در راستای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت به همکاری شده است.

ملیحه زیبنده‌پور، تصریح کرد: افراد و نیروهای داوطلب پس از آموزش و دریافت کارت سلامت به ارزیابی اماکن عمومی پرداخته در مرحله اول به واحد متخلف تذکر و اخطار می‌دهند و در صورت تکرار با هماهنگی شبکه بهداشت و درمان از طریق مراجع قضایی با واحد متخلف قاطعانه برخورد خواهد شد.

در شهرستان شاهین‌شهر و میمه یک مرکز ۱۶ساعته نمونه‌گیری سرپایی، دو مرکز ۸ ساعته در گز برخوار و محله خانه کارگر مختص غربالگری و پاسخگویی به بیماران مشکوک هستند.

ارسال مطلب به دیگران :

💡 مطالب پیشنهادی

افزایش 34 درصدی ابتلا و افزایش 43 درصدی بستری کرونا در شهرستان شاهین شهر و میمه

رئیس شبکه بهداشت شهرستان شاهین شهر و میمه
افزایش ۳۴ درصدی ابتلا و افزایش ۴۳ درصدی بستری کرونا در شهرستان شاهین شهر و میمه

رئیس شبکه بهداشت شهرستان شاهین شهر و میمه در گفتگو با پایگاه خبری شهرستان – شاهین شهری از افزایش 34درصدی میزان ابتلا به کرونا و افزایش 43 درصدی میزان بستری های ناشی از آن در طی یک هفته گذشته و افزایش 18 برابری آمار ابتلا نسبت به ماه گذشته خبر داد. | وی به همه شهروندان تاکید کرد که در دو هفته آینده همچنان در قله موج ششم همه گیری کرونا قرارخواهیم داشت، و به شهروندان توصیه نمود، پرتوکل های بهداشتی را رعایت و واکسیناسیون را جدی بگیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *