اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

مراسم یادواره دانش آموز شهید ترور – زینب کمایی – به همراه رونمایی از تندیس وی در شاهین شهربرگزار شد.

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، یادواره شهیده زینب کمایی و رونمایی از تندیس این شهیده، امروز(چهارشنبه ۲ مهر )با سخنرانی سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و حضور خانواده معظم شهدا و ایثارگران ، ائمه جمعه ، فرماندار شهرستان ، مدیران کل استان ، مسوولین اجرایی شهرستان ، اصحاب رسانه و اقشار مختلف مردم در مصلای شاهین شهر برگزار شد.

در این مراسم از خواهر شهیده و نیز نویسنده کتاب راز دختر کاج (کتاب زندگینامه شهیده زینب کمایی) تقدیر شد و همچنین بعد از این مراسم از تندیس این شهیده نوجوان در یکی از میدان‌های اصلی شاهین شهرمحل بلوار هسا، میدان روبروی ترمینال شیشه ای که به نام وی مزین شده است رونمایی شد.

 

شهیده زینب کمایی خرداد ماه سال ۱۳۴۶ در شهر آبادان به دنیا آمد.

با شروع جنگ تحمیلی زینب و خواهرش به مسجد قدس و جامعه معلمان آبادان می‌رفتند و هر کاری از دستشان برمی‌آمد انجام می‌دادند. بعد از یک ماه که بدون برق و آب شهری و با سختی و خطر فراوان در آبادان زندگی کردند، با اصرار خانواده حاضر شد شهر را ترک کند.

با شروع جنگ تحمیلی شهیده بزرگوار به همراه خانواده مجبور به ترک شهر و دیار خود شد.

در ابتدا به ماهشهر رفتند و بعد دوباره به آبادان برگشتند. بعد از حدود سه ماه به دستگرد اصفهان آمده و بعد از سه ماه هم در شاهین‌شهر اصفهان ساکن شدند . زینب در شاهین‌شهر هم فعالیت‌هایش را از سر گرفت. وی علی رغم سن کم ولی در زمینه های مختلف فرهنگی نقش ها و فعالیت های مؤثری ایفا نمود. در مدرسه از همان ماه اول یک گروه سرود و تئاتر تشکیل داد به نام: «گروه سرود زینب» و «گروه تئاتر زینب».

در شاهین شهر گروهک‌های ضد انقلاب، به‌خصوص منافقین، خیلی فعالیت می‌کردند.در سال ۱۳۶۰ در شاهین‌شهر یک راهپیمایی علیه بی‌حجاب‌ها راه افتاد که زینب مسئول جمع‌آوری بچه‌های مدرسه برای شرکت در راهپیمایی شد. منافقین از همان جا زیر نظرش گرفتند. زینب همیشه غسل شهادت می‌کرد. قبل از شهادتش هم غسل شهادت کرده بود. در اسفند همان سال در تمیز کردن خانه برای عید نوروز به مادرش کمک کرد و از وی می خواهد که بگذارد روز آخر سال برای خواندن نماز مغرب و عشا به مسجد برود.

آن نماز، آخرین نماز زینب ۱۴ ساله بود. سرانجام شهیده زینب کمایی در سال ۱۳۶۰ و در سن ۱۴سالگی هنگام بازگشت از مسجد توسط کوردلان منافق ربوده و با چادرش او را خفه و مظلومانه به شهادت رساندند. بعد از دو روز توانستند پیکرش را پیدا کنند. پیکر زینب کمایی همراه با پیکر ۱۶۰ شهید عملیات فتح‌المبین که از منطقه آورده بودند، تشییع شد و در گلستان شهدای اصفهان زیر درخت کاج به خاک سپردند.

در هفته دفاع مقدس، یادواره شهیده زینب کمایی( شهیده برگزیده عفاف و حجاب کشوری در سال ۹۷) با حضور مسؤولان کشوری،استانی و شهری در شاهین شهر برگزار گردید.

این یادواره با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، فرمانده سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان، برخی از مدیران کل ادارات استان اصفهان ،فرماندار شهرستان شاهین شهرومیمه، امام جمعه شاهین شهر، مسؤول دفتر نماینده مردم شهرستان های شاهین شهرومیمه و برخوار درمجلس شورای اسلامی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شاهین شهرومیمه، فرماندهان نظامی و انتظامی شهرستان ،سرپرست شهرداری شاهین شهر ،رئیس شورای اسلامی شهرستان شاهین شهرومیمه، رئیس و اعضای شورای اسلامی شاهین شهر و جمعی از مسؤولان ادارات و نهادهای شهرستان شاهین شهرومیمه در مصلی نماز جمعه شاهین شهر برگزار گردید.

سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور به عنوان مهمان ویژه در یادواره شهیده زینب کمایی ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و یادو خاطره دلاورمردیهای شهیدان و رزمندگان گفت: زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست و برگزاری یادواره‌ها یکی از راه‌های زنده نگه داشتن این فرهنگ ناب و انسان‌ ساز است.

وی ادامه داد: یادواره‌های شهیدان انقلاب اسلامی و به‌ خصوص دوران باشکوه دفاع مقدس از آن‌ جهت اهمیت دارد که از انقطاع نسلی  پیام انقلاب اسلامی جلوگیری می‌کند؛  یادواره‌های شهید زینب کمایی و شهدای دیگر کشور که اقدامات ارزشمندی داشته اما ناشناخته مانده‌اند، با هدف انتقال فرهنگ حجاب و عفاف، ایثار، مقاومت ، عزت، جهاد، استقلال‌خواهی و تحقق عملی گام دوم انقلاب اسلامی در دستور کار این سازمان در سراسر کشور قرار دارد..

وی در ادامه خاطر نشان نمود: شهدا در طول دوران انقلاب اسلامی مسئولیت پذیر و نسبت به دین اسلام ادای دین داشتند و در راه آرمان های انقلاب اسلامی جان خود را خالصانه تقدیم نمودند.

سلیمانی امنیت و اقتدار کشور را مرهون خون شهدای والامقام و رشادت های ایثارگران دانست و گفت: اگر امروز ما در عرصه های مختلف با اقتدار و موفق هستیم و حرفی برای گفتن در جامعه جهانی داریم همه اینها مدیون خون مطهر شهدا گرانقدرمان است.

وی به شکست‌های آمریکا، هم‌پیمانانش در غرب آسیا و مزدورانش هم چون سازمان منافقین در دوران دفاع مقدس از نظام جمهوری اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: جبهه رسانه‌ای استکبار پس‌ از این شکست‌ها در فضای مجازی در حال تحریف پیام آزادی‌خواهانه، ضداستکباری و واقعی اسلام ناب نظام جمهوری اسلامی با رهبری‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

سردار سلیمانی اضافه کرد: منافقین کوردل که زمانی با ترورهای کور سال‌های ۶۰ و ۶۱ هزاران نفر از نیروهای انقلابی ازجمله شهید زینب کمایی را حذف فیزیکی کردند پس از ناکامی‌های خود، حالا در یک جنگ رسانه‌ای و نرم در کنار سایر مزدوران خارجی در کشورهای اروپایی و آمریکا و برخی هم‌فکران داخلی خود به دنبال جابجا کردن جای جلاد و مظلوم، حق و باطل، ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها و ترویج دروغ و تزویر در ذهن‌های جوانان کشور هستند.

سردار غلامرضا سلیمانی در این یادواره، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در شاهین شهر گفت: در شرایط سخت کرونا مردم با رعایت فاصله اجتماعی این یادواره را بسیار باشکوه برگزار کردند.

حجت الاسلام و المسلمین قاسم هاشمی امام جمعه شاهین شهر نیز در این یادواره ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و عرض خوش آمدگویی به حضار گفت: برگزاری یادواره شهدا آشنایی با خط و مشی شهدای عزیز است، اگر این فرهنگ نهادینه شود جامعه را به سعادت و کمال می رساند.

امام جمعه شاهین شهر اظهار کرد: شهید زینب کمایی شهید عفاف و حجاب کشور الگوی جوانان شاهین‌شهر خواهد بود.

امام‌جمعه شاهین‌شهر افزود: جوانان شاهین‌شهری پس‌ از این با شهید دانش‌آموزی از این شهر بیش‌تر آشنا خواهند شد که این شهید عاشق شهادت بود و  به برپاداشتن نماز و قرائت مستمر قران کریم اعتقاد راسخ داشت و مروج حجاب  و عفاف برای سایر دختران این شهر بود.

هاشمی افزود: برخی از افراد در فضای مجازی فعالیت این شهید ترور به دست منافقین کوردل را زیرسوال برده‌اند در حالی‌ که سازمان منافقین علنی اعلام کردند که شهید کمایی را به دست مزدوران خود در شاهین‌شهر و با استفاده از حجاب چادرش خفه کردند و به شهادت رساندند

وی در ادامه افزود: دلاورمردی های رزمندگان اسلام و شهدای دفاع مقدس که در طول هشت سال مجاهدت و ایثار در راه تحقق آرمان های نظام اسلامی برابر ظلم و جور بدخواهان و دشمنان دین ایستادگی کردند، بر هیچ کس پوشیده نیست.

هاشمی با بیان اینکه شاهین شهر دارای ظرفیت های بالای فرهنگی است گفت: ان شاء الله سعی خواهیم نمود از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده و در کارهای فرهنگی در کشور پیشرو باشیم.

سرهنگ مسعود جهانگیری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شاهین شهر و میمه نیز در این یادواره ضمن عرض خوش آمدگویی به حضار گفت: مجاهدتهای شهدا و رزمندگان را نباید به فراموشی سپرد بلکه به عنوان برگ زرین تاریخ کشورمان و نقطه عطف این مرز و بوم باید نسل به نسل در میان مردم جاودانه باقی بماند.

احمدرضا پری تبار سرپرست شهرداری شاهین شهر در این رونمایی ضمن عرض خوش آمدگویی به همه حضار و گرامی داشت یادوخاطره شهیدان انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه شهیده زینب کمایی در سال ۱۳۶۱ به دست گروهک منافقین در شاهین شهر به شهادت رسید و در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهیده شاخص عفاف و حجاب کشوری برگزیده شد، در این راستا در شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهین شهرومیمه مقرر گردید تندیسی از این شهیده بزرگوار در یکی از میادین اصلی شهر نصب گردد.

وی در ادامه افزود: موضوع مذکور در اسرع وقت توسط شهرداری و شورای اسلامی شاهین شهر عملیاتی و در مدت کوتاهی تندیس آماده گردید.

پری تبار اظهار داشت: این المان از دو قسمت، درخت سرو که در فرهنگ ما نماد استقامت و ایستادگی (به ارتفاع ۷ متر) و دیگری تندیس شهیده زینب کمایی(به ارتفاع ۵ متر) تشکیل و با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و پانصد میلیون ریال ساخته شده است.

سرپرست شهرداری شاهین شهر تصریح نمود: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والامقام ضروری است چرا که شهدای گرانقدر از ارزشهای والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع نمودند و امروز ما نیز باید در سنگر خدمت به مردم لحظه ای غفلت نکرده و حافظ خون شهدا، آرمان های حضرت امام خمینی (ره) و گوش به فرمان رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باشیم.

معصومه رامهرمزی پژوهشگر و نویسنده کتاب های مختلف دفاع مقدس از جمله دو کتاب پیرامون زندگی نامه شهیده زینب کمایی به نام های “من میترا نیستم”  و ” راز درخت کاج ” در یادواره شهیده زینب کمایی به ابعاد شخصیتی و معنوی این شهیده پرداخت.

مینا کمایی خواهر شهیده زینب کمایی نیز در یادواره به خلق و خوی و اعتقادات مذهبی شهیده پرداخت و از دست اندرکاران و برگزارکنندگان این یادواره تشکر نمود.

خواهر شهید زینب کمایی همچنین اظهار داشت: ترور زینب یک ترور کور نبود بلکه با شناسایی آگاهانه و عامدانه انجام گرفت؛ روزی که زینب شهید شد، من به همراه خواهرم به‌ عنوان امدادگر و دو برادرم به‌عنوان رزمنده در جبهه فعالیت داشتیم اما زینب کیلومترها دورتر به گناه مسجد رفتن و نماز جماعت خواندن شهید شد.

مینا کمایی افزود: وقتی از جبهه‌ها برمی‌گشتم زینب به من می‌گفت از حال و هوای جبهه‌ها و شهدا برایم بگوید که بعدها دانستم که او این خاطرات را می‌نوشت؛ زمانی که زینب شهید شد دریافتم که خداوند گلچین می‌کند و کسانی که در مسیر شهادت آگاهانه قدم برداشته باشند را به این توفیق می‌رساند.

وی یادآوری کرد: زینب همیشه به مادرم می‌گفت دوست دارم مانند حضرت زهرا (س) در جوانی شهید شوم و گمنام باشم؛ اکنون می‌بینم جوانان کشور زینب را الگو قرار می‌دهند و خیلی‌ها با خواندن کتاب زینب خودسازی کردند.

شایان ذکر است در پایان یادواره از المان و تندیس شهیده زینب کمایی با حضور مسؤولان رونمایی گردید.

خاطر نشان می گردد تندیس شهید زینب کمایی در میدان شهید کمایی واقع در بخش شمالی شاهین‌شهر، در منطقه‌ای رو به توسعه و در نزدیکی بهشت معصومه شاهین‌شهر نصب‌شده است.

 

گزارش تصویری صدا و سیما از مراسم یادواره شهیده زینب کمایی

مستند من میترا نیستم – شرحی از زندگی نامه شهیده زینب کمایی

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *