اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

شاهین شهر و میمه سهیم در برداشت نیمی از ۷۰ درصد کتیرای تامین شده در دنیا

 ۷۰ درصد کتیرای تولیدی در جهان را ایران تولید می کند که بیش از نیمی از این مقدار در اصفهان تولید می گردد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری ،  در استان اصفهان از  ۳۶ هزار هکتار رویشگاه‌های کتیرا برداشت انجام می شود که این میزان کتیرای خرمنی ومفتولی از گون زار‌های شهرستان‌های بوئین ومیاندشت، تیران وکرون، چادگان، خوانسار، فریدن، سمیرم، دهاقان، شاهین شهر ومیمه، نجف آباد، شهرضا ولنجان برداشت می گردد.

 

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه کتیرا محصول اصلی گیاه گون و از ترشحات صمغی خشک شده آن است گفت: شرایط سخت و دشوار برداشت سبب شده که بهره‎برداران این محصولات درآمد چندانی نداشته باشند.

آبتین میرطالبی با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و سوریه کشور‌های تامین کننده کتیرا در جهان هستند، افزود: کشورمان با تولید ۷۰ درصد این سوغات ارزشمند طبیعت، حرف اول را در جهان می‌زند که نیمی از این محصول هم در استان اصفهان تهیه و صادر می‌شود.

وی وسعت قرارداد برداشت از رویشگاه‌های کتیرا را ۳۶ هزار هکتار بیان کرد و گفت: این میزان کتیرای خرمنی ومفتولی از گون زار‌های شهرستان‌های بوئین ومیاندشت، تیران وکرون، چادگان، خوانسار، فریدن، سمیرم، دهاقان، شاهین شهر ومیمه، نجف آباد، شهرضا ولنجان برداشت شد.

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان، ارزش کتیرای برداشت شده را ۲۵۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: هزار بهره بردار در رویشگاه‌های این استان برای برداشت این محصول با ارزش فعالیت کردند.

به گفته وی کتیرای برداشت شده از رویشگاه‌های استان به تمام کشور‌های اروپایی، آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی صادر می‌شود.

وسعت رویشگاه‌های طبیعی استان بیش از ۹ ونیم میلیون هکتار است که شش و نیم میلیون هکتار آن مرتع و نیم میلیون هکتار هم جنگل دست کاشت است.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *