اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

برگزاری شب تئاتر به مناسبت هفته فرهنگی شاهین شهر | ۱۴۰۲

در دومین روز هفته فرهنگی شاهین شهر و با هدف اعتلای هنر نمایش شاهین شهر، ویژه برنامه شب تئاتر با حضور پیشکسوتان و اساتید نمایش استان اصفهان و شهرستان شاهین شهر و میمه، هنرمندان ، هنرجویان و علاقه مندان به هنر تئاتر و همراهی مسئولین شهرستان و مدیران شهری در سالن نمایش تالار شیخ بهایی شاهین شهر برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری شاهین شهری در شامگاه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ و مقارن با دومین روز هفته فرهنگی شاهین شهر ، برنامه شب تئاتر با همراهی “نوید توکلی” مدیر و کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، “علی صالحی” رئیس شورای اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه ، “ابریشمی راد” شهردار ، “هاشمیان” مدیر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری و برخی اعضا شورای اسلامی شاهین شهر ، “حاجی دلیگانی” نماینده مردم شهرستان شاهین شهر و میمه و با حضور پیشکسوتان و اساتید نمایش استان اصفهان و شهرستان شاهین شهر و میمه ، هنرمندان ، هنرجویان و علاقه مندان به هنر تئاتر و همراهی مسئولین شهرستان و مدیران شهری و حضور سایر علاقمندان در محل سالن نمایش تالار شیخ بهایی شاهین شهر برگزار شد.

برگزاری شب تئاتر به مناسبت هفته فرهنگی شاهین شهر | 1402

رادمهر کشانی، از بازیگران و کارگردانان نمایش شاهین شهر ، مجری این برنامه بود و در طول برنامه ضمن مرور تاریخ تئاتر و نمایش در شاهین شهر ، بخش هایی از نمایش اساتید و پیشکسوتان حوزه نمایش شهرستان که از اوایل انقلاب اسلامی تا کنون اجرا شده بود ، بازآفرینی شده و مورد استقبال حاضرین قرارگرفت.

برگزاری شب تئاتر به مناسبت هفته فرهنگی شاهین شهر | 1402

هنرمندان برجسته استان و شهرستان همچون حسن اکلیلی ، اسماعیل زنگل گیاه ، محمد صدری و رضا کشانی نیز به عنوان کارشناس و پیشکسوت در این برنامه حضور داشتند.

رضا کشانی موسس اولین آموزشگاه تئاتر اصفهان ( آموزشگاه هنرهای نمایشی پژوهش – تاسیس ۱۳۷۶ ) و پیشکسوت تئاتر شاهین شهر، ضمن اشاره به پیشینه تئاتر استان و شهرستان تصریح نمود : که اولین مرتبه پس از انقلاب تئاتر توسط یک بانوی تحصیل کرده در شهرستان شاهین شهر با رعایت احکام شرعی و قوانین کشور اجرا و مورد استقبال مردم آن زمان قرارگرفت.

برگزاری شب تئاتر به مناسبت هفته فرهنگی شاهین شهر | 1402

وی همچنین به  نمایش کمدی “اسکاین” اثر مولیر به عنوان اولین اجرای رسمی و دارای پوستر شاهین شهر در در آبان ماه ۱۳۶۳ اشاره نمود و ادامه داد که در آن زمان به عنوان سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ای با مسؤولان شهر به موضوع افتتاح سالن و اجرای نمایش اشاره و پیرو آن ،امام جمعه وقت در نماز جمعه اعلام می کند که همه بعدازظهر به دیدن نمایش بروند، فلذا این نمایش با حضور مردم و همه مسؤولین شهر روی صحنه رفت و مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

موسس اولین آموزشگاه تئاتر اصفهان، همچنین به نمایش «محاق، مرگ در پاییز» اثر اکبر رادی اشاره نمود که بعد از نمایش “اسکاین” به روی صحنه رفت و تشریح نمود : این تئاتر، نمایشی ایرانی در فضای شمال کشور است که در شاهین شهر اجرا گردید و در محتوای موضوعی آن سعی می شد با اجرای تصاویری زیبا از عشق و زندگی، شکست ها و پیروزی ها، آینده بهتری را برای شخصیت زن و مرد در نمایشنامه را به تصویر بکشد.

رضا کشانی درباره اجرای نمایش «مرغ دریایی» اثر آنتوان چخوف توضیح داد: حتی وقتی نمایش خارجی کار می‌کنیم آن نمایش باید با شرایط و زمانۀ سرزمین ما هم‌خوان باشد یعنی به درد بیننده بخورد، به همین دلیل هر نمایشنامه‌ای باید زنده باشد و تماشاگر بتواند شرایط محیط خود را با آن وفق دهد.

برگزاری شب تئاتر به مناسبت هفته فرهنگی شاهین شهر | 1402

رادمهر کشانی نیز ضمن اشاره به نمایش «آهسته با گل سرخ» آخرین کار اجرا شده از استاد رضا کشانی در شاهین شهر همزمان با تأسیس تالار شیخ بهایی، ادامه داد : در آن سال آثار فاخری در این تالار به روی صحنه رفت.

وی تشریح نمود : بعد از اجرای این نمایش شرایط به‌گونه‌ای بود که امکان اجرا در شاهین شهر وجود نداشت. در آن زمان به دلیل برخی تصمیم‌ها، تالار شیخ بهایی به بخش خصوصی واگذار و عملاً به فضایی تجاری تبدیل شد و هنرمندان تمایلی به فعالیت در این فضا نداشتند.

مجری برنامه شب تئاتر ادامه داد: استاد رضا کشانی در این سال‌ها تلاش بسیاری را نیز در زمینه مکتب هنر تئاتر کمدی اصفهان انجام داد که شاکله اصلی آن هنرمندان تئاتر شاهین شهر بودند و امیدواریم بزودی پایگاه مکتب تئاتر کمدی را در شاهین شهر راه‌اندازی کنیم.

رادمهر کشانی همچنین تأکید کرد: مباحث مطرح شده در ویژه‌برنامه «شب تئاتر» می‌تواند بیانگر تاریخ شفاهی شاهین شهر باشد.

وی با بیان اینکه تهیه تاریخ تئاتر شاهین شهر از ابتدا تا امروز یکی از برنامه‌هایی است که باید در آینده اجرا شود، ادامه داد : از دیرباز اقوام مختلف ایرانی در شاهین شهر به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این موضوع در هنر نمایش این شهر وجود داشته است. اقوام مختلف در یک گروه نمایش نیز حضور داشتند و حتی نمایش‌های اجراشده نیز متناسب با فرهنگ اقوام مختلف بوده است و یکی از دلایل جان‌دار بودن همیشگی تئاتر شاهین شهر همین موضوع است.

در طول این مراسم ، پیشکسوتان تئاتر استان و شهرستان ، حمایت بیشتر مسئولان شهرستان، جهت بالابردن تعداد اجراهای تئاتر و اختصاص سالن اختصاصی جهت این موضوع را خواستار شدند.

در این ویژه برنامه همچنین بخشی از نمایش های زیر با بازی پیشکسوتان هنر تئاتر شاهین شهر به روی صحنه رفت و مورد استقبال عمومی حاضرین قرار گرفت:

نمایش “آهسته با گل سرخ” اثر اکبر رادی و به کارگردانی رضا کشانی با بازی اکبر کشانی

نمایش “محاق، مرگ در پاییز” اثر اکبر رادی و به کارگردانی رضا کشانی با بازی علیرضا بدری

نمایش “اسکاین” اثر مولیر به کارگردانی رضا کشانی و با بازی عباس کیهان‌پور

نمایش «بازپرس وارد می‌شود» اثر جی‌بی پریستلی و به کارگردانی رضا کشانی با بازی جمشید ترکیان

همچنین قسمت‌هایی از نمایش «روزی روزگاری در شاهین شهر» به کارگردانی رادمهر کشانی به روی صحنه رفت.

در بخش پایانی این مراسم از زحمات و فعالیت های استاد رضا کشانی در راستای رشد و ارتقاء سطح تئاتر شهرستان با لوح تقدیر ، تندیس و تابلو فرش و از آقایان اکبر کشانی ، علیرضا بدری و حمید ترکان با اهدای لوح تقدیر ، تندیس و هدیه نقدی تقدیر به عمل آمد.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *