اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

همه چیز درباره حوادث ناشی از کار

در حین انجام کار ممکن است آسیب هایی به شما وارد شود. که حوادث ناشی از کار تلقی می شوند. ستون فقرات، دست‌ها، سر، شش‌ها، چشم‌ها، استخوان‌بندی و پوست منجمله عضوهایی هستند که بیشتر در برابر خطر قرار دارند. حوادث ناشی از کار به سه بخش فیزیکی، شیمیایی، زیست شناسی و روان شناختی تقسیم می شوند.

حوادث ناشی از کار

 علاوه بر موارد ذکر شده، مسائلی از قبیل: انتقال بیماری از طریق خون، دما، مواد شیمیایی، گاز گرفتن یا گزش حشرات، نویز، باعث فرسودگی شغلی می گردد که با حوادث ناشی از کار متفاوت است و به تدریج باعث بیماری روانی می شود و گاها با افسردگی روانی همراه است.

فرسودگی شغلی یا همان کار زدگی ناشی از فشار مستقیم و همیشگی شغل است و به همین جهت فرد در طول روز از انرژی تهی شده و رفته رفته انرژی و نشاط خود را از دست می دهد، حس کسالت و کرختی نسبت به شغل خود و پیرامون هستی دارد که این حالات تاثیر مستقیم بر جسم او می گذارد. دچار سردرد، تهوع و از دست دادن عادات روزمره غذایی می شود.

به حوادثی که حین انجام کار(یعنی تمام طول مدتی که فرد در حال خدمت شغلی در کارگاه، موسسات وابسته، ساختمان ها و محوطه اطراف، یا به دستور کارفرما خارج از محوطه معمول کاری باشد ) اتفاق بیافتد ، طبق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه وظیفه کارفرما چیست ؟

الف) به استناد ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد.

ب) به استناد تبصره ماده ۹۵ قانون کار کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ قانون کار موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می گردد ثبت و مراتب را سریعاً به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند همچنین به استناد ماده ۹ آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید وقوع هرگونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام نماید.

کارگری که در حین کار دچار حادثه شغلی گردیده از چه خدمات درمانی می تواند استفاده نماید؟

طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی بیمه شدگان و افراد خانواده آن ها از زمانی که مشمول مقررات می گردند در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری می توانند از خدمات پزشکی استفاده نمایند خدمات پزشکی که به عهده صندوق تامین اجتماعی است شامل کلیه اقدامات درمانی سرپایی، بیمارستانی، تحویل داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبی می باشد.

 

آیا بررسی حوادث ناشی از کار توسط بازرسان کار مستلزم پرداخت هزینه می باشد؟

این بررسی به طور رایگان بوده و اگر، هر یک از طرفین اعتراضی در خصوص داوری بکنند، بررسی کار با نظر مقام قضایی انجام و هزینه کارشناسی گرفته می شود.

چه کسی مسئول گزارش حادثه ی ناشی از کار است؟

مطابق مفاد ماده ۹۳ قانون کار مهمترین وظیفه مسئول ایمنی راهنمایی برای کاربرد فنون موثر برای پیشگیری از وقوع حادثه یا وقوع مجدد حادثه در کارگاه می باشد لیکن اعلام گزارش حادثه در زمره وظایف کارفرما یا نماینده قانونی وی می باشد که این راهکار بعنوان یکی از روشهای پیشگیری از بروز حوادث مشابه محسوب می گردد.

مشخص کردن مقصر در حوادث ناشی از کار

تعیین تقصیر حادثه به عهده مقام محترم قضایی است ولی در صورت صدور دستور مقام محترم قضایی مبنی بر تعیین تقصیر، بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری می توانند نظر مشورتی در این رابطه به مقام قضایی ارائه نمایند.

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ – پایگاه خبری شاهین شهری ( محتوای حقوق آموزشی )

جدیدترین و کامل ترین اخبار شهرستان شاهین شهر و میمه

رسانه خبری، فرهنگی و اجتماعی شاهین شهری
کار گروه تولید محتوا – حقوقی

وب سایت خبری شاهین شهر
www.shahinshahri.ir

کانال خبری شاهین شهر (اینستاگرام شاهین شهر)
به اجتماع بزرگ مجازی شاهین شهری ها در اینستاگرام بپیوندید:

@shahinshahri.ir

ارسال مطلب به دیگران :
حراج %10+%25 جشنواره پاییزی نوین‌چرم در فروشگاه‌ها و فروشگاه اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *