اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
جزئیات یارانه جدید دولت | زمان پرداخت یارانه دی ماه

یارانه جدید مشمول یارانه‌بگیران معیشتی است و احتمالا همزمان با واریز همان نیز پرداخت خواهد شد و بررسی نشان می‌دهد که پرداخت آن در این ماه نیست و ممکن است در آینده صورت بگیرد.

دولت قرار است سال آینده سه یارانه نقدی  شامل یارانه نقدی ، یارانه معیشتی و یارانه جدید از ۹۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان به مردم پرداخت کند؛ با این حساب مجموع یارانه دریافتی ماهانه یک خانوار چهار نفره در سال آینده بین ۴۸۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

جزئیات لایحه بودجه و نیز اظهارات مسئولان اقتصادی دولت حاکی از تغییر روند تخصیص و میزان پرداخت یارانه‌های نقدی به خانوارهاست.

بر این اساس، سال آینده یارانه دریافتی خانوارهای مشمول بیش از دو برابر خواهد شد. لایحه بودجه همچنین دولت را مکلف به حل معمای ۱۱ ساله دهک بندی خانوارها کرده است.

زمان واریز و مبلغ یارانه دی ماه

یارانه معیشتی دی ماه که به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است، ‌یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه - تورم (پایگاه خبری شاهین شهری)

علی رغم اطلاع رسانی ها و اعلامات قبلی، یارانه جدید که احتمالا رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان است در دی ماه پرداخت نمی شود و پرداخت آن به بهمن ماه موکول خواهد شد. این در حالی است که جهت حصول به منابع پرداخت این یارانه از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی  هنوزاقدامات موثری انجام نشده است.

از سال ۱۳۸۹ تاکنون، سالهاست که عموماً در بیستم هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب میلیون‌ها ایرانی واریز می‌شود که تعدادشان به ۷۸ میلیون نفر در ماه می‌رسد.

از آبان ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین یارانه جدیدی تحت عنوان کمک معیشتی به چرخه یارانه‌ای ایران وارد شد و عموماً در دهم هر ماه مبلغ متفاوتی بنا به تعداد خانوار پرداخت می‌شود.

اما در چند ماه اخیر که دولت بر برنامه خود برای اصلاح وضعیت یارانه‌های پنهان تاکید داشته و ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، از سوی چند مرجع دولتی اعلام شد که یارانه جدیدی در ازای این حذف ارزی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

میرکاظمی – رئیس سازمان برنامه و بودجه- اظهار داشته بود که حمایت نقدی دولت در این یارانه جدید بین ۹۰ تا حدود ۱۲۰ هزار تومان است.

پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز به پرداخت نقدی در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تاکید کرده بود.

در انتهای آذرماه بود که  رضایی – معاون اقتصادی رئیس جمهور – از پرداخت یارانه نقدی در اوایل دی ماه خبر داد و گفت که مبلغ یارانه تا دو برابر رشد می‌کند اما ظاهرا زمان را مناسب اعلام نکرده بود و در ادامه خاندوزی – وزیر اقتصاد دولت سیزدهم – پرداخت این یارانه را رد نکرد ولی زمان آن را هم تائید نکرد.

بررسی ها  نشان می دهد که دولت در نظر دارد یارانه جدید را بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین یارانه بگیران معیشتی که حدود ۶۰ میلیون نفر هستند پرداخت کند که برای ۳۰ میلیون نفر رقم ۹۰ هزار و ۳۰ میلیون نفر دیگر ۱۲۶ هزار تومان است.

با این حال علی رغم آن که اعلام شده بود، یارانه جدید همراه با یارانه معیشتی پرداخت می گردد، ولی در موعد واریز مشخص شد که خبری از این یارانه نیست و به هر حال این مطرح بود که احتمالا تا آخر دی ماه بررسی و پرداخت صورت گیرد.

اکنون در آستانه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دی ماه نیز اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها نشان می دهد، پرداخت یارانه محدود به همان مبلغ نقدی سابق است و یارانه جدید پرداخت نمی شود.

با توجه به اینکه یارانه جدید برای یارانه‌بگیران معیشتی است،  و همچنین برا ساس توضیحات فوق، احتمالا یارانه جدید همزمان با واریز همان یارانه سابق پرداخت خواهد شد و بررسی ها نشان می‌دهد که این پرداخت در این ماه نخواهد بود و ممکن است در آینده این پرداخت صورت بگیرد.

در هر حال موضوع قابل توجه این است که پرداخت یارانه‌ جدید منوط به حصول منابع از حذف ارز ۴۲۰۰  باشد که البته ظاهراً تاکنون حذفی صورت نگرفته است و احتمالا با پرداخت این یارانه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم آغاز می‌شود.

مبلغ یارانه جدید دولت چه قدر است؟

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه‌های سال آینده بیشتر به صورت نقدی خواهد بود و به هر نفر تقریباً ۵۰ هزار تومان به عنوان معیشت پرداخت می‌شود و یارانه دیگری تحت عنوان هدفمندی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. سال آینده ارز دولتی هر کدام از کالاها که حذف شوند ما به ازای آن را به صورت نقدی به این ارقام اضافه خواهیم کرد. با حذف ارز ۴۲۰۰ هم وفور کالا صورت خواهد گرفت و هم جلوی رشد تورم گرفته می‌شود.

جزئیات تغییر یارانه دریافتی خانوارها در طرح جدید دولت

درباره مبلغ یارانه های تعلق گرفته به خانوارهای مشمول، جزئیات تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با قانون بودجه ۱۴۰۰، نشان می دهد که مبلغ پرداختی یارانه های نقدی و معیشتی به خانوارها، تغییری نخواهد کرد.

به این ترتیب یارانه نقدی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان و یارانه معیشتی برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوارهای دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوارهای چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود

اما دولت در راستای اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، قرار است منابع ریالی این یارانه را (که پیشتر به صورت ارز ۴۲۰۰ پرداخت می شد و عمدتاً به جیب واردکنندگان می رفت) به صورت مستقیم به مردم بپردازد.

یارانه - تورم (پایگاه خبری شاهین شهری)

درباره مکانیسم پرداخت این یارانه جدید هنوز جزئیات دقیقی اعلام نشده است ولی جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده نشان می دهد که برای این کار، دولت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.

در این زمینه اظهارات قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه حاکی از این است که بر اساس یارانه جدید، چهار دهک کمتر برخوردار ماهیانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهیانه حدود ۹۰ هزار تومان به ازای هر نفر، دریافتی خواهند داشت.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، یارانه جدید چهار دهک اول ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهانه حدود ۹۳ هزار تومان خواهد شد، به طوری که یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد ماهانه ۴۸۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند. این مبلغ برای خانوارهای چهار نفره دهک پنجم، ششم و هفتم نیز ۳۶۰ هزار تومان است.

محاسبه یارانه یک خانوار ۴ نفره در سال ۱۴۰۱

با جمع بندی موارد فوق می‌توان گفت با در نظر گرفتن یک خانوار چهار نفره که یارانه نقدی آن ها ۱۸۲ هزار تومان، یارانه معیشتی آن ها ۱۷۲ هزار تومان و یارانه حاصل از اصلاح ارز ۴۲۰۰ آن ها، بین ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار تومان است، این خانوارها بسته به این که در کدام دهک قرار داشته باشند، بین ۷۱۴ تا ۸۳۴ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد. این رقم (بدون در نظر گرفتن افزایش هزینه ها) نسبت به سال ۱۴۰۰ بین ۱۰۱ تا ۱۳۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

در تایید این مطالب می توان به سخنان مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری بودجه ۱۴۰۱ را اشاره نمود که گفت: با حذف  ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دهک‌های پایین در قالب یارانه رقمی را محاسبه کرده ایم که این رقم برای هر نفر ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است، این عدد فعلا قطعی نیست و اگر شرایط کشور به این منوال ادامه پیدا کند قطعا در سال‌های آتی هم پرداخت می‌شود.

میرکاظمی ادامه داد: وام ازدواج حذف نشده است، وام‌های حمایتی در یک بسته جمع شده تا دولت اختیار تدوین آیین نامه را داشته باشد. در صورت تصویب مجلس آن را تخصصی بررسی می‌کنیم. علاوه بر آن در این بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومان برای جمعیت و جوانی جمعیت تخصیص داده‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: در دولت قبل رئیس جمهور و وزرا سفر نداشتند. جمعه‌ای نیست که رئیس جمهور در تهران باشد و سفر‌های استانی ایشان در بودجه پیش بینی شده است. همچنین اضافه شدن نهاد‌هایی به زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری منجر به افزایش بودجه این نهاد شده است.

میرکاظمی در پایان تصریح کرد که: هیچ نگاهی به دستگاه‌های خاصی نداریم و بودجه بدون نگرش خاصی بسته شده است.

یارانه جدید برای اقشار کم درآمد است

دولت با ساماندهی پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال ۱۴۰۱، یکصدهزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه در نظر گرفته است.

یارانه - تورم (پایگاه خبری شاهین شهری)

هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد این مطلب را تایید کرده و درباره ساماندهی پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته است: مبلغ یکصد هزار میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال آینده برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای حمایت از این اقشار باشد.

یارانه - تورم (پایگاه خبری شاهین شهری)

با این حال، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود تاکید کرده است: ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود بلکه شیوه پرداخت آن تغییر خواهد کرد، یعنی یارانه به اقشار آسیب پذیر تعلق خواهد گرفت.

یارانه جدید دولت فقط به کسانی پرداخت خواهد شد که دو یارانه نقدی و معیشتی را می‌گیرند. به عبارت دیگر، فقط حدود ۶۰ میلیون ایرانی مشمول یارانه جدید دولت می‌شوند.

با تقسیم اعتبار یکصد هزار میلیارد تومانی میان حدود ۶۰ میلیون ایرانی آسیب پذیر، براحتی متوان محاسبه نمود که مبلغ یارانه جدید دولت، ۱۴۰ هزار تومان ماهیانه به ازای هر ایرانی آسیب پذیر در نظر گرفته شده است.

در صورت تصویب پیشنهاد فوق در مجلس شورای اسلامی، این یارانه از ابتدای سال آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بررسی ها نشان می‌دهد که در حال حاضر ۹۲ درصد از جمعیت ایران یارانه نقدی می‌گیرند و فقط ۸ درصد ایرانی‌ها، یارانه‌بگیر نیستند. چرا که براساس آمار‌های رسمی، هم اکنون ۷۸ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۸۵۶ نفر از کل جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفر ایران در حال حاضر ماهانه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دولت دریافت می‌کنند.

همچنین دولت ماهانه به بیش از ۲۰ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۱۳۷ نفر سرپرست خانوار، یارانه معیشتی پرداخت می‌کند.

خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

دولت در نیمه اول امسال ۲۱ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی و ۱۶ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان بابت یارانه معیشتی پرداخت کرده است.

یارانه سه برابری برای خانواده ها

طرح جوانی جمعیت در شورای نگهبان تصویب شد. طرحی که بر اساس آن قرار است مشوق‌هایی برای فرزندآوری و ازدواج به افراد داده شود. براساس طرح جوانی جمعیت و طبق گفته رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یارانه برخی از خانوارها قرار است به زودی سه برابر شود.

لیکن هنوز مشخص نیست که یارانه نقدی این خانوارها مشمول افزایش سه برابری می‌شود و یا یارانه معیشتی این خانوارها.

شرط افزایش سه برابری یارانه این است که خانوار جزو چهار دهک اول درآمدی جامعه باشند. سرپرست خانوار در دستگاه دولتی شاغل نباشد و از همه مهم‌تر اینکه خانواده حداقل سه فرزند داشته باشد.

یارانه - تورم (پایگاه خبری شاهین شهری)

نکته مهم در افزایش سه برابری یارانه نقدی خانوارها این است که تنها یارانه فرزندان خانواده سه برابر می‌شود و ممکن است یارانه پدر و مادر تغییری نکند.

یارانه بر اساس طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده چقدر می شود؟

اگر قرار باشد که یارانه نقدی ماهانه خانواده های مشمول این طرح سه برابر شود، یعنی یارانه هر فرزند در این خانوارها از ۴۵ هزار تومان به ۱۳۶ هزار تومان میرسد. با این حساب مجموع یارانه نقدی یک خانوار دارای سه فرزند به حدود ۵۰۰ هزار تومان میرسد.

اما اگر قرار باشد یارانه معیشتی خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر شامل افزایش سه برابری شود، این یعنی یارانه ۲۰۵ هزار تومانی معیشتی باید سه برابر شود. در این صورت یارانه این خانوارها به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

تورم یارانه شاهین شهر

افزایش سه برابری یارانه نقدی، بخشی از اجرای طرح جوانی جمعیت است که روز گذشته در شورای نگهبان تصویب شد. در این طرح موارد دیگری چون پرداخت زمین رایگان، افزایش یارانه ودیعه مسکن، تسهیلات مسکن و ثبت نام خودرو بدون قرعه‌کشی مطرح شده است.

حال باید منتظر ماند تا در پی این همه تصمیم گیری مشوقانه و و در راستای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه برای ایجاد شرایط بهتر زندگی ، مشاهده کنیم آیا واقعا این مقدار افزایش یارانه در سبد معیشتی مردم  موجب افزایش توان خرید و  افزایش رفاه نسبی آنان نسبت به قبل می گردد، یا به دنبال این تصمیمات همانند پرداخت همان یارانه نقدی، بازهم افزایش تورم را خواهیم داشت.

ارسال مطلب به دیگران :
حراج %10+%25 جشنواره پاییزی نوین‌چرم در فروشگاه‌ها و فروشگاه اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *