اخبار ویژه
سامانه وثیقه گذاری ( توثیق ) الکترونیکی بانک صادرات ایران

همه چیز درباره ثبت املاک در سامانه ملی املاک و اسکان کشور

لزوم درج اطلاعات اقامت و مالکیت تمامی اشخاص در سامانه ملی املاک و اسکان کشور

بر اساس تکلیف مقرر در اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب دی ماه ۱۳۹۹، “کلیه سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۹ در سامانه املاک و اسکان کشور درج نمایند”. 

در این راستا رسانه شاهین شهری مجموعه کاملی از قوانین و مراحل ثبت نام را در اختیار کاربران قرار میدهد که در زیر توضیح داده خواهد شد.

مطابق قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۵ آذرماه ۱۳۹۹ :

  • هرواحدمسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزارنفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه

واحدهای نوساز پس از دوازده ماه و درطرح (پروژه) های انبوه سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گوهی اتمام عملیات ساختمانی (موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۱/۰۴/۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن) مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند.( ماده ۵۴ مکرر اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم)

  • مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر ظرف مدت دوماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، درسامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، براساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می شود.( جزء (۱) تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم)
  •  پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود ازقبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.
  • همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، کلیه ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند.( جزء(۷) تبصره ۸ ماده ۱۶۹ اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم)

جهت مشاهده نامه ابلاغیه ریاست محترم جمهوری و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و متن کامل قانون اینجا را کلیک کنید.

روش ثبت نام  ملک یا نوع اسکان در سامانه املاک و اسکان

بدین منظور سرپرستان خانوار می‌توانند  بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) مطابق با جدول زمانبندی ذیل، به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به آدرسhttps://amlak.mrud.ir  مراجعه نمایند.

جدول زمابندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور جهت درج اطلاعات سکونتی و ملکی

آخرین رقم کد ملی سرپرست خانوار

تاریخ مراجعه به سامانه

۹ (نه)

۱۴۰۰/۰۱/۱۹

۱۴۰۰/۰۱/۲۰

۸ ( هشت)

۱۴۰۰/۰۱/۲۱

۱۴۰۰/۰۱/۲۲

۷ (هفت)

۱۴۰۰/۰۱/۲۳

۱۴۰۰/۰۱/۲۴

۶ (شش)

۱۴۰۰/۰۱/۲۵

۱۴۰۰/۰۱/۲۶

۵ (پنج)

۱۴۰۰/۰۱/۲۷

۱۴۰۰/۰۱/۲۸

۴ ( چهار)

۱۴۰۰/۰۱/۲۹

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

۳ (سه)

۱۴۰۰/۰۱/۳۱

۱۴۰۰/۰۲/۰۱

۲ (دو)

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

۱۴۰۰/۰۲/۰۳

۱ (یک)

۱۴۰۰/۰۲/۰۴

۱۴۰۰/۰۲/۰۵

۱۴۰۰/۰۲/۰۶

۱۴۰۰/۰۲/۰۷

۰ (صفر)

۱۴۰۰/۰۲/۰۸

۱۴۰۰/۰۲/۰۹

کلیه کد های ملی 

از تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۰  لغایت ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ 

شایان ذکر است از تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۰ کلیه سرپرستان خانوار می‌توانند بدون در نظر گرفتن آخرین رقم کد ملی خود برای درج اطلاعات مذکور به این سامانه مراجعه نمایند.

تبصره- ثبت نام اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند، اتباع خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

انجام خوداظهاری از طریق سامانه در اینترنت و با رایانه شخصی بصورت رایگان برای عموم فراهم می‌باشد لیکن درصورت تمایل به استفاده از خدمات دفاتر پیشخوان دولت با هزینه شخصی نیز امکان پذیر است.

نکات مهم در هنگام ثبت نام توسط مرورگرهای اینترنت:
  • جهت استفاده از سامانه املاک و مسکن از نسخه ۵۱ به بعد مرورگر موزیلا فایرفاکس و یا نسخه ۵۱ به بعد مرورگر کروم استفاده نمایید.
  • در طی زمان ثبت اطلاعات از کلیک بر روی دکمه Back مرورگر خود و باز کردن بیش از یک صفحه مرورگر خودداری نمایید.
  • جهت خوداظهاری، مشخصات املاک و اطلاعات هویتی مالک و ساکنان آن نیاز است.
  • لطفاً پیش از ثبت نهایی، در وارد نمودن اطلاعات درخواست شده دقت فرمایید.
  • لطفاً به منظور انجام خوداظهاری از کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ یا تبلت استفاده نمایید.

برای ثبت نام از این محل وارد شوید:

ورود/ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

همچنین ثبت نام توسط اپلیکشن (برنامه موبایل و تبلت) نیز امکان پذیر است که می توانید به طریق زیر از آن استفاده کنید:

ثبت نام با استفاده از اپلیکیشن سامانه املاک و اسکان

اپلیکیشن ( نسخه اندروید )

جهت ایجاد سهولت در خوداظهاری افراد در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اپلیکیشن (برنامه کاربردی)  این سامانه به آدرس https://amlak.mrud.ir/amlak.apk برای گوشی های دارای سیستم عامل اندروید در دسترس عموم می‌باشد.

برای استفاده، آن را دانلود کرده و در تلفن همراه خود نصب نمائید.

وب اپلیکیشن ( نسخه IOS)

همچنین دارندگان سیستم عامل ios می توانند از طریق مرورگر سافاری خود به سایت املاک و اسکان به نشانی https://amlak.mrud.ir/authenticate مراجعه و از طریق گزینه Add to Homescreen نسخه وب اپلیکیشن سامانه را بر روی گوشی خود نصب نمایند.

راهنمای ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان 

سامانه ملی املاک و اسکان کشور، توسط وزارت راه و شهرسازی و بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، جهت احصا و صحت‌سنجی اطلاعات مالکان، ساکنان و کاربران املاک کشور و معاملات آن‌ها راه‌اندازی شده است.

مالکان و ساکنان محترم می‌بایست با مراجعه به درگاه الکترونیکی این سامانه به نشانی https://amlak.mrud.ir مراجعه نموده و نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات مرتبط با خود اقدام نمایند. جهت مشاهده و تکمیل خوداظهاری خود، مراحل زیر را طی نمایید:

ثبت نام و ورود به سامانه

مرحله اول: شماره همراه خود را جهت ورود به سامانه وارد نمایید (الزاما این شماره باید به نام شما باشد.)

مرحله دوم: در صورتی که برای اولین بار به سامانه مراجعه نموده‌اید، به صورت خودکار به صفحه احراز هویت انتقال داده خواهید شد. در این قسمت لازم است نسبت به ورود کدملی خود اقدام نمایید. دقت نمایید که شماره همراه حتما متعلق به کدملی شما باشد. پس از آن سامانه در صورت تطابق کدملی و شماره همراه، کد اعتبارسنجی را برای تلفن همراه شما ارسال می‌نماید که لازم است آن را در سامانه وارد نمایید. 

مرحله سوم: پس از ورود به سامانه رمز عبور شما نمایش داده می شود. لطفا این رمز را به خاطر بسپارید. همچنین جهت تغییر رمز عبور خود می توانید به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

ثبت اطلاعات هویتی (پروفایل)

پس از ورود به سامانه از این قسمت می توانید اطلاعات هویتی خود را مشاهده، ویرایش و ثبت نمایید.

ثبت اطلاعات خانوار

گام دوم ثبت مشخصات خانوار است، چنانچه سرپرست هستید، پس از انتخاب گزینه “سرپرست” مشخصات اعضای خانوار را ثبت نمایید.

در غیر اینصورت گزینه “زیرمجموعه” را انتخاب نمایید و مشخصات سرپرست را وارد کنید.

افزودن ملک

با انتخاب گزینه افزودن اقامتگاه، در صورتی که مالک تمام یا بخشی از ملک باشید در این صفحه اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید. دقت کنید میزان مالکیت نمی‌تواند بیشتر از ۶ دانگ باشد. همچنین منظور از عرصه همان زمین و منظور از اعیان همان ساختمان می‌باشد. به عنوان مثال اگر گزینه «اعیان» را انتخاب کنید صرفا مالک ساختمان شناخته می‌شوید. همچنین انتخاب گزینه «عرصه و اعیان» یعنی هم زمین و هم ساختمان در مالکیت شما قرار دارد:

در مرحله بعد بایست اطلاعات ملک را وارد کنید،

در صورتی که مالک باشید و یا بخشی از ملک را واگذار کرده باشید در این صفحه اطلاعات خواسته شده از ملک را وارد نمایید.

اطلاعات پلاک ثبتی را می‌توان از سند رسمی ملک اخذ نمود.

همچنین اطلاعات کدپستی ملک را می‌توان از قبض تلفن و یا سامانه شرکت ملی پست به نشانی sina.post.ir  یا https://gnaf.post.ir/portal/#postcodeFinder استعلام نمود.

در نظر داشته باشید، به سندی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاترِ اسنادِ رسمی منجر به نقل و انتقال مالکیت می­شود (اصطلاحا سند به نام شخص جدید می­شود) رسمی گفته می­شود و به هر سند دیگری غیر از سند رسمی مثل قولنامه و مبایعه نامه سند عادی می­گویند.

در انتخاب طبقه دقت نمایید گزینه‌های «همکف» و «یک» متفاوت بوده و هر یک قابل انتخاب است.

جهت ورود اطلاعات سند رسمی به نحو زیر اقدام کنید؛

در صورتی که سند رسمی دارید و سند رسمی تک برگ است:

در صورتی که سند رسمی دارید و سند رسمی دفترچه ای (منگوله دار) است:

در این صفحه نوع سکونت در ملک را انتخاب نمایید.

در صورتی که گزینه «شخص دیگری ساکن است» انتخاب شود، می‌بایست اطلاعات ساکن و زمان شروع سکونت وی را اعلام نمایید. در صورتی که کدرهگیری معامله اجاره را اخذ نموده‌اید و یا اجاره نامه را در دفتر اسناد رسمی ثبت نموده اید اطلاعات آن را در سامانه وارد نمایید تا فرآیند احراز ساکن تسریع گردد.

در مرحله بعد بایست اطلاعات قبوض خدمات شهری ملک  (آب، برق و گاز) را وارد نمایید. این اطلاعات را می‌توانید از قبض صادره شرکت‌های برق، آب و گاز استخراج نمایید و نیازی نیست که حتما قبض به نام مالک باشد و در صورتی که بنام مالک یا مستاجر جهت ارسال قبوض ثبت شده باشد از روی اطلاعات پیامک های شرکت های مربوطه گاز برق یا آب قایبل استخراج می باشد. در صورتی که ملک شما بیش از یک قبض دارد یا اطلاعات یکی از قبوض نمایش داده نمی‌شود، گزینه افزودن قبض جدید را انتخاب نمایید.

در صورتی که هر کدام از اطلاعات قبض ها را ندارید قبل از ورود به مرحله بعد قبض مورد نظر را حذف کنید. دقت کنید که جهت احراز سریع تر اسکان وارد کردن اطلاعات دو یا بیشتر از قبوض الزامی است.

در این صفحه شماره تلفن ملک را (به همراه پیش شماره و بدون خط تیره) وارد نمایید. در صورتی که ملک شما بیش از یک تلفن دارد از گزینه افزودن تلفن جدید و در صورتی که فاقد تلفن است از گزینه حذف استفاده نمایید.

گزینه های صفحه املاک تحت مالکیت

در صورتی که مالک ملکی هستید که اطلاعات آن را در سایت نمی بینید از گزینه افزودن ملک جهت اضافه کردن آن به کارتابل خود استفاده نمایید.

در صورتی که وضعیت سکونت ملک شما تغییر کرده است می توانید با استفاده از گزینه ثبت یا تغییر ساکن این مورد را ثبت نمایید.

در صورت واگذاری تمام یا بخشی از ملک خود می توانید با استفاده از گزینه ثبت واگذاری ملک آن را ثبت نمایید.

افزودن اقامتگاه جدید

در این مرحله، با زدن گزینه “افزودن اقامتگاه” در فهرست اقامتگاه ها، امکان ثبت اقامتگاه جدید وجود دارد.

توجه داشته باشد، نوع اقامتگاه را در قسمت مربوطه به درستی انتخاب نمایید.

شرایط استحقاق اقامتگاه جدا از خانوار را مطابق قانون مصوب مطالعه نموده و در صورت حائز بودن، انتخاب نمایید. در نظر داشته باشید که اطلاعات وارده با پایگاههای داده دستگاههای اجرایی صحت­ سنجی خواهد شد.

در صورتی که اطلاعات اقامتگاهی از شما در این صفحه وجود ندارد می توانید از طریق گزینه افزودن اقامتگاه آن را ثبت نمایید.

برای ثبت تاریخ پایان سکونت خود در اقامتگاهتان می توانید از گزینه اتمام اقامت استفاده نمایید.

در صورتی که اطلاعاتی از مجل های اقامت شما وجود ندارد بایست در این مرحله اقامتگاه اصلی خود را ثبت بنمایید.

ابتدا لازم است انتخاب نمایید که مالک اقامتگاه اصلی خود هستید یا شخص یا سازمان دیگری مالک است.

منظور از اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می کنید.

الف-در صورتی که مالک اقامتگاه اصلی خود هستید در مرحله بعد لازم است اطلاعات مالکیت و تاریخ شروع سکونت خود را وارد نمایید.

در مرحله بعد باید اطلاعات ملک اقامتگاه خود را وارد نمایید.

در ابتدا شناسه قبوض و تلفن اقامتگاه اصلی خود را وارد نمایید.

ب- در صورتیکه مالک اقامتگاه اصلی خود نیستید در این مرحله باید اطلاعات مالک و تاریخ شروع سکونت ملک خود را انتخاب نمایید.

آخرین مرحله، ثبت نهایی اقامتگاه اصلی خانوار است، لطفا از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کرده، سپس دکمه ثبت را بزنید.

سوالات متداول جهت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان:

  1. برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانه‌ای مراجعه کنم؟
    پاسخ: سامانه ملی املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.
  2. دفعه اولی هست که وارد سامانه می شود. پیغام می دهد کد ملی با شماره همراه سازگار نیست. چه کار باید بکنم؟
    پاسخ: برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.
  3. برای ثبت واگذاری ملک خود در سامانه چه کاری باید انجام دهم؟
    پاسخ: لطفا در کنار اطلاعات ملک خود در لیست املاک تحت مالکیت، گزینه ثبت واگذاری ملک را انتخاب نمایید.
  4. خانه به نام من است، اما مستاجر در آن سکونت دارد. چگونه این مورد را ثبت کنم؟
    پاسخ: در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه “شخص دیگری ساکن است.” را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر خود را در آن وارد نمایید.
  5. در سامانه نشان می دهد خانه من خالیست، اما خالی نیست. چکار کنم؟
    پاسخ: لطفا وضعیت اقامت ملک خود را با انتخاب گزینه ثبت یا تغییر ساکن مشخص نمایید.
  6. ملک را فروخته ام یا ساکن دیگری در ملک من سکونت دارد، اما کد رهگیری ندارم. برای ثبت آن چه کنم؟
    پاسخ: وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.
  7. در ثبت ملکم اشتباها اطلاعات نادرستی وارد کرده ام و ثبت نهایی هم کرده ام. برای ویرایش آن چه کنم؟
    پاسخ: امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد نمودن اطلاعات خود دقت لازم را به عمل آورید.
  8. منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟
    پاسخ: اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست.
  9. اولین بار است که می خواهم وارد سامانه بشوم (یا رمز عبور خود را فراموش کرده ام). در صفحه سماوا میخواهم کد ملی خود را وارد نمایم، اما کد ملی وارد نمی شود. در این باره چکار باید کرد؟
    پاسخ: لطفا اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می کنید.
  10. چگونه مشخصات ملکم را در سامانه اضافه کنم؟
    پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.
  11. وضعیت سکونت ملکم تغییر کرده است. برای ثبت آن چه کار کنم؟
    پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت نمایید.
  12. اقامتگاه خود را در سامانه نمی بینم. چه کار کنم؟
    پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.
  13. می خواهم اقامتگاه خود را تغییر دهم. چگونه اقامتگاه قبلی خود را حذف کنم؟
    پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت نمایید.
  14. آیا واحد مسکونی بایستی ۱۲۰ روز به صورت متوالی خالی باشد یا اینکه خالی بودن به صورت غیرمتوالی نیز مشمول مالیات خواهد بود؟
    پاسخ: در صورتیکه ملک به مدت ۱۲۰ روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.
  15. در خصوص افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، آیا بایستی تمامی املاک در یک شهر واقع باشند؟
    پاسخ: مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر باشد یا در شهرهای مختلف، به هر حال در صورتیکه مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می شود.
  16. اگر ملکی در طول سال، ۱۲۰ روز خالی بماند، اما مالک آن را فروخته باشد، به طوریکه بخشی از ۱۲۰ روز زمان خالی ماندن، در اختیار مالک اول و مابقی در اختیار مالک دوم باشد، در این صورت آیا مشمول مالیات می گردد؟ اگر بله چه کسی بایستی مالیات را پرداخت کند؟
    پاسخ: اگر ۱۲۰ روز از زمان خالی بودن در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات می گردد.
  17. چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات خانه خالی می گردد؟
    پاسخ: فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می گردد.
  18. پس از اینکه، مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات خانه خالی بودن را دریافت کرد، چه کاری باید انجام دهد؟
    پاسخ:به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.
  19. دو واحد مسکونی که دارای سند مجزا هستند و تجمیع شده و توسط یک خانوار استفاده می‌ شوند، آیا بایستی به صورت مجزا در سامانه ثبت شوند و خانه خالی تلقی می گردند؟
    پاسخ: بله بایستی به صورت مجزا ثبت شوند و اگر یکی از املاک اقامتگاه دوم تلقی نشود، مشمول مالیات خانه خالی می گردد.
  20. حکم ملکی که خریداری شده اما هنوز به مالک جدید تحویل نشده و در فاصله زمان بین خرید تا تحویل نهایی خالی بوده، چیست؟
    پاسخ: اگر به میزان ۱۲۰ روز خالی باشد و در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات خانه خالی می گردد.
  21. برای معافیت واحدهای وقفی که مشمول مالیات نمی باشند، چه مدارکی موردنیاز است؟
    پاسخ: ملاک استعلام از سازمان اوقاف و امور خیریه است.
  22. آیا واحدهای مسکونی در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت مشمول مالیات خانه خالی می گردند؟
    پاسخ: خیر، مشمول مالیات نمی گردند اما چنانچه اطلاعات آنها در سامانه اظهار نشوند، مشمول جریمه خواهند شد.
  23. در چه صورت واحدهای مسکونی مشمول جریمه مربوط به عدم ثبت ملک می شوند و این جریمه در شهرهای کمتر و بیشتر از یکصد هزار نفر جمعیت به چه صورت خواهد بود؟
    پاسخ: واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای زیر یکصدهزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه‌ خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد(۲۰%) مالیات سال اول موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات های مستقیم و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده (۵۴ مکرر) این قانون محسوب میشوند.
  24. درصورتیکه بهره بردار اطلاعات ملک را در سامانه درج ننماید، تکلیف مالک چیست؟
    پاسخ: می تواند با درج کد رهگیری اجاره نامه و یا شناسه سند و رمز تصدیق اجاره نامه رسمی خود از شمول مالیات خارج شود.
  25. اگر محل سکونت فرد تغییر کرد، چه کاری باید انجام دهد؟
    پاسخ: ظرف مدت حداکثر یک ماه بایستی اطلاعات محل سکونت جدید را در سامانه ثبت نماید.
  26. مهلت خوداظهاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدت است؟
    پاسخ: اشخاص حقیقی و حقوقی از زمان اعلام رسمی خوداظهاری حداکثر دو ماه برای درج اطلاعات فرصت دارند.
  27. مالک اقامتگاه اصلی یکی از اعضای خانوار (مثلا همسر یا یکی از فرزندان سرپرست خانوار) است. نحوه ثبت ملک چگونه است؟
    پاسخ: در این حالت سرپرست خانوار لازم است در قسمت مالکیت ملک آن عضو خانوار را به عنوان مالک معرفی کند. این عضو خانوار نیز لازم است به صورت جداگانه وارد سامانه شده و ملک خود را ثبت کند. دقت شود در هنگام ثبت ملک لازم است وی در قسمت اطلاعات سکونت گزینه “خودم ساکن هستم” را انتخاب کند.
  28. خانه ای خریدم، اما هنوز سند به نامم نشده. چگونه ملکم را ثبت کنم؟
    پاسخ: در این موارد لازم است در قسمت نوع سند گزینه “عادی” را انتخاب نمایید.

۲ دیدگاه‌ها

  1. سلام من مستاجرم به اشتباه تاریخ اتمام سکونت نه نوشتم و ثبت نهایی کردم الان برای اصلاحش چیکارم سیستم خود به خود برام یه تاریخی و زده

    • سلام تا آنجایی که اطلاعات در دسترسی هست اشتباه در وارد کردن اطلاعات بعد از تایید نهایی در حال حاضر قابل اصلاح نخواهد بود از طریق سایت املاک و مسکن (موجود در متن اطلاعیه) پیگیری کنید زمان و نحوه اصلاح اشتباهات را اعلام می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *