اخبار ویژه
سامانه وثیقه گذاری ( توثیق ) الکترونیکی بانک صادرات ایران

آیا نیازسنجی اولویت و میزان تخصیص بودجه های شهرداری در احداث پل تجملاتی سه راه فردوسی با تامین متوازن امنیت و رفاه شهروندان بوده است یا خیر؟
اولویت بندی بودجه شهرداری شاهین شهر بر تجملات بصری است یا ملزومات شهروندی؟

طرح و هزینه اجرای پروژه عمرانی پل دوار سه راه فردوسی شاهین شهر بر چه مبنایی تعریف شده است؟ هنگامی که در بیشتر نقاط حساس شهر از جمله در دیگر مناطق پر مخاطره بلوار امام خمینی (ره) جان شهروندان در گرو احداث یک پل معمولی عابر پیاده است ؟

در دومین ماه از شروع سال جدید  خبری مشعوف کننده در میان پروژه های شهرداری سعی در اطلاع رسانی یکپارچه و به وجد آوردن شوق و اشتیاق شهروندان با اجرای موج تبلیغاتی در نمود پل عابر پیاده خاص سه راه فردوسی در زمینه تصویر یک شهر مدرن سعی در همسو سازی رسانه های مجازی و خبرگزاری های شاهین شهر در انتشار این خبر دارد، خبری که حتماً بایست با تامل مسئولان و شهروندان همراه شود و به راحتی از کنار آن نبایست گذشت.

معاون عمرانی شهرداری شاهین شهر هدف از طراحی این پل را اتصال بوستان‌های رازی و فردوسی، پیاده راه فردوسی و گذر فرهنگ و ادب پارسی بیان کرده و برجسته ترین شاخصه ها در معرفی چرایی طراحی پل با سبک مذکور، المان های ویژه طراحی آن و ایجاد فرصت رصد زیبایی های شاهین شهر و نور پردازی خاص این پل و درخشش آن در شب ذکر نموده است.

پل دوار فردوسی شاهین شهر سه راه فردوسی شاهین شهر

نکته قابل تامل اینجاست که مدیران شهرداری شاهین شهر در حالی اقدام به طراحی و اجرای این پروژه فانتزی یا با عبارات خودشان دارای زیبایی بصری اقدام نموده است که :

۱- به صورت مکرر در جلسات شورای اداری و همچنین جلسات با رسانه ها از کمبود منابع مالی در تکمیل و اجرای پروژه های جاری خبر می دهند.

۲- به دلایل خاص موقعیت مکانی ، ترافیکی ، تراکم و سرعت عبور و مرور وسایل نقلیه علاوه بر سه راه فردوسی در میدان امام حسین (ع) ، میدان فاطمیه (س) یا همان میدان شهرداری، چهارراه حافظ ، ورودی بنیاد ازدواج و پارک بانک استان نیز احداث پل عابر پیاده بر روی بلوار امام خمینی (ره) به منظور تامین جان شهروندان به صورت مشهود و عینی در اولویت بیشتر یا مساوی با سه راه فردوسی مورد نیاز است.

ل دوار فردوسی شاهین شهر سه راه فردوسی شاهین شهر

در توضیح موارد ذکر شده فوق مشخص و قابل ذکر است که ؛

در میدان امام حسین (ع) به دلایل مجاورت به گذرگاه ورودی – خروجی شرقی شاهین شهر، نیاز به دسترسی مردم به ادارات اصلی شهرستان به عنوان مثال ثبت احوال ، دادگستری ، فرمانداری و دسترسی به محیط های تفریحی من جمله پارک بانوان و پارک بانک استان و سرعت وسایل نقلیه در این محل ، برای شهروندان و خصوصا شهروندان ساکن در ضلع شمالی بلوار امام خمینی (ره) نیاز مبرم به پل عابر پیاده وجود دارد.

همچنین در میدان فاطمیه (س) یا همان میدان شهرداری به دلیل تمرکز مدارس و ادارات و آموزشگاه ها در خیابان شهید بهشتی ( مخابرات ) و شهید مطهری ( بهداری ) دسترسی شهروندان و به خصوص دانش آموزان و کادر مدرسه نیاز مبرم به پل عابر پیاده وجود دارد.

در چهار راه حافظ نیز به دلیل استراتژیک بودن ترافیک این چهارراه به دلیل نزدیکی و مجاورت به گذرگاه اصلی ورودی – خروجی غربی شاهین شهر ، در روبروی خیابان سعدی و روبروی ورودی منازل بناید ازدواج به دلیل به جهت دسترسی مردم به این مناطق و مجاورت این مناطق با ورودی غربی شاهین شهر و موقعیت استراتژیک سرعت وسایل نقلیه به پل عابر پیاده نیاز مبرم وجود دارد.

نکته دیگری که در این مقوله حائز اهمیت می باشد ؛ این است که اگر بودجه عمرانی شهرداری کافی است چرا همزمان در نقاط استراتژیک دیگر آغاز ساخت پل عابر پیاده آنهم با اولویت حفظ جان شهروندان عابر بیاده و صدالبته نه با فلسفه تبلیغاتی ” ایجاد روحیه‌ای پویا و تکاپو در شهر فرصت تامل و رصد زیبایی‌های بصری شاهین‌شهر و همچنین نور پردازی خاص این پل که در شب با روشن شدن نورهای سفید به کار رفته در بدنه آن همچون مهتاب کامل و درخشان است ” تخصیص نمی‌یابد؟!! و اگر بودجه شهرداری محدود است چرا با ذکر اولویت این چنین پلی جهت اتصال چهار گوشه میدان خطرناک امام حسین (ع) و یا پروژه های اجرایی پل های عابر پیاده با المان ساده تر و هزینه اجرایی کمتر در نقاط حساس دیگر شهر که ذکر شد تصویب نمی شود؟؟؟؟؟

نکته قابل تامل دیگر آن است که نهادهای نظارتی شهرداری همچون شورای شهر و فرمانداری شاهین شهر چرا در خصوص اولویت دهی ساخت پل در نقاط دیگر شهر نسبت به تخصیص بودجه اهتمام نورزیده‌اند.

در ادامه ؛ متن خبر ارسالی واحد روابط عمومی شهرداری به خبرنگاران جهت ایجاد پوشش خبری در شهر را با هم مرور می‌کنیم :

تیتر خبری شهرداری : “آغاز عملیات اجرایی احداث پل دوار عابر پیاده در سه راه فردوسی شاهین شهر”

به گزارش واحد روابط عمومی شهرداری شاهین شهر، معاون فنی و عمرانی شهرداری شاهین شهر از آغاز عملیات اجرایی احداث پل دوّار عابر پیاده در سه راه فردوسی شاهین شهر خبر داد.

سید رسول موسویان با اشاره به آغاز عملیات احداث پل دوار عابر پیاده در سه راه فردوسی اظهار کرد: اتصال بوستان‌های رازی و فردوسی، پیاده راه فردوسی و گذر فرهنگ و ادب پارسی هدف اصلی از طراحی و اجرای این پل دوار است. وی با بیان اینکه احداث این پل دوّار نه تنها ارتباط دو پارک در شمال و جنوب بلوار امام خمینی (ره)را مهیا می‌کند، افزود: این المان شهری سازه‌‌ای منحصر به فرد در محور اصلی شهر است که علاوه‌ بر ایجاد روحیه‌ای پویا و تکاپو در شهر فرصت تامل و رصد زیبایی‌های بصری شاهین‌شهر را کاملا ایمنی فراهم می‌نماید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شاهین شهر طرح این سازه را برنده در ۲ رویداد بین المللی معماری برشمرد و ادامه داد: فضای اصلی این پل بصورت دوار و هوایی برای عابر پیاده بوده که با شیشه های سکوریت مسطح مقاوم‌سازی شده است همچنین نور پردازی خاص این پل که در شب با روشن شدن نورهای سفید به کار رفته در بدنه آن همچون مهتاب کامل و درخشان ، جزء جلوه‌های زیبای جدید در شاهین خواهد بود.

موسویان در پایان ضمن قدردانی از همشریان گرامی در همراهی با خدمت گزاران شهرداری در اجرای این پروژه خاطر نشان کرد: پیش بینی مدت اجرای این پروژه ۸ ماه بوده و امیدواریم با همکاری همه دستگاه های اداری و اجرایی شهر در جابجایی تاسیسات فنی سه راه فردوسی شامل پایه‌ها و تیر های برق و کانال آب و … بتوانیم در مدت زمان معین این پروژه را تحویل همشهریان ارجمند نماییم‌.

همچنین بهرام نوری | مسئول روابط عمومی شهرداری شاهین شهر در توصیف اطلاعات پروژه ای پل مذکور نیز همانند مسئول عمرانی عمده ویژگی های آن را زیبایی بصری این پل عنوان نموده است :

“طرح این سازه برنده در ۲ رویداد بین المللی معماری بوده است. این پل با قطر ۶۰.۵ متر و سه رمپ مارپیچ ورودی به رینگ برای دسترسی آسان عابران به قطر ۱۴ متر ساخته خواهد شد.

فضای اصلی این پل بصورت دوار و هوایی برای عابر پیاده بوده که با شیشه های سکوریت مسطح مقاوم‌سازی شده و رینگ هوایی عابر پیاده با شیشه های سکوریت مسطح (لمینت شده) و نور پرداری SMD و کفپوش چوب پلاست به منظور تامین امنیت عابران در زمان بارندگی احداث خواهد شد.

نور پردازی خاص این پل که در شب با روشن شدن نورهای سفید به کار رفته در بدنه آن همچون مهتاب کامل و درخشان خواهد بود.”

حال با تمام تعاریف و دلایل ذکر شده از جانب دو مسئول عمرانی و روابط عمومی شهرداری شاهین شهر ، آنچه بسیار حائز اهمیت است این است که با صرف هزینه زیاد از جانب بیت المال و حقوق متعلقه به ساماندهی وضعیت رفاهی شهروندان توسط شهرداری شاهین شهر ، آیا ساخت این پل توجیه بودجه دارد؟ آیا با مبلغ اختصاص یافته جهت فانتزی نمودن این پل، پروژه‌های دیگری را می‌توانست به نحوی طرح و برنامه ریزی و اجرا نمود که بودجه ای نیز برای پوشش قسمتی از احداث پل عابر پیاده ضروری در نقاط حساس دیگر شهر هم بتوان تخصیص داد و رفاه شهروندی و امنیت جانی لازم را بتوان در سطح شهر به طور متعادل‌ تر و متوازن تری تامین نمود و این سوالی است که شهروندان فارغ از شوآف شهرداری شاهین شهر برای زیبایی مسحور کننده این گونه طرحهای شهرداری بایست به آن بیاندیشند و شهردار و شورای شهر و فرماندار به عنوان مدیریت ارشد شهرستان در خصوص آن بایست پاسخگو باشند؟

 تاثیر احداث پل عابر پیاده ساده و لاکچری در ایجاد جهش قیمتی املاک مجاور ؟

جهش قیمتی املاک مجاور پل سه راه فردوسی شاهین شهر ، در جریان شعاف خبری آغاز و بعد از اتمام ساخت این پل همانند پل عطار قرار است محقق شود؟!

نکته دیگری که قابل توجه است این می باشد که جهت تخصیص بودجه سالیانه و صرف اعتبار آن، بایست پروژه تعریف کرد و هرچه پروژه تجملات بیشتری داشته باشد هزینه بیشتری به آن اختصاص خواهد یافت و پیمانکار نیز در طراحی ، تامین مصالح و اجرا مبالغ بیشتری دریافت خواهد نمود و در شرایطی که شهرداری به صورت مکرر از کمبود بودجه برای اجرا و تکمیل طرح های عمرانی در دست اقدام شاکی است ، شروع یک پروژه متکی به زیبایی بصری در یکی از نقاط استراتژیک ملکی شهر امر بسیار قابل توجهی است و باید دید احداث این پل لاکچری همچون پل ابتدای عطار چه جهش افزایش قیمتی را بر املاک تجاری و غیر تجاری مجاور و خیابان های اطراف آن برای سرمایه گذاران ملک در شاهین شهر خواهد داشت!!! که قطعاً این مورد نیز علاوه بر زیبایی های بصری ذکر شده توسط شهرداری موهیت و منفعت دیگری برای شهروندان (البته برخی از آنها ) و غیر شهروندان مالک در این محدوده خواهد بود.

تفکر با شما

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *