اخبار ویژه
با تیگو 8 پرو e پلاس مجهز به گیربکس پیشرفته DHT برای تجربه نهایت لذت رانندگی آماده شوید!

حکمرانی های موفق نوین درک عمیقی از هوش مصنوعی دارند

نماینده شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه نگاه عمیقی به هوش مصنوعی وجود ندارد و فقدان آن احساس می‌شود و این می‌تواند چالش‌هایی را در آینده به وجود آورد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین شهری از خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی این خبرگزاری، با بیان اینکه هوش مصنوعی امروزه بخش قابل توجهی از زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: بی‌توجهی به هوش مصنوعی می‌تواند تبعات بسیاری را به دنبال داشته باشد، ولی اگر به خوبی به آن توجه شود، قطعاً اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: عرصه حکمرانی نوین که تمامی ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی را شامل می‌شود به نوعی با هوش مصنوعی در تعامل هستند و کشور‌هایی در عرصه حکمرانی نوین صاحب موفقیت شده‌اند که درک عمیقی از هوش مصنوعی داشته‌اند.

حسین علی حاجی دلیگانی

نماینده شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار بیان کرد: انتظار ما این است در لایحه برنامه هفتم توسعه گام‌های عملیاتی در این زمینه برداشته شود و فقط نگاه شعاری به آن وجود نداشته باشد، ولی متأسفانه آنچه که ما می‌بینیم خیلی مطلوب نیست و با واقعیت‌های موجود سازگاری ندارد و اگر همین رویه در برنامه هفتم توسعه ادامه پیدا کند قطعاً در حوزه هوش مصنوعی با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه خواهیم شد.

حاجی‌دلیگانی معتقد است، توجه به هوش مصنوعی نیازمند نگاه روشن و عمیق مسئولان است و حتی اگر لازم باشد باید مدیران بخش فناوری آموزش‌های لازم را ببینند یا جای خود را به مدیران کاراتر و با درک و عمق فکری بهتری بدهند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از شتاب توسعه جامعه کاست و هوش مصنوعی محرک این شتاب است، گفت: در زمانه امروز خواسته یا ناخواسته جامعه به سمت ابزار‌های تکلولوژیک یا هوش مصنوعی خواهد رفت، اما چه بهتر برای آن پیوست فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد تا جامعه را به وسیله این پیوست‌ها در برابر آسیب‌های فرهنگی رشد فناوری واکسینه کنیم و هم اینکه ابزار‌هایی مانند هوش مصنوعی اثرگذاری بهتر و هدفمندتری داشته باشند.

نماینده شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار تأکید کرد: وقتی در برنامه هفتم توسعه در مورد هوش مصنوعی به صورت اختصاصی صحبت و بحث نشده قطعاً در آینده تصمیم‌گیری، قانونگذاری و نظارت بر حوزه هوش مصنوعی سخت خواهد شد و هزینه‌های بسیاری را به ما تحمیل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کارکرد‌های هوش مصنوعی می‌تواند اثرگذار و مثبت باشد، گفت: به عنوان مثال در حوزه نظامی شاهد هستیم هوش مصنوعی تقویت‌کننده سیستم‌های دفاعی است و اگر بتوانیم در صنایع نظامی آن را به کار بگیریم اتفاقات مثبتی در این عرصه رقم خواهد خورد همانطور که در اکثر کشور‌ها این موضوع در دستورکار قرار گرفته و به همین دلیل انتظار می‌رود مهندسان صنایع نظامی کشورمان به این موضوع به خوبی ورود کنند؛ پس هوش مصنوعی را نباید دست کم گرفت و اگر از اکنون برایش برنامه‌ریزی شود قطعاً چالش‌های فرهنگی، نظامی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی و اقتصادی آن کنترل و هدایت خواهند شد.

ارسال مطلب به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *