اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

نویسنده شاهین شهری برگزیده داستان نویسی چهارمین جشنواره ملی کودک و نوجوان شد

چهارمین جشنواره کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» برگزیدگان خود را شناخت | مریم‌سادات قاسمی برای اثر «آپارتیمارستان» از شاهین‌شهر در بخش داستان نوجوانان این جشنواره ملی برگزیده شد.

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی «شهر من»، پنج شنبه هفتم دی‌ماه ۱۴۰۲ در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های گوناگون جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

در این جشنواره ملی که در اصفهان برگز گردید، « مریم سادات قاسمی » بانوی نویسنده شاهین شهری با ارائه اثر « آپارتیمارستان » در بخش داستان نوجوانان برگزیده گردید.

چهارمین جشنواره کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» برگزیدگان خود را شناخت | مریم‌سادات قاسمی برای اثر «آپارتیمارستان» از شاهین‌شهر در بخش داستان نوجوانان این جشنواره ملی برگزیده شد.

سیدمهدی سجادزاده، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان و دبیر اجرایی چهارمین جشنواره «شهر من» در ابتدای این آیین اظهار کرد: قدردان همه همراهان و تیم برگزاری جشنواره هستم که ماه‌هاست برای این رویداد تلاش می‌کنند.

وی همچنین ضمن قدردانی از هیئت انتخاب، هیئت داوران و مهمانان حاضر در مراسم افزود: امسال و در چهارمین ایستگاه این رویداد، شاهد اتفاقات متفاوت و مبارکی بودیم. در این دوره، هویت مستقلی برای جشنواره تعریف و از نماد آن پرده‌برداری شد.

دبیر اجرایی چهارمین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» تصریح کرد: در افتتاحیه و اختتامیه این رویداد، شاهد رونمایی از کتاب‌هایی با موضوع «زاینده‌رود ایران» و برگزاری کارگاه‌های ویژه برای بخش شعر و داستان بوده و هستیم.

وی با اشاره به برگزاری دو بزرگداشت برای دو تن از پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان گفت: این دو بزرگداشت، کمترین کار ممکن برای ارج نهادن به زحمات آنهاست.

سجادزاده در خاتمه سخنان خود یادآور شد: امروز در نقطه پایانی این ضیافت رنگین، امیدوار به آینده این مرز و بوم و تربیت نسل خلاق برای تحقق شهری زیست‌پذیر و پایدار خواهیم بود؛ به امید تحقق چنین روز و روزگاری.

انتشار ۲۰۰ عنوان کتاب در سه دوره پیشین جشنواره

در ادامه سعید معتمدی، دبیر علمی جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» بیان کرد: خدا را شاکرم که علاقه ما را در هنر و آن هم ادبیات کودک و نوجوان قرار داده است. استادان عزیزی که این جشنواره را همراهی می‌کنند، هنرمندان و دوستانی که اثر ارسال کردند و مدیریت شهری، سه ضلع برپایی این جشنواره هستند.

وی ادامه داد: این جشنواره به ایستگاه چهارم رسید. یک حرکت هرچقدر کوچک، مادامی که تداوم داشته باشد، برکات خود را دارد. این جشنواره از روز اول به این منظور طراحی شده است تا محصولات حوزه کودکان را به کتاب تبدیل کند و به دست مخاطبانش برساند.

دبیر علمی چهارمین جشنواره کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» تعداد آثار منتشرشده در سه دوره قبلی این جشنواره را بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب ذکر کرد.

هنرمند و تعالی بخشیدن به ذهنیت سفارش‌دهنده

سپس احمد اکبرپور، نویسنده کودک و نوجوان و از داوران چهارمین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» تأکید کرد: در سلامت داوری شک نکنید؛ زیرا آثار بدون آنکه نام نویسنده و جنسیت او را بدانیم، بررسی شده‌اند.

وی توضیح داد: اتفاقات خوبی در این چهار سال افتاده است و ما در این دوره با داستان‌هایی مواجهیم که چیزی از سطح رسمی کم ندارد و عنصر طنز و فرم‌های جدید به خوبی وارد آثار شده است.

داور چهارمین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» افزود: ذهنیت جامعه‌ هنری باید از انجام کار سفارشی تغییر کند. شما در مقام یک هنرمند باید ذهنیت سفارش‌دهنده را تعالی ببخشید.

ادبیات کودک و نوجوان ما معمار می‌خواهد

در ادامه مراسم، از جمشید خانیان و زهرا وثوقی، پیشکسوتان نویسندگی و شعر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با اهدای لوح و تندیس و پخش کلیپ‌ معرفی، تجلیل شد.

جعفر توزنده‌جانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فعالیت‌ها و آثار جمشید خانیان اظهار کرد: صحبت درباره خانیان به‌دلیل وسعت و تأثیرگذاری آثارش کار ساده‌ای نیست.

وی با اشاره به سه ویژگی آثار خانیان ادامه داد: اولین ویژگی آثار او، هنرمندانه بودن ساختارهای داستانی‌ست. شما در آثار جمشید خانیان با نوعی معماری روبرو هستید. یک معمار درباره تک تک اجزای اثرش فکر می‌کند، نه به شکل مهندسی، بلکه به‌صورت هنرمندانه.

این نویسنده بیان کرد: من هرموقع آثار او را می‌خوانم، به یاد این جمله از کتاب «چگونه ادبیات بخوانیم» از تری ایگلتون می‌افتم که می‌گوید: «هنگامی که از ادبیات صحبت می‌کنیم، درواقع چه گفتن باید منوط به چگونه گفتن باشد.» آن معماری همان چگونه گفتن است.

وی ادامه داد: در ادبیات کودک و نوجوان ما معماران کمی وجود دارند‌؛ اما تا بخواهید، بنا داریم. بنا طبق الگویی از پیش تعیین‌شده، ساختمان می‌سازد، در صورتی که معمار برای تک تک اجزای اثرش فکر می‌کند.

توزنده‌جانی دومین ویژگی آثار جمشید خانیان را زبان آنها دانست و گفت: زبان آثار او به شدت شسته‌رفته است. سومین ویژگی آثار خانیان نیز به دیالوگ‌هایش مربوط می‌شود؛ دیالوگ‌های او، تلفیقی و هم به‌صورت محاوره و هم به شکل نوشتار است.

وی در پایان یادآور شد: خانیان، نویسنده‌ای‌ست که ادبیات برایش جدی بوده و این در سبک زندگی‌اش نیز مشهود است.

ناصر کشاورز، شاعر و نویسنده آثار کودک و نوجوان نیز در این مراسم با اشاره به بزرگداشت زهرا وثوقی بیان کرد: شعرهای خانم وثوقی بوی خانواده و انسان می‌دهد، شاعرانگی زیبایی دارد و موجی از سلامت به لحاظ اخلاق، ادب و فرهنگ در اشعار او به چشم می‌خورد.

یادآور می‌شود، سعید معتمدی، جعفر توزنده‌‌جانی، جمشید خانیان، احمد اکبرپور، بیوک ملکی و غلامرضا بکتاش، داوری آثار چهارمین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» را به عهده داشتند. هیئت انتخاب این جشنواره نیز متشکل از عابد کریمی، احمدرضا خان‌احمد، زهرا وثوقی، سعید محسنی و نجمه تدین بود.

برگزیدگان چهارمین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی «شهر من»

بخش داستان خردسال:

ـ عفت زینلی‌نیا برای اثر «کی برنده شد؟» از مشهد

ـ اکرم تقی‌پور برای اثر «چگونه با یک قطار بوگندو مسافرت نکنیم» از اصفهان

ـ ندا اویسی برای اثر «روح بوگندو» از تهران

ـ عباس غدیر محسنی برای اثر «آدم مقوایی» از تهران

ـ نرگس ناظم‌بیگ برای اثر «سطل بازیافت خاموش» از تهران

بخش داستان کودک (رده سنی ۷ تا ۹ سال):

ـ نازنین نیکوسرشت برای اثر «آبرسان» از شیراز

ـ راضیه ساقی برای اثر «خانه جدید خشمالو» از یزد

ـ خورشید پورمحمدی برای اثر «آژیر خطر» از نجف‌آباد

ـ سهیلا سپهری برای اثر «قصه شهر نقاشی» از تهران

ـ دنیا اسکندرزاده برای اثر «بزبز قندی» از تهران

ـ سمیرا سلیمانی فارسی برای اثر «خرسی به نام جینگیلی» از فارسان

بخش داستان کودک (رده سنی ۱۰ تا ۱۲ سال):

ـ نیلوفر فرهمند برای اثر «لیوان تنها» از اصفهان

ـ سهیلا سپهری برای اثر «کرکره مغازه‌ها» از تهران

ـ سماح سیاسی برای اثر «چهارشنبه‌سوری من» از بروجرد

ـ مرضیه فخرالمباشرین برای اثر «رؤیای مرتفع» از اصفهان

ـ سیده‌فاطمه انجوی‌نژاد برای اثر «این بطری داستان شده» از شیراز

بخش داستان نوجوان:

ـ رؤیا علاءالدینی برای اثر «کوچه فرشته‌ها» از شیراز

ـ پوریا اسکندرزاده برای اثر «به رنگ تهران» از تهران

ـ مریم‌سادات قاسمی برای اثر «آپارتیمارستان» از شاهین‌شهر

ـ شیما خرمیان برای اثر «بگو و بشنو» از خمینی‌شهر

ـ سمیرا سلیمانی فارسانی برای اثر «بچه‌های آپارتمان» از فارسان

بخش شعر خردسال:

ـ زهرا عراقی برای اثر «وقت لالا» از مشهد

ـ سمیه تورجی برای دو اثر «ایست» و «بچه گل» از شیراز

ـ نسترن حاتمی برای اثر «یک جای بهتر» از خرم‌آباد

ـ محبوبه‌سادات صمصام‌الشریعه برای اثر «مهمان‌نوازی» از اصفهان

ـ عفت زینلی‌‌نیا برای اثر «شهروند خوب» از مشهد

ـ الهام فرجی برای اثر «میز نو» از شازند

ـ آذر صادقیان برای اثر «آرزوی دریاچه» از خمینی‌شهر

ـ اسماعیل الله‌دادی برای اثر «جشن» از بروجرد

ـ امین بهاری‌زاده برای اثر «ریزگرد» از دزفول

ـ محبوبه‌سادات صمصام‌الشریعه برای اثر «نی‌نی بهار» از اصفهان

بخش شعر نوجوان:

ـ قاسم بای برای اثر «هم‌اتاقی» از گلستان

ـ سمیرا سلیمانی فارسانی برای اثر «آرزوی درخت» از فارسان

ـ منیره هاشمی برای اثر «ماهی گلی» از مشهد

ـ نفیسه جعفرپور برای اثر «ترانه خدا» از نطنز

ـ منیره هاشمی برای اثر «اگر شما نبودید» از مشهد

ـ زهرا عراقی برای اثر «تزار» از مشهد

ـ مجید کوهکن برای اثر «زنگ تفریح» از ساری

بخش شعر ویژه زاینده‌رود:

ـ مژگان انصاری‌پور برای اثر «زنده‌رود» از اصفهان

ـ مرضیه تاجری برای اثر «زاینده‌رود زیبا» از قم

ـ ملیحه آرحیمی برای اثر «قایق تنها» از نجف‌آباد

ـ سمیه تورجی برای اثر «آمپول آب» از شیراز

بخش داستان ویژه زاینده‌رود:

ـ فتانه مردانی برای اثر «آوای مرگ» از نجف‌آباد

ـ محسن وظیفه پشت‌کوه برای اثر «آ مثل آب» از پارس‌آباد

ـ زینب زاغلان برای اثر «عمو و پنبه‌کار» از خمینی‌شهر

ـ مرضیه شریفی برای اثر «وقتی رودخانه خوابید» از اصفهان

در بخش ترجمه از رؤیا جبل‌عاملی برای داستان سه‌گانه «فضایی‌ها بر روی زمین» تقدیر و در طی مراسم از کتاب نمایشنامه «نهنگ» نیز رونمایی شد.

منبع : ایکنا

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *