اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

درهای آزادی به روی بانوان باز می شود

بازی تیم ملی ایران مقابل عراق روز هفتم آبان ماه برگزار می شود و این فرصت مناسبی برای حضور بانوان در استادیوم است…

امروز خبری مبنی بر موافقت ستاد ملی کرونا در خصوص حضور هواداران در بازی‌های انتخابی جام جهانی منتشر شد و در راستای همین اتفاق، بحث حضور بانوان در استادیوم‌ها باز هم داغ شده است.

فدراسیون جهانی فوتبال تاکید بسیار خاصی روی رفع ممنوعیت ورود بانوان به استادیوم های فوتبال دارد و در همین راستا هم اگر قرار باشد بازی های تیم ملی با تماشاگر برگزار شود، قطعا فیفا فدراسیون فوتبال را ملزم می کند ممنوعیت حضور بانوان در استادیوم ها را رفع کند.

درهای آزادی به روی بانوان باز می شود

چرا که قضیه ورود بانوان به استادیوم های فوتبال در آن دسته از موضوعات جهانی قرار گرفته که بیش از حد به آن پرداخته می‌شود و فیفا در ادامه تلاشی که برای نمایش برابری مرد و زن در فوتبال دارد، دنبال حضور بانوان ایرانی در استادیوم های ایران است.

در ماه های اخیر فدراسیون فوتبال مکاتبه‌های زیادی با فیفا داشته و حتی ظاهرا قرار بود از بازی با کره، هواداران به استادیوم بروند اما بنا به دلایلی که یکی از آن ها هم ملزم شدن فدارسیون برای راه دادن بانوان به استادیوم بوده، این اتفاق رخ نداد.

کم نیستند کسانی که می گویند فدراسیون عامدانه نامه اعلام آمادگی اش برای برگزاری بازی با کره جنوبی در حضور تماشاگران را دیر به کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاد تا ناچار نشود در آن مقطع زمانی مشکلات ورود بانوان به ورزشگاه را تحمل کند.

اما این بار ماجرا کاملا متفاوت است و با اعلام موافقت ستاد ملی کرونا، فدراسیون باید بلافاصله به فکر رفع سایر موانع از پیش پای بانوان باشد.

تابویی که باید شکسته شود

به هر حال دیر یا زود این اتفاق باید حداقل برای فوتبال ملی ما رخ بدهد تا این تابو شکسته شود. البته این بار قضیه باید متفاوت تر از دفعات پیشین باشد که بانوان را با سیاست های خاصی به استادیوم ها راه دادند.

پیش از این در بازی فینال آسیا هواداران را به صورت گزینشی به استادیوم فرستادند و در بازی ایران – کامبوج در دور اول رقابت های انتخابی هم بخش زیادی از استادیوم را به بانوان اختصاص دادند و نکته جالب هم این است که پس از بازی ایران مقابل کامبوج، تیم ملی دیگر هیچ بازی ای را در ورزشگاه آزادی با حضور تماشاگران انجام نداد و فدراسیون فوتبال هم پس از گذراندن دوران بحرانی کرونا دو راه بیشتر نداشت؛ یا با بهانه کرونا بازی های تیم ملی را بدون تماشاگر برگزار کند و یا بانوان را به استادیوم راه بدهد.

درهای آزادی به روی بانوان باز می شود

حالا در این که بازی ایران – عراق بهترین فرصت برای بازگشایی درهای استادیوم به روی هواداران بدون هیچ محدودیتی از لحاظ جنسیت است، هیچ شکی نیست؛ تیم ملی ایران بخش زیادی از راه صعود خود به رقابت های جام جهانی را پیموده و بعید است بازی وارد شرایطی شود که تیم ملی به دردسر بیافتد و قرار هم نیست تمام ظرفیت استادیوم پر شود و مسئولان برگزاری بازی از لحاظ ازدحام جمعیت جلوی ورودی های استادیوم دچار دردسر بسیاری نمی شوند چرا که قرار است تنها درصد خاصی از هواداران وارد استادیوم شوند و این قضیه می تواند مقدمه و تابوشکنی خوبی برای عادی سازی این قضیه حتی در رقابت های لیگ ایران هم باشد.

برای بهبود اوضاع باید در عمل انجام شده قرار بگیریم

از آن جایی که در کشور ما مسئولان با اجرای برنامه های بلند مدت و فراهم سازی زیرساخت ها به هیچ عنوان میانه خوبی ندارند، همان بهتر که اصرار های فیفا باعث شود ما این قضیه را از همین نقطه شروع کنیم و به نوعی در عمل انجام شده قرار بگیریم تا حداقل شرایط را کمی بهبود ببخشیم.

در این بین ما باید فکری برای وضعیت بلیت فروشی و گیت های ورودی استادیوم بکنیم. هنوز که هنوز است فوتبال ایران سامانه جامع و بدون نقصی برای فروش بلیت ندارد و تا روز ۷ بهمن که بازی ایران مقابل عراق برگزار می شود،

اگر اراده ای در کار باشد می توان این قضیه را حل کرد. البته باید برای بلیت فروشی بازه زمانی مشخصی را هم برای هواداران تعیین کنند و مثل دو بازی آزمایشی که در لیگ برگزار کردیم، همه چیز را به روز آخر و چند ساعت منتهی به مسابقه نسپارند.

در این بین هم می توان راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از ناهماهنگی و ازدحام تماشاگران در نظر گرفت. برای مثال قضیه چک کردن وضعیت واکسیناسیون و تست های مربوطه باید در همان سایت بلیت فروشی حل شود و یا مثل بازی های لیگ تنها درصد خاصی از جایگاه ها را باز نکنند و اجازه دهند هواداران با فراغ بال در جایگاه ها مستقر شوند.

درهای آزادی به روی بانوان باز می شود

برای مثال قسمت پشت دروازه را کامل در اختیار بانوان قرار دهند و از عواقب آن هم نترسند چرا که با توجه به حصارکشی هایی که پیش از این برای این قسمت از استادیوم شده، قرار نیست برخی ارزش ها و فیلتر های جامعه ایرانی به خطر بیافتد.

ورود بانوان نباید گزینشی باشد؛ هواداران فوتبال چیزی از والیبال و بسکتبال کم ندارند

یکی از تاکیدات فیفا روی این قضیه بوده که حضور بانوان در استادیوم نباید گزینشی باشد و خود فیفا قطعاً مامورانی را برای بررسی وضعیت ورود بانوان به استادیوم ها قرار می‌دهد تا گزینشی نبودن ورود هواداران به استادیوم را بررسی کند. در این بین هم با توجه به این که درصد خاصی از ظرفیت ورزشگاه قابل استفاده می شود، می توان راحت تر از گذشته ورودی مردان و بانوان را از هم تفکیک کرد و بدون دردسر آن ها را به ورزشگاه راه داد. در واقع گزینشی کردن ورود بانوان به استادیوم ها به نوعی کار را برای فوتبال ما پیچیده تر می‌کند و راهکاری برای پاک کردن صورت مساله است.

درهای آزادی به روی بانوان باز می شود

پیش از این می‌گفتند جو استادیوم ها برای ورود بانوان به استادیوم ها به هیچ عنوان مناسب نیست و این قضیه در نوع خودش یک توهین برای افرادی محسوب می‌شد که به استادیوم ها می‌روند و حالا که این فرصت پیش آمده تا این مساله حل شود پس بهتر است بدون هیچ گزینشی برای یک بار هم که شده این مشکل را حل کنیم، همانطور که در ورزش هایی مثل والیبال حضور بانوان در استادیوم ها به نوعی عادی سازی شد.

حضور بانوان در بازی پیش روی تیم ملی می‌تواند مقدمه خوبی برای با تماشاگر برگزار شدن بازی های لیگ برتر هم باشد و مسئولان فوتبال ایران نباید چنین فرصت خوبی را برای حل چنین مساله پیش پا افتاده‌ای که در اثر برخی فیلترها تبدیل به یک چالش بزرگ و معمای حل ناشدنی شده را از دست بدهند.

درهای آزادی به روی بانوان باز می شود

تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد فیفا دست از سر فوتبال ما بر نمی دارد و باید از ترس این قضیه تیم های باشگاهی و ملی مان را از حضور تماشاگران محروم کنیم…

حالا که ستاد ملی کرونا با ورود هواداران به استادیوم موافقت کرده، باید دید بهانه جدیدی برای راه ندادن هواداران به استادیوم ها تراشیده می شود یا این تابو بالاخره شکسته می شود…

وقت آن رسیده بانوان به ورزشگاه آزادی بیایند و فوتبال ایران قدم اول را برای خروج از این وضعیت بردارد. فیفا ورود تماشاگران به ورزشگاه را به منزله حضور بانوان در استادیوم می داند و این بار دیگر نمی پذیرد فقط آقایان به تماشای بازی تیم ملی بنشینند.

البته فدراسیون بین المللی فوتبال به قوانین داخلی ایران احترام می گذارد و مشکلی با این موضوع که برای بانوان جایگاه های جداگانه در نظر گرفته شود، ندارد.

درهای آزادی به روی بانوان باز می شود

انگار باید برای یک حضور واقعی آماده باشیم. این بار دیگر تابلوی ورود بانوان مطلقا ممنوع از پیش چشم دختران برداشته می شود و آنها هم می توانند در آزادی تماشاگر بازی تیم ملی باشند.

منبع: طرفداری

رسانه خبری، فرهنگی و اجتماعی شاهین شهری
پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه
کارگروه ورزش

اینستاگرام پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه را ببینید

ارسال مطلب به دیگران :
حراج %10+%25 جشنواره پاییزی نوین‌چرم در فروشگاه‌ها و فروشگاه اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *