اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

طبق گزارش معاونت امور مالیاتی استان اصفهان :
پرداخت بیش از ۷۴ درصد از ۳۷۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی شهرستان به شهرداری شاهین شهر

فرماندار شاهین‌شهر و میمه از واریز ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی تخصیص یافته به شهرستان شاهین شهر و میمه خبر داد که بیش از ۷۴ درصد از این اعتبار معادل ۲۷۴/۳ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ شاهین شهر واریز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری | SHINNA ، سیدمحمدرضا کاظمی طبا | فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه ، با اعلام این خبر اظهار داشت: بنابر گزارش معاونت امور مالیاتی استان اصفهان در مجموع مبلغ ۳۷۰ میلیارد تومان ، بابت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان شاهین شهر و میمه جهت آبادانی شهرها و روستاهای شهرستان در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲ واریز شد.

آلاینده صنایع آلاینده شاهین شهر اصفهان عوارض آلایندگیوی در ادامه به شرح این واریزی‌ها از سوی معاونت امور مالیاتی پرداخت و افزود : از این مبلغ حدود ۲۷۴/۳ میلیارد تومان به شهرداری شاهین‌شهر ، حدود ۳۸/۶ میلیارد تومان به شهرداری گز ، حدود ۱۵/۳ میلیارد تومان به شهرداری گرگاب ، حدود ۹/۴ میلیارد تومان به شهرداری وزوان ، حدود ۸/۹ میلیارد تومان به شهرداری میمه ، حدود ۲/۹ میلیارد تومان به شهرداری لایبید و در مجموع حدود ۲۰ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های شهرستان واریز شده است.

با این احتساب از ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار واریزی ذکر شده بابت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی به شهرستان شاهین شهر و میمه حدود ۷۴/۱ درصد به شهرداری شاهین شهر و حدود ۲۵/۹ به سایر شهرها و روستاهای این شهرستان تخصیص یافته است.

درصد جزء اعتبار دریافتی توسط سایر شهرداری ها و دهیاری های شهرستان شاهین شهر و میمه به ترتیب یه شرح زیر است:

حدود ۷۴/۱ درصد از اعتبارات به شهرداری شاهین شهر — (حدود ۲۷۴/۳ میلیارد تومان)
حدود ۱۰/۴ درصد از اعتبارات به شهرداری گز — (حدود ۳۸/۶ میلیارد تومان)
حدود ۵/۴ درصد از اعتبارات به مجموع دهیاری‌های شهرستان — (حدود ۲۰ میلیارد تومان)
حدود ۴/۱ درصد از اعتبارات به شهرداری گرگاب — (حدود ۱۵/۳ میلیارد تومان)
حدود ۲/۵ درصد از اعتبارات به شهرداری وزوان — (حدود ۹/۴ میلیارد تومان)
حدود ۲/۴ درصد از اعتبارات به شهرداری میمه — (حدود ۸/۹ میلیارد تومان)
حدود ۰/۸ درصد از اعتبارات به شهرداری لایبید — (حدود ۲/۹ میلیارد تومان)

شایان ذکر است طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه توزیع عوارض وصولی از اول سال ۱۳۹۶ بین شهرداری ها و دهیاری هامصوب ۱۳۹۶,۰۲,۱۷ عوارض‌آلایندگی واحدهای تولیدی موضوع تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده در هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداری‌ ها، دهیاری‌ ها و فرمانداری ‌ها (برای روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری) همان شهرستان توزیع می ‌گردد.

و در صورتی که آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی (پنجاه نفر و بیشتر) به بیش از یک شهرستان در یک استان سرایت کند، عوارض آلودگی بر اساس سیاست ‌های اعلامی سازمان برنامه و بودجه کشور به نسبت تأثیرگذاری، در کمیته ‌ای مرکب از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و فرمانداران شهرستان‌ های ذی‌ ربط، مدیرکل محیط زیست و مدیرکل امور مالیاتی استان بین شهرستان ‌های متأثر توزیع می‌شود.

آلاینده صنایع آلاینده شاهین شهر اصفهان عوارض آلایندگی

استان اصفهان با وجود ۱۰ هزار واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک یک قطب صنعتی در کشور است. حدود ۷۰ درصد صنایع در ۸ درصد مساحت این استان در محدوده شهرستان اصفهان و اطراف آن مستقر شدند و در مجموع بیش از ۵۸۰ واحد آلاینده، از جمله صنایع پتروشیمی و فولاد، نیروگاه‌های حرارتی، صنایع نفت و گاز، کوره‌های گچ و آجر پزی، سنگبری، ریخته‌گری و … در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان و مجاور به سایر شهرهای این استان نظیر شهرستان شاهین شهر و میمه قرار دارند.

عباس مزیکی | مدیرکل امور مالیاتی اصفهان ؛ روز پنج شنبه دوم شهریور ماه ۱۴۰۲در جمع خبرنگاران اعلام کرد: “بیش از ۹۰ درصد از عوارض آلایندگی استان از جمع ۵۸۰ واحد آلاینده توسط ۵ تا ۶ واحد پرداخت می‌شود.” .

این درحالی است که برخی از این ۵ صنایع بزرگ آلاینده و بسیاری از شهرک های مهم صنعتی استان اصفهان در عرصه شهرستان شاهین شهر و میمه و یا در مجاورت آن واقع شده اند و  و لذا این شهرستان عملاً یکی از قطب های صنعتی استان اصفهان است.

در مجموع با توجه به وسعت ، جمعیت و مجاورت شاهین شهر با صنایع بزرگ آلاینده و صنایع آلاینده موجود در شهرک های صنعتی و همچنین با توجه به مهاجرپذیری و نرخ رشد جمعیتی این شهر مردم این شهر و سایر شهرهای ذکر شده در لیست فوق، در زمره آسیب دیدگان ارجح متاثر از آلاینده های تولید شده در محیط زیست توسط صنایع مذکور می‌باشند که غیر از تخصیص عوارض آلایندگی در جهت جبران پیامدهای ناشی از آلاینده های موجود ، بایست تمهیداتی جهت آن در نظر گرفته شود.

در این میان ، الزام به تغییر و تبدیل صنایع آلاینده به سمت صنعت سبز می‌تواند یکی از راهکارهای پیشنهادی باشد و در غیر این صورت در آینده‌ای بسیار نزدیک احتمالاً با عوارض شدید آلاینده بر سلامت مردم ساکن در این شهرها و مناطق مجاور، مواجه خواهیم گشت.

آلاینده صنایع آلاینده شاهین شهر اصفهان عوارض آلایندگی

همچنین در این راستا بررسی عملکرد واقعی شهرداری ها در نوع مدیریت و بکارگیری تمهیدات لازم در خصوص موارد ذکر شده متناسب با توسعه شهری و سرانه جمعیت و نرخ رشد جمعیت و  آنها نیز امری الزامی است.

به عنوان مثال در توسعه سرانه فضای سبز ، نوع بکارگیری اصول مهندسی عمرانی و زیست محیطی در طرح های توسعه فضای سبز احداث شده و در حال احداث ، همچنین تعیین سطح سبزینگی ( فضای سبز موثر) به سطح غیر موثر ( سنگی و سیمانی و خاکی و …) و همچنین میزان تاثیر گذاری تنوع و تراکم زیستی فضای سبز نسبت به سرانه مصرف آب و نهاده‌ها و بهره وری شاخص هزینه نگهداری مربوطه در مقابل پاکسازی آلاینده ها از جمله موارد ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

ادامه دارد …

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *