اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

ماجرای مسمویت دانش آموزان شاهین شهری چه بود؟

پیرو گزارشات مردمی و کلیپ‌های منتشره امروز در خصوص بدحالی و مسمویت برخی دانش آموزان در برخی مدارس شاهین شهر، این مطلب توسط پایگاه خبری شاهین شهری پیگیری شدکه نتیجه آن در ذیل به اطلاع سروران گرامی خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری پیرو استشمام بویی خاص و بدحالی دانش آموزان در برخی مدارس شاهین شهر (آل یاسین، طلوع ، منوچهر انصاری، حضرت مریم و …) و ایجاد رعب و وحشت در میان دانش آموزان و خانواده ایشان موضوع توسط مدیر مسئول این پایگاه از مراجع مربوطه پیگیری شد.

در پی وقوع این حادثه برخی دانش آموزان (خصوصا دانش آموزان دختر ) در پس استشمام بوی نامطبوع (به تائید گزارشات مردمی) با حالت تهوع، ترس و بیقراری مواجه شدند که در پی آن برخی از ایشان راهی بیمارستان گلدیس شاهین شهر شدند.

مسمومیت دانش آموزان شاهین شهری

در برخی از مناطق شاهین شهر این بوی نامطبوع که ظاهراً مرتبط با ماده‌ای منتشره در هوا بوده ، در خارج از فضای مدارس و در فضای برخی اماکن عمومی و منازل نیز، استشمام شده که احتمال سرایت از فضای بیرون به مدارس یا از فضای مدارس به محیط های اطراف را نیز بوجود می آورد.

پیرو وقوع این مشکل فردی با مشخصات نامشخص برای این رسانه ، در گروه رسمی انتشار اخبار شهر که عموماً روابط عمومی ادارات و مسئولین رسانه ها در آن حضور دارند، اطلاعیه‌ای را در این خصوص با عذرخواهی شرکت گاز شاهین شهر منتشر نمود ، که در تماس مدیر مسئول پایگاه خبری شاهین شهری با مدیریت روابط عمومی شرکت گاز شاهین شهر مشخص شد، اطلاعیه فوق کذب بوده و از طرف اداره گاز شاهین شهر منتشر نگردیده است و به اذعان ایشان تاسیسات گازرسانی تا کنون با مشکل خاصی مواجه نبوده و در صورت نیاز به تعمیرات نیز حتماً قبل از انجام تعمیرات به مردم ساکن در منطقه اطلاع رسانی خواهد شد.

در هر حال آنچه در پس وقوع این رخدادها ، قابل تامل است این است که:

۱- مطالبه جهت روشن شدن موضوع توسط خانواده‌های عزیزان دانش آموز امری طبیعی و حقانی و موجه است. فلذا با توجه به اینکه با تکرار موارد این چنینی ممکن است جان دانش آموزان در معرض خطر قرار بگیرد، مسئولین محترم مدیریتی و امنیتی شهرستان و استان بایست در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به بررسی و پیگیری آن اقدام و با پاسخگویی به خانواده عزیزان در جهت تامین امنیت فرزندانشان در آینده اطمینان دهند.

۲- در باب موضوعات پیش آمده و بعضاً تکرار آن اگر قصوری در این خصوص از جانب مسئولی صورت گرفته شده باشد، قاعدتاًخانواده این عزیزان دانش آموزبه هیچ وجه گذشت نخواهند نمود و حتما بایست در کنار مسئولان ارشد شهرستان، پیگیر موضوع باشند تا بتوانند فرزندان خود را با خیال راحت جهت تحصیل به مراکز آموزشی رهسپار نمایند.

۳- نسبت دادن موارد این چنینی به صورت عمدی به حکومت جمهوری اسلامی ایران که خود وظیفه حفاظت از جان و امنیت دانش آموزان را به عهده دارد، در شرایط حساس امنیتی و ایجاد شده فعلی در جامعه، امری واهی و غیر عقلانی است، زیرا که انجام این امر به مثابه واقعی خود زنی می‌باشد و در شرایط فعلی که وسعت اعتمادپذیری به علت موارد رخ داده اخیر در سطح جامعه میان مردم و دولت نسبت به قبل کاسته شده است، تصور و تخیل در این خصوص که فرد یا سیستمی به عمد خود را بیشتر در معرض اتهام قرار دهد، بصورت عقلانی توجیه پذیر نیست.

۴- در خصوص آنکه این مورد به صورت عمدی توسط عامل یا عاملانی جهت تهییج دانش آموزان ، صدمه زدن به دانش آموزان یا تشویش اذهان عمومی یا سایر مقاصد محتمل، صورت گرفته و یا شدت داده شده باشد، آنچه حائز اهمیت است این است که نیروهای مدیریتی، امنیتی و قضایی شهرستان با جدیت پیگیر موضوع هستند و در صورتی که اطلاعات جدیدی به این خبرگزاری واصل شود در ذیل همین خبر ، به اطلاع مردم شریف و عزیز شاهین شهر و دیگر عزیزان پیگیر موضوع رسانیده خواهد شد.

۵- بطور کل با نظراتی که سعی دارند هدف تمامی رسانه های داخلی شاهین شهر را از خبر رسانی این موضوع به سمت و سوی ذهنی خود در این شرایط حساس ربط دهند، امری مبتنی بر تامل و غیر منطقی می‌باشد، چرا که شاید ادبیات تند رسانه به مذاق همگان دلچسب نباشد، اما بایست در نظر داشت انتشار اخبار در موضوعاتی اینچنینی که با حفظ جان و مال و ناموس مردم نیز مرتبط است، توسط رسانه‌های داخلی موجب تمرکز و تسریع در پیگیری‌های حکومتی و اطلاع رسانی به لحظه و سریعتر در جهت حفظ آرامش مردم در شرایط ویژه خبری می شود. یادمان باشد رسانه نه فقط رابط مردم با مردم است بلکه رابط مردم و مسولین نیز می‌باشد و حفظ حرمت رسانه حفظ حرمت هر دو طرف این تعامل سودمند است.

۶- طبق اخبارهای منتشره در خبرگزاری‌های دیگر این وقایع بصورت مشابه در برخی استان های دیگر کشور نیز رخ داده و منحصر به شاهین شهر اصفهان نبوده است که احتمال این موضوع که جریان سازمان یافته‌ای مجری و عملیاتی کننده این ایجاد رعب و وحشت و یا صدمه زدن و تهییج دانش آموزان را داشته باشد، نیز مطرح می‌نماید.

و در آخر کلام بایست دست به دست هم، بایست اجازه دهیم تا در صورتی که این موارد عمدی و به نیت ملتهب نمودن شرایط در اجتماع یا تهییج، صدمه زدن یا …. به دانش آموزان بوده است، عاملان آن توسط نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شوند، و در این شرایط حساس با نشانه گیری نادرست انگشت اتهام، خود زنی نکنیم.

و توجه داشته باشیم که نه رسانه‌های شاهین شهر که این خبر را منتشر کردند، معاند با حکومت ونظام جمهوری اسلامی هستند و نه تمارضی بطور جامع در میان اکثریت دانش آموزان صورت گرفته است و همچنین از ترس و وحشت حاکم بر دانش آموزان حاضر در شرایط مذکور، در تشدید عوارض این حادثه نیز نبایست غافل شویم.

بنابراین ضمن همدردی با دانش آموزان و خانواده‌های ایشان بابت مشکلات ایجاد شده و فضای مضطرب ناشی از آن، بهترین کار این است که در شرایط فعلی ضمن حفظ خونسردی، عقلانی تصمیم‌گیری نموده و منتظر پاسخ مدیریت شهرستان و نتیجه پیگیری منابع امنیتی در این خصوص باشیم و همچنین از مسئولین محترم شهرستان انتظار می‌رود اطمینان خاطری بابت ادامه حضور فرزندان این شهرستان در مدارس توام با حفظ سلامت ایشان، به مردم شریف این شهر بدهند و با تدبیر و اقدامات لازم، شرایط را برای حضور دانش آموزان در محیط علم و دانش بیش از پیش امن نمایند.

مدیر مسئول پایگاه خبری شاهین شهری

تشکیل جلسه فوریتی مدیریت بحران برای حوادث اخیر مدارس شاهین شهر

درپی وقوع حوادث روز جاری ( ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ ) در تعدادی از مدارس شاهین شهر، جلسه مدیریت بحران شهرستان ساعت ۱۲ ظهر به ریاست سید محمدرضا کاظمی طبا | فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه و باحضور دکتر شاهین شیرانی | ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان ، دکتر حیدری | معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان و معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان تشکیل گردید.

جلسه ستاد مدیریت بحران برای مدارس شاهین شهردر این راستا فرمانداری شهرستان منتشر نمود که علل وقوع حادثه توسط دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در دست بررسی است.

شایان ذکر است کلیه دانش آموزانی که امروز به بیمارستان گلدیس و درمانگاه‌های سطح شهر با علایم تنفسی مراجعه نموده بودند، ترخیص و تعداد ۷ نفر افرادی که نیاز به مراقبت بیشتر داشتند تا ساعت آینده ترخیص خواهند شد.

حاجی دلیگانی: مسئولان دلسوز و انقلابی، عاملان حوادث امروز شاهین‌شهر را شناسایی، دستگیر و معرفی کنند/ پیگیر تمام حقوق آسیب دیدگان حادثه هستم

نماینده شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به حادثه امروز در مدارس شاهین شهر گفت: مردم آرامش خود را حفظ کنند و اطمینان داشته باشند که تا رسیدگی کامل پیگیر تمام حقوق آسیب دیدگان و کنارشان هستم.

ظهر امروز انتشار بوی گاز در چندین مدرسه شاهین‌شهر موجب بدحال شدن تعدادی از دانش آموزان این مدارس شد که بافاصله توسط اورژانس به بیمارستان گلدیس منتقل و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

حسینعلی حاجی دلیگانی / وب سایت شاهین شهریحسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شهرستان شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این حادثه اظهار کرد:

به دنبال حوادثی که ظهر امروز در ۱۲ مدرسه شاهین شهر رخ داد، پیامی به وزرای کشور و اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی کل کشور و دیگر مسئولان و استاندار اصفهان ارسال کرده و درخواست کردم از تمام امکانات از جمله امکانات الکترونیکی و تمام ظرفیت‌هایی که وجود دارد، توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی با کمک قوه قضائیه استفاده شده و هر چه سریعتر عامل یا عاملان این حوادث تلخ شناسایی دستگیر و به مردم معرفی شوند.

به مردم عزیز شاهین شهر نیز اطمینان می‌دهم به عنوان نماینده ایشان در تمام مراحل رسیدگی از شناسایی و دستگیری تا مجازات عاملان این جنایت دست بردار نخواهم بود و پای همه حقوق کسانی که در این حوادث آسیب دیده‌اند، خواهم ایستاد.

فرماندار شهرستان: سهل انگاری شرکت گاز و نشت مایع تیول(مرکاپتان) در منطقه، عامل انتشار بوی نامطبوع و ایجاد مشکل در تعدادی از مراکز آموزشی در روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ بوده است

بنا بر جدیدترین اعلام فرمانداری شهرستان شاهین شهر و میمه مورخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، عامل بوی نامطبوع روز سه شنبه ۲۲ نشت مایع تیول (مرکاپتان) در اثر سهل انگاری شرکت گاز بوده است.

 

سید محمد رضا کاظمی طبا |فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه اعلام کرد:

” سهل انگاری شرکت گاز و نشت مایع تیول (مرکاپتان) در منطقه، عامل انتشار بوی نامطبوع و ایجاد مشکل در تعدادی از مراکز آموزشی در روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ بوده است.”

سهل انگاری شرکت گاز عامل مسمومیت دانش آموزان شاهین شهری !

فرماندار شاهین شهر و میمه با اشاره به نتایج بررسی های صورت گرفته درپی بروز مشکلاتی در برخی از مراکز آموزشی این شهرستان در روز سه شنبه ۲۲ فروردین، گفت: به محض استشمام بوی گاز در بخش هایی از شهر شاهین شهر، تیم‌های ویژه ای تحت نظارت ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان، با چینش و ترکیب نیروهای تخصصی از نهادهای مرتبط همچون: بهداشت محیط، حفاظت از محیط زیست، آتش نشانی و نیز دستگاه های امنیتی و انتظامی، تشکیل و مأمور پیگیری مجدانه این موضوع شدند.

سید محمدرضا کاظمی طبا افزود: بررسی های صورت گرفته و گزارشهای دریافتی نشان داد که: از افرادی که توسط اورژانس اعزام و یا انفرادی به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند، فقط ۱۶ نفر دچار مسمومیت شده بودند و بقیه در اثر استرس و جو ایجاد شده، جهت اطمینان خاطر در بیمارستان حضور یافتند که پس از معاینه و دریافت خدمات لازم پزشکی، به جز ۷ نفر، همگی تا عصر همان روز ترخیص شدند.

ایشان با تأکید بر تلاش شبانه روزی دستگاه های امدادی، امنیتی و بهداشتی شهرستان تا ساعات متوالی پس از وقوع حادثه گفت: مجموع برآوردهای حاصله حاکی از آن است که: سهل انگاری شرکت گاز استان و نشت مایع تیول یا مرکاپتان ( SH) از دستگاه تزریق این گاز به شبکه عامل انتشار بوی نامطبوع در شهرستان بوده است.

فرماندار اضافه کرد: با اعلام این خبر، بلافاصله با هماهنگی دستگاه قضایی، نمونه برداری از خاک و هوا در منطقه انجام و تحویل آزمایشگاه مرجع استان در اداره کل محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی استان گردید که نتایج این نمونه برداری همچنان درحال بررسی به منظور اعلام نتیجه نهایی است.

کاظمی طبا با عذرخواهی از مردم شهرستان به ویژه خانواده هایی که به نحوی به جهت حضور دلبندان شان در مدارس این مناطق دچار مشکلات و مخاطراتی شدند، تصریح کرد: مسئولان اجرایی و قضائی شهرستان بنابر پیگیری و تأکیدات مسئولان استانی پس از جمع بندی نهایی موضوع، ضمن اطلاع رسانی دقیق، با هر گونه قصور یا تقصیر رخ داده در این واقعه برخورد قانونی جدی را انجام خواهند داد.

دستگیری دو نفر از پرسنل شرکت گاز در پی مسمومیت دانش آموزان شاهین شهری

دو نفر از پرسنل شرکت گاز استان، به اتهام قصور و سهل انگاری در انتقال مخزن مرکاپتان، که به انتشار گازهای آلاینده در شاهین شهر منجر شد، بازداشت شدند.

سید محمد رضا کاظمی طبا؛ فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه از احضار و بازداشت دو نفر از پرسنل شرکت گاز استان که در امر جا به جایی مخزن مرکاپتان، قصور و سهل انگاری داشتند، خبر داد.

عامل مسمومیت دانش آموزان شاهین شهری نشت گاز مرکاپتان بوده است / دستگیری دونفر در پی مسمومیت دانش آموزان

فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه در خصوص استشمام بوی گاز در مناطقی از شاهین شهر که باعث بروز مشکلات و نگرانی والدین و دانش آموزان شده بود، بیان کرد: همانگونه که در روزهای گذشته اعلام کردیم، سهل انگاری شرکت گاز استان و نشت مایع مرکاپتان در یکی از مجموعه های این شرکت عامل انتشار بوی گاز در شهرستان بوده است.

وی افزود: در این راستا دو نفر از پرسنل شرکت گاز استان که در خصوص جا به جایی مخزن مرکاپتان (مایع بوزایی که به گاز اضافه می شود) سهل انگاری داشتند توسط دستگاه قضایی احضار و پس از انجام تحقیقات اولیه و اذعان به سهل انگاری، جهت تحقیقات بیشتر بازداشت شدند.

فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه ادامه داد: دستگاه قضایی و شورای تأمین شهرستان تا حصول نتیجه تکمیلی، موضوع این پرونده را پیگیری و با افراد خاطی که موجب نگرانی شهروندان گرامی به ویژه دانش آموزان، والدین و معلمان شده بودند، برخورد قانونی و قاطع خواهند کرد.

شایان ذکر است است : روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه، انتشار بوی گاز در شهر شاهین شهر منجر به بروز مشکلاتی برای برخی از مردم از جمله دانش آموزان شده بود. فرماندار شهرستان با اعلام این خبر از مسمومیت ۱۶ نفر خبر داده و علت این اتفاق را سهل انگاری شرکت گاز استان و نشت مایع مرکاپتان اعلام کرده بود.

مرکاپتان، یک ترکیب شیمیایی بد بو است که مقداری از آن را به گاز طبیعی اضافه می‌کنند تا در صورت نشت گاز انسان متوجه خطر شود.

تجمع شاهین‌شهری ها برای اعتراض به مسمومیت دانش آموزان ۱۴۰۲/۰۱/۲۶

در پی انتشار گاز با بوی نامطبوع و مسمومیت و بد حال شدن برخی دانش آموزان مدارس شاهین شهر روز سه شنبه «۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲» خانواده‌های این عزیزان در اعتراض به حفظ سلامت فرزندانشان در محیط علم و دانش، امروز « شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ » روبروی آموزش و پرورش شهرستان شاهین شهر و میمه تجمع نمودند.

پیرو این تجمع سید‌محمد رضا کاظمی طبا | فرماندار شهرستان، سید نصرالدین صالحی | دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ، سرهنگ ثابت راسخ | فرمانده انتظامی شهرستان ، مهدی قربانی | مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان و برخی مسئولین دیگر با حضور در محل تجمع جهت پاسخگویی به خانواده‌های این عزیزان ، نگرانی آنها نسبت به حفظ سلامت فرزنداشان را حق مسلم ایشان دانسته و تاکید کردند مدیریت شهرستان بصورت جدی پیگیر موضوع خواهد بود و دستگاه‌های امنیتی ، قضایی و انتظامی با قاطعیت با عاملان و مسببان این حادثه برخورد خواهند نمود.

ارسال مطلب به دیگران :

💡 مطالب پیشنهادی

دستاورد ویژه پلیس شهرستان شاهین شهر در تعطیلات نوروز 1403 | کاهش 19 درصدی سرقت و 12 درصدی تصادفات سرهنگ هادی کیان مهر | فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه از کاهش 19 درصدی وقوع انواع سرقت و کاهش 12 درصدی وقوع تصادفات شهری از آغاز طرح نوروزی پلیس شهرستان تا پایان تعطیلات نوروز 1403 خبر داد.

دستاورد ویژه پلیس شهرستان شاهین شهر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ | کاهش ۱۹ درصدی سرقت و ۱۲ درصدی تصادفات

سرهنگ هادی کیان مهر | فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه از کاهش 19 درصدی وقوع انواع سرقت و کاهش 12 درصدی وقوع تصادفات شهری از آغاز طرح نوروزی پلیس شهرستان تا پایان تعطیلات نوروز 1403 خبر داد. وی همچنین به افزایش 9 درصدی دستگیری سارقین و  17 درصدی کشف پرونده های سرقت در شهرستان شاهین شهر در نوروز امسال در نتیجه اجرای مرتب طرح های ارتقاء امنیت محلات خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *