اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

شاهین شهر نامزد هشتمین دوره ی انتخاب پایتخت کتاب ایران

شاهین شهر به عنوان نامزد هشتمین دوره انتخابات پایتخت کتاب ایران، با حضور شهردار، ریاست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از سایر مسئولان و فعالان عرصه کتاب، دبیرخانه خود را افتتاح نمود.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری | شینا SHINNA از شهرداری شاهین شهر دبیرخانه پایتخت کتاب درشاهین شهر با حضور سعید ابریشمی راد | شهردار شاهین شهر ، سید رسول هاشمیان |  ریاست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ، فرامرز رادمنش | رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از اعضای شورای شهر و سایر مسئولان فرهنگی و جمعی از صاحبنظران در حوزه کتاب و کتابخوانی شاهین شهر ، در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهین شهر افتتاح شد .

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه با ارائه گزارشی از وضعیت کتاب و کتابخوانی در شهرستان و اقدامات و برنامه های اجرا شده توسط اداره مذکور  ادامه داد: فارغ از اینکه شاهین شهر پایتخت کتاب بگردد یا خیر هدف آن است که با وجود مردمی علاقمند به فرهنگ مطالعه، باسواد و کتابخوان بتوان شیوه های نوین و خلاق را آموزش داده و انسان های فرهیخته تربیت نماییم.

فرامرز رادمنش همچنین با تاکید بر لزوم احیاء فرهنگ قدرشناسی، ضمن قدردانی از تیم مدیریت شهری برای توجه به مسائل فرهنگی، افزود: مسائل و چالش های جامعه فرهنگی و هنری شاهین شهر و میمه به همت شوراهای هم اندیشی و تشکیل انجمن های خوشنویسان و هنرهای نمایشی با هدف همفکری و همراهی اداره می شوند.

شاهین شهر نامزد هشتمین دوره ی انتخاب پایتخت کتاب ایران

شهردار شاهین شهر ضمن تقدیر از فعالیت های اجرا شده توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تاکید بر اهمیت کتابخوانی ادامه داد: مطالعه و کتاب خوانی باید جزء هویت مردم شود و مانند سایر کارهای روزمره، جزء مهمی از زندگی روزانه باشد.

وی با بیان اینکه دیر زمانی است توسعه از مسائل بصری و عینی عمرانی عبور کرده، ادامه داد : توسعه هر شهری هدف اصلی و نهایی مدیریت شهری آن است و توسعه نوین ظرفیت‌های اجتماعی و پایدار در گرو دانش، شعور و آگاهی جامعه است.

ابریشمی راد، با اشاره به نامگذاری شهر دانش و خلاقیت برای شاهین شهر، ادامه داد: این شهر به واسطه جمعیت جوان و تحصیلکرده خود، می‌تواند پایلوتی برای دستاوردهای علمی باشد.

وی همچنین احداث موزه ملی دستاوردهای علمی و نیز تلاش برای انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب را دو گام مهم در این خصوص دانست و ادامه داد : اقدام به مواردی نظیر این دو مورد، می‌تواند موجب بیشتر نمایان شدن شاهین شهر در حوزه علم و دانش شده و از حذف آن در سایه شهر اصفهان جلوگیری کند.

شهردار شاهین شهر با تاکید بر لزوم شناسایی کتابخانه های شخصی به منظور الگوسازی برای شهروندان، تصریح کرد: برنامه های پایتخت کتاب باید نوآورانه و خلاقانه به منظور ایجاد ارتباط موثر با مردم، افراد علاقه مند، سازمان ها، نهادها و جمعیت های مردم نهاد در راستای تدوین برنامه های خلاقانه ترویج کتابخوانی باشد.

وی افزود در حقیقت میزان فعالیت های اجتماعی در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی، استقبال مردمی و فعالیت سمن ها و انجمن ها از شاخصه های اصلی در انتخاب یک شهر برای پایتخت کتاب هستند.

شهردار شاهین شهر با تاکید بر این موضوع که دبیرخانه دائمی پایتخت کتاب، با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آغاز به کار می‌کند، افزود: مدیریت شهری نیز در حد توان، منابع مالی مورد نیاز در اجرای برنامه های عملیاتی را تأمین خواهد نمود.

شاهین شهر نامزد هشتمین دوره ی انتخاب پایتخت کتاب ایران

علی حسینی | مسئول شورای هم اندیشی نویسندگان شهرستان ، خانم پسنده |مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان ، آقای عسکریان ، خانم کیان ارثی و خانم کرمی از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرستان نیز در خصوص مشکلات مربوطه در شهرستان مطالبی را بیان نموده و خواستار حمایت مسئولان در جهت رفع این مشکلات شدند.

شایان ذکر است دبیرخانه پایتخت کتاب شهرستان شاهین شهر و میمه، در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر و با محوریت با محوریت شورای هم اندیشی نویسندگان ، طرح های خلاق و نوآورانه جهت ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرستان را که هم به صورت مردمی و خصوصی و هم از طریق نهادهای عمومی و دولتی دریافت می‌شود جمع آوری نموده و پس از طبقه بندی و داوری ، بهترین طرح های قابل اجرا را به دبیرخانه پایتخت کتاب کشور ارسال می نماید.

پایتخت کتاب جهان از سال ۲۰۰۱ میلادی هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش شایانی کرده‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزهٔ مالی را برای برگزیدهٔ آن دربر ندارد؛ بلکه تصدیق بهترین برنامهٔ اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده است اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است.

ازسال ۹۴ تا کنون هر ساله در هفت دوره انتخاب، هفت شهر ایران (به ترتیب اهواز، نیشابور، بندر بوشهر، کاشان، یزد، شیراز و سنندج ) به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده اند و در سال جاری هشتمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران در حال برگزاری و شاهین شهر نیز در آن شرکت نموده است/.

پایگاه خبری شاهین شهری | شینا SHINNA
کارگروه فرهنگ و هنر | ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ 

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *