اخبار ویژه
سامانه وثیقه گذاری ( توثیق ) الکترونیکی بانک صادرات ایران

در نشست درمان وپیشگیری بیماری پارکینسون مطرح شد :
پارکینسون دومین اختلال تحلیل دهنده پس از آلزایمر و متاثر از آلاینده های صنعتی هواست

در نشست خبری درمان و پیشگیری بیماری پارکینسون مطرح شد: بیماری پارکینسون دومین اختلال تحلیل دهنده پس از آلزایمر است | آلاینده‌های هوا با ابتلا و تشدید بیماری پارکینسون مرتبط هستند

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری روز پنج شنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ نشست خبری درمان و پیشگیری بیماری پارکینسون با حضور علی قطبی – مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون و اساتید دانشگاه و خبرنگاران استان اصفهان در محل انجمن خیریه پارکینسون اصفهان برگزار گردید.
در این نشست دکتر احمد چیت‌ساز – استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر افشین ابراهیمی – دکتری مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکتر مهدی کمالی – عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و مدیر گروه پژوهشی مدیریت منابع آب ، حضور داشته و به شرح نقطه نظرات علمی و مطالعات انجام شده در این خصوص و ارتباط عوامل محیطی و رفتاری متاثر در بروز و تشدید ابتلا به بیماری پارکینسون پرداختند.
دکتراحمد چیت‌ساز، استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بیماری پارکینسون دومین اختلال تحلیل دهنده شایع پس از آلزایمر است.
نشست خبری درمان و پیشگیری بیماری پارکینسون استان اصفهان مطرح شد: بیماری پارکینسون دومین اختلال تحلیل دهنده پس از آلزایمر است | آلاینده‌های هوا با ابتلا و تشدید بیماری پارکینسون مرتبط هستند
وی با اشاره به مشخصات افراد مبتلا به پارکینسون افزود : آلودگی هوای صنعتی و بیماری از آلاینده‌های هوا از جمله عامل تشدید بیماری پارکینسون می‌باشد و برخی از آلاینده‌های هوا که در برخی از ترکیبات شیمیایی به کار می‌روند قادر است از سطح خونی مغزی عبور کنند و به طور مستقیم به مغز آسیب برسانند این مسئله به ویژه برای ذرات کوچک معلق صدق می‌کند که می‌توانند به مناطق حساس وارد شوند.
چیت‌ساز به آلاینده های صنعتی در هوا نیز اشاره کرد و ادامه داد: مطالعات مختلف نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض آلاینده‌های صنعتی هوا می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط باشد. چراکه در این وضعیت، سلول‌های عصبی سالم ارتباط خود را با سایر سلول‌های عصبی از دست می‌دهند و به‌درستی کار نمی‌کنند یا می‌میرند.
وی تشریح نمود : معمولا آسیب مغزی در آلزایمر از هیپوکامپ و قشر انتورینال شروع می‌شود. این نواحی مغز در ایجاد خاطرات دخیل هستند. با پیشرفت آلزایمر، آسیب می‌تواند نواحی بیشتری از مغز را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی ممکن است آتروفی مغز یا کوچک شدن مغز رخ دهد.
استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۸ میلادی که به ارتباط بین الگوی هوای آلوده و پژوهش جدید و بررسی اثرات آلودگی محیطی بر بیماری‌های آلزایمر ، تشریح نمود : این مقاله در حقیقت بخشی از پژوهش‌های جدیدی است که رابطه بین عوامل محیطی به ویژه به آلودگی هوا و بیماری عصبی، و مطالب بررسی ارتباطات میان اختلالات خواب می‌پردازد.
وی افزود: این مطالعه به بررسی ارتباط بین قرارگیری طولانی مدت در معرض آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از بیماری پارکینسون در یک گروه بزرگ جمع‌آوری شده در اروپا پرداخته است.
چیت ساز به آلوده بودن شهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: اصفهان قلب صنعتی است که با فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی اصفهان و شهرک‌های صنعتی، این شهر را به یکی از آلوده ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.
نشست خبری درمان و پیشگیری بیماری پارکینسون استان اصفهان مطرح شد: بیماری پارکینسون دومین اختلال تحلیل دهنده پس از آلزایمر است | آلاینده‌های هوا با ابتلا و تشدید بیماری پارکینسون مرتبط هستند

در ادامه این نشست دکتر مهدی کمالی – عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و مدیر گروه پژوهشی مدیریت منابع آب، در مورد استفاده بیش از حد از ظروف پلاستیکی آب معدنی، و عدم استفاده از آب مصرفی در لیوان، شیشه ای و یا فلزی گفت: چرا در مراسم عروسی، آب با پارچ و یا آب کلمن نمی گذاریم، تا مردم همه مجبور شوند از آب معدنی استفاده کنند.

وی به منظور آگاهی و اطلاع به مردم گفت: برای تصویر آب ناسالم و هوای ناسالم به سراغ اساتید دانشگاه ها برویم و حرف های آن ها را گوش کنیم و انتشار دهیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و مدیر گروه پژوهشی مدیریت منابع آب، در ارتباط با تولید پسماند خانگی بیش از حد مردم اظهار داشت : مردم اصفهان به دلیل اینکه مصرف گرا هستند تولید پسماند زیادی داشته و از این لحاظ رتبه برتری در کشور دارند.

وی در تشریح اینکه عدم تفکیک ذباله‌ های تر در مبدا می‌تواند مضر باشد، ادامه داد : به عنوان مثال قراردادن پوست میوه ها بصورت مخلوط با آشغال ها و بدون تفکیک در مبدا ، در نهایت می تواند کودهای با مسمومیت بالا تولید کند.
در این نشست همچنین پیشنهاداتی جهت برنامه پشتیبانی از بیماران پارکینسون با مشارکت صنایع، ایجاد پروژه سبز صنعتی ، افزایش آگاهی عمومی درباره پارکینسون، اختصاص اعتبار با نظارت در حوزه تحقیقات و پژوهش و همکاری در جهت ارائه برنامه‌های حمایتی تفریح و رفاهی برای بیماران پارکینسون توسط دکتر چیت ساز مطرح شد.
گفتنی است بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به پارکینسون در استان اصفهان وجود دارد. این در حالی است که ممکن است بسیاری از بیماران به مراکز درمانی دسترسی نداشته باشند.
بدین منظور و با هدف ارایه خدمات آموزشی مرتبط با شناخت، پیشگری و درمان ، کمک درمان و کمک‌های انسان دوستانه  به بیماران پارکینسون و خانواده ایشان توسط  خیرین و جمعی از متخصصین مغز و اعصاب  آموزش، انجمن خیریه پارکینسون اصفهان با شماره ثبت ۶۹۰۲  فعالیت می‌نماید.
لازم به ذکر است که شهرستان شاهین شهر نیز به دلیل در برگرفتن بسیاری از شهرکهای صنعتی و صنایع بزرگ و همچنین مجاورت با مناطق صنعتی دیگر ، از جمله شهرستان هایی در استان اصفهان است که شهروندان آن بیشتر در معرض آلاینده های جوی و مخاطرات آن بر سلامت انسان قرار دارند.
ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *