اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

سیمرغ پرنده جدید آسمان ایران ساخته شده در شاهین شهر اصفهان

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانسته با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، نخستین هواپیمای ترابری را با نام سیمرغ طراحی کرده و بسازد

پس از اینکه با دستور رئیس‌جمهور وقت در سال ۱۳۹۳، همه پروازهای ایران-۱۴۰ متوقف شده بود. سال ۱۴۰۰ بود که دوباره نام این هواپیما بر سر زبان‌ها افتاد.

امیر افشین خواجه‌فرد معاون وزیر دفاع و مدیرعامل سازمان صنایع هواپیمایی ایران از به‌کارگیری هواپیمای ایران-۱۴۰ در یک حوزه کاربری جدید خبرداد.

مدیرعامل سازمان صنایع هواپیمایی همچنین ابراز امیدواری کرده بود تا بتوان این هواپیما را در حوزه ترابری سبک استفاده کرد و نسخه اصلاح‌شده آن تا پایان سال ۱۴۰۰ رونمایی و معرفی شود.

اما، این کار قدری به تاخیر افتاد و پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۱ شاهد رونمایی از نسخه اصلاح شده آن با نام سیمرغ بودیم.

رونمایی از هواپیمای سیمرغ در شاهین شهر اصفهانسیمرغ؛ پرنده جدید آسمان ایران

سیمرغ یک هواپیمای ترابری سبک از نوع بال‌بالا است که از دو موتور توربوپراپ بهره می‌برد که قادر است تا در باندهای نیمه آماده و کوتاه عملیات انجام دهد.

این هواپیما ۲۳ متر طول، ۲۵ متر عرض، ۸ متر ارتفاع دارد و می‌تواند ۶ تن بار را حمل کند. بیشینه سرعت این هواپیما ۵۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و می‌تواند مسافتی ۳۹۰۰ کیلومتری را پرواز کند.

هواپیمای سیمرغ برای برخاستن به باندی با طول حداقل یک هزار و ۴۵۰ متر و برای نشستن به باندی با طول حداقل ۹۰۰ متر نیاز دارد

هواپیمای سیمرغ

یکی از قابلیت‌های هواپیمای سیمرغ جابجایی و حمل و نقل بار عنوان شده، بارگیری پالت‌های استاندارد ۴۶۳L، وسایل چرخ‌دار سبک و موتور انواع هواپیما جزو محموله‌های قابل حمل توسط سیمرغ اعلام شد.

سیمرغ همچنین قادر است در حوزه ترابری مجروحین از جبهه‌های جنگ نیز فعالیت کند. به نحوی که فضای داخلی آن قابلیت تجهیزشدن به ۲۴ برانکارد برای حمل مجروحین را دارد. حمل چترباز و انجام عملیات در حوادث غیر مترقبه جزو سایر قابلیت‌های هواپیمای سیمرغ عنوان شده است.

بهره‌برداری از این هواپیما در فرودگاه‌هایی با تجهیزات کم از دیگر توانایی‌های هواپیمای ترابری سبک سیمرغ محسوب می‌شود.

طبق گفته طراحان هواپیمای سیمرغ، زبان طراحی این هواپیما در سطح FAR ۲۵ و MIL است و اگر بتواند آزمایش‌های مورد نیاز را با موفقیت طی کند آن‌گاه امکان جایگزینی آن با هواپیمایی چون F-۲۷ فرندشیپ نیز وجود دارد.

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که ۱۵ اسفندماه سال گذشته برگزار شد، با اشاره به هواپیمای ترابری سیمرغ گفت: این پروژه در حال دنبال شدن است و در حال حاضر در مرحله تاکسی تند قرار دارد.

پیش از این، مدت زمان مورد نیاز برای انجام تست‌های پروازی حدود ۶ ماه تا یک سال اعلام شده بود.

اگر سیمرغ بتواند آزمایش‌ها و تست‌های مختلف را با موفقیت طی کند و پرواز کند، آن‌گاه می‌تواند علاوه بر ترابری در نقش‌هایی همچون هواپیمای جنگال(جنگ الکترونیک) و گان‌شیپ(هواپیمای مسلح) نیز ایفای نقش کند.

اهمیت دو نقش ذکر شده به حدی است که شاید نسبت به نقش ترابری اهمیت بیشتری داشته باشند چون در حوزه ترابری و کمی نیز در حوزه جنگال دارای ناوگان هستیم. اما، ما در حوزه گان‌شیپ دارای ناوگان نبوده و نیاز به آن داریم.

ارسال مطلب به دیگران :

💡 مطالب پیشنهادی

جلسه بررسی و هماهنگی طرح منطقه ویژه اقتصادی شهرستان شاهین شهر و میمه

جلسه بررسی و هماهنگی طرح منطقه ویژه اقتصادی شهرستان شاهین شهر و میمه با حضور مسئولان بخش‌های صنعتی و تولیدی مهم و اداری شهرستان به ریاست فرماندار تشکیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *