اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

بی شناسنامه ها در اصفهان شناسنامه‌دار می‌شوند

آمار دقیقی از تعداد افراد فاقد اسناد هویتی در استان وجود ندارد | اداره اتباع خارجی کارت شناسایی برای غیر ایرانی در فرآیندی جدا صادر می‌نماید. | نهادهای دولتی و مردم‌نهاد در هر زمانی با فردی برخورد کردند که ادعا می‌کند ایرانی است اما اسناد هویتی ندارد، او را به ثبت احوال معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شاهین شهری ، حسین غفرانی‌کجانی | مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان در ارتباط با افراد فاقد شناسنامه در استان اظهار داشت: رسیدگی به فاقدان اسناد هویتی نه امروز بلکه همیشه در دستور کار اداره ثبت احوال بوده است و برخلاف زمان پیش از انقلاب که بسیاری از افراد فاقد این اسناد بوده‌اند، بعد از انقلاب به علت ساماندهی وقایع حیاتی این موضوع به حداقل رسیده اما همین میزان هم برای ما و دولت و جامعه مهم است.

شناسنامه | اخذ شناسنامه | شناسنامه جدید | شناسنامه دار شدن

وی افزود: برخلاف فضاسازی‌هایی که در شبکه‌های مجازی می‌شود، ما به دنبال رفع حداقل‌ها هستیم و این موضوع اکنون به طور جدی در دستور کار استانداری، اداره ثبت احوال و سایر ارگان‌ها قرار گرفته است.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه برخی فاقدان اسناد هویتی نسبت به اخذ این اسناد اقدام کرده اما برخی هنوز این کار را انجام نداده‌اند، عنوان کرد: تعداد محدودی از افراد به دلایل مختلف فاقد شناسنامه هستند و ما به دنبال شناسایی این حداقل‌ها هستیم.

وی ادامه داد: به محض مراجعه این افراد و اقدام برای اخذ اسناد هویتی، مدارک آنها بررسی و امور مربوط به حل مشکل آنها انجام می‌شود.

غفرانی‌کجانی با اشاره به تعداد افراد فاقد اسناد هویتی در اصفهان تصریح کرد: آمار دقیقی از تعداد افراد فاقد اسناد هویتی در استان وجود ندارد چراکه شناسایی افراد ایرانی فاقد شناسنامه نیازمند پالایش و بررسی است و خود افراد باید این موضوع را اعلام کنند اما مشکل جدی در این حوزه در استان اصفهان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هدف اداره ثبت احوال این است که افراد تحت پوشش کامل از نظر داشتن اسناد هویتی باشند و اکنون دولت این موضوع را همچون بسیاری از امور دیگر در دستور کار خود قرار داده تا حداقل‌ها را برطرف کند.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان خاطرنشان کرد: امروزه در استان اصفهان، ۹۹.۵ درصد از وقایع حیاتی همچون ولادت و وفات ظرف مهلت قانونی به ثبت احوال اعلام می‌شود و این به معنای دور شدن از افزایش تعداد افراد فاقد شناسنامه در هنگام تولد است و با ساماندهی و الکترونیکی شدن امور این مهم در حال اجراست.

وی با تاکید بر اهمیت پوشش صد درصدی افراد در زمینه اخذ اسناد هویتی بیان کرد: از دیدگاه ما نداشتن شناسنامه یک نفر هم بحرانی است چراکه این فرد در اموری همچون بیمه، شغل و تحصیل با مشکل مواجه می‌شود و باید نسبت به حل این چالش اقدام شود؛ به همین دلیل شناسایی و صدور اسناد هویتی برای این افراد را پایه قرار داده‌ایم.

غفرانی‌کجانی اضافه کرد: افراد فاقد اسناد هویتی از تمام اموری که پیش‌فرض و پیش‌نیاز آنها وجود هویت است محروم هستند.

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی‌های زیادی برای این موضوع انجام شده است و اگر تعداد افراد فاقد اسناد هویتی در استان زیاد بود، باید شاهد صفوف طولانی آنها برای اخذ شناسنامه می‌بودیم.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه برخی افراد ادعا می‌کنند که ایرانی هستند اما مدارکی برای اثبات آن ندارند، گفت: برای این اشخاص کاری نمی‌توان کرد چراکه هرکسی می‌تواند ادعا کند که ایرانی است، فرآیندی برای اثبات این ادعا تعریف شده که باید طی شود و این فرآیند در همه استان‌ها وجود دارد.

وی افزود: امور مربوط به اتباع خارجی نیز توسط اداره اتباع پیگیری و در این اداره کارت شناسایی برای این افراد در فرآیندی جدا صادر می‌شود.

غفرانی‌کجانی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستا شناسایی افراد فاقد اسناد هویتی تصریح کرد: ما از طریق بهزیستی، فرمانداری‌ها، سازمان‌های مردم و نهادهای دیگر به دنبال شناسایی افراد فاقد شناسنامه هستیم و امور بخشی از افراد شناسایی شده را نیز به سرانجام رسانده‌ایم؛ هدف ما جمع‌آوری افراد فاقد اسناد هویتی و جلوگیری از افزایش این موضوع در استان است.

وی در ارتباط با فرآیند گرفتن اسناد هویتی بیان کرد: افراد فاقد شناسنامه برای اخذ آن باید ابتدا به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و پرونده تشکیل دهند، پس از آن شناسه‌ای به آنها تعلق می‌گیرد و سپس مراحل اثبات نسب و فرآیندهای بعدی را انجام می‌دهند.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه انجام آزمایش DNA شامل همه نمی‌شود، گفت: فرآیند گرفتن اسناد هویتی مستلزم بررسی و مکاتبه‌هایی است اما زمان طولانی صرف نمی‌کند؛ برخی افراد متناسب با شرایط خود در بازه زمانی بیشتری نسبت به انجام امور مربوط به اخذ شناسنامه اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به نقش ادارات دیگر در شناسایی افراد فاقد اسناد هویتی عنوان کرد: نهادهای دولتی و مردم‌نهاد در هر زمانی با فردی برخورد کردند که ادعا می‌کند ایرانی است اما اسناد هویتی ندارد، او را به ثبت احوال معرفی کنند.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *