اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

دانشمندان کرم ۴۶۰۰۰ ساله را دوباره زنده کردند + فیلم

دانشمندان کرم ۴۶ هزار ساله منجمد را زنده کردند. این کرم پس از احیا و زندگی از طریق فرایندی ویژه که نیازی به جفت ندارد، تولید مثل کرد.

به گزارش سرویس ترجمه پایگاه خبری شاهین شهری به نقل از واشنگتن‌پست؛ دانشمندان به این کِرم گرد میکروسکوپی ۴۶ هزار ساله منجمد جان دوباره بخشیدند. این کرم مولدکه ۴۶۰۰۰ سال گذشته را در مایع لزج معلق در اعماق منجمد سیبری گذرانده بود، احیا شد و شروع به زاد و ولد در یک ظرف آزمایشگاهی کرد.

زنده شدن کرم 46000 ساله

با تعیین توالی ژنوم این کرم گرد که Rip Van Winkle نامگذاری شده است، دانشمندان نشان دادند که این یک گونه جدید از نماتد است.
نماتدها امروزه یکی از موجودات موجود در همه جای کره زمین هستند که در خاک، آب و کف اقیانوس زندگی می کنند.

“فیلیپ شیفر” رهبر گروه در موسسه جانورشناسی دانشگاه کلن، گفت: این سفر یک نماتد در زمان است، یک دلیل عملی برای بررسی این موضوع وجود دارد که چگونه این موجودات ریز دوکی شکل برای زنده ماندن در محیط های شدید به خواب می‌روند.

چنین کاری ممکن است اطلاعات بیشتری را در مورد چگونگی سازگاری حیوانات در سطح مولکولی با تغییر زیستگاه به دلیل افزایش دمای جهانی و تغییر الگوهای آب و هوا نشان دهد. ما باید بدانیم که چگونه گونه‌ها از طریق تکامل، خود را تا حد زیادی سازگار کردند تا شاید به گونه‌های امروزی و انسان‌ها نیز کمک کنند.

دانشمندان مدت‌هاست می‌دانند که برخی از موجودات میکروسکوپی می‌توانند برای زنده ماندن در محیط‌های خشن زندگی خود را متوقف کنند و با کاهش متابولیسم خود تا سطوح غیرقابل تشخیص در فرآیندی به نام کریپتوبیوز، به عمیق‌ترین خواب‌ها بروند.

براساس بیانیه مطبوعاتی دانشمندان دانشگاه هاوایی در مانوا این کرم نیز هزاران سال را در خواب “کریپتوبیوسیس ( کریپتو بیوز)” سپری کرده است. در این روند تمام فرآیندهای متابولیک جاندار مانند تولید مثل، ترمیم و رشد متوقف می‌شود.

این کرم پس از احیا و زندگی از طریق فرایندی ویژه که نیازی به جفت ندارد، تولید مثل کرد.

شایان ذکر است در سال ۱۹۳۶، یک سخت پوست چند هزار ساله زنده کشف شد که در یخبندان همیشگی شرق دریاچه بایکال روسیه مدفون شده بود. در سال ۲۰۲۱ نیز محققان اعلام کردند که روتیفرهای باستانی بدلوئید -نوعی حیوانات چند سلولی میکروسکوپی- را پس از ۲۴۰۰۰ سال در یخ‌های همیشگی سیبری احیا کرده‌اند.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *